شناسایی ۹۰ کانون بیماری سالک در استان اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه تاکنون ۹۰ کانون بیماری سالک در استان شناسایی شده است، گفت: در مورد مبارزه با سن گندم و سن غلات از اول فروردین تاکنون در ۴۰ هزار هکتار مبارزه با آفات انجام شده است.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: خشکسالی و کم بارشی در بعضی از نقاط استان شرایط را برای بروز بیماری سالک ایجاد کرده است از جمله در مناطق شرق اصفهان و شهرستان‌هایی مانند، برخوار، اردستان، نطنز و بادرود، کاشان و آران و بیدگل سال‌های مختلفی با مسئله سالک مواجه بودیم.

وی افزود: تاکنون ۹۰ کانون بیماری سالک در استان شناسایی شده است که از اسفند سال گذشته برنامه‌های پیشگیری تحت عنوان کنترل کانون‌های سالک با محوریت اقدامات شبکه‌های بهداشت و درمان به اجرا درآمده که در محورهای اطلاع‌رسانی عمومی، آموزش گروه‌های هدف، استفاده از لوازم و تجهیزات حفاظتی انجام می‌شود.

لانه‌کوبی موش در ۶ هزار هکتار مناطق کویری

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه وجود موش‌های صحرایی در مناطق کویری باعث انتقال این بیماری است، تصریح کرد: لانه‌کوبی موش به عنوان منشأ بیماری در شش هزار هکتار در مناطق کویری با همکاری مرکز بهداشت و شهرداری‌ها انجام می‌شود همچنین بهسازی محیط یکی از روش‌های دیگر است که به همه شهرداری‌ها و جهاد کشاورزی ابلاغ شده تا نسبت به بهسازی و پاکسازی محیط اقدام کرده و با جمع‌آوری نخاله‌ها و پسماندها از افزایش موش‌ها جلوگیری کنند.

وی افزود: لازم است اداره منابع طبیعی در مناطقی که اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی انجام می‌شود به کشت نهال و گونه‌های گیاهی مقاوم به خشکی و متناسب با شرایط کویری اقدام کند، همچنین محیط زیست هم در راستای حفظ گونه‌های جانورانی و پرندگانی مانند عقاب که با زیاد شدن جمعیت موش مقابله می‌کند تدابیر بیولوژیکی لازم را اجرایی کنند.

شیشه‌فروش تصریح کرد: مقرر شد دانشگاه علوم پزشکی مطالعه ویژه‌ای بر بیماری سالک در جهت پیشگیری، کنترل و درمان رایگان آن انجام دهد و این برنامه‌ها با این اهداف اجرایی می‌شود. در شهرستان‌های درگیر با شیوع بیماری سالک بیش از ۵۰ گروه عملیاتی در مناطق مختلف برای مبارزه با موش، کنترل مخازن و بهسازی محیط فعالیت می‌کنند که در چند سال گذشته با اقدامات صورت گرفته روند ابتلاء به سالک در استان اصفهان از جمله در شهر ورزنه کاهش پیدا کرده است.

مبارزه با آفت ملخ در ۱۲ هکتار در استان اصفهان

وی در خصوص آفات نباتی گفت: آفت ملخ بومی در مناطقی از کاشان و آران و بیدگل گزارش شده که بلافاصله اکیپ‌های مختلف در این مناطق فعال شدند و عملیات ردیابی، کانون‌کوبی ملخ‌ها و سمپاشی در آن مناطق با همکاری بخش‌های مختلف در حدود ۱۰۰ هکتار انجام می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: سال گذشته انواع ملخ بومی مانند شکم بادمجانی، ایتالیایی، مراکشی و گیاهی که بومی استان اصفهان است مشاهده شد، در ۱۲ هزار هکتار استان در مناطق مختلف ۱۲ شهرستان عملیات مقابله با آفت ملخ انجام شد و امسال هم برنامه داریم که در ۹ هزار هکتار پایش و ردیابی انجام شود. از وجود موش صحرایی گزارشی نداشتیم، ملخ صحرایی از عربستان و آفریقا وارد استان‌های خوزستان و فارس می‌شود و اکیپ‌هایی در شهرضا و دهاقان استقرار پیدا کردند که با این افت مقابله کنند. در مورد مبارزه با سن گندم و سن غلات از اول فروردین تا کنون ۴۰ هزار هکتار مبارزه با آفات انجام شده است.

کد خبر 491928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.