بحران نبود بافنده گریبانگیر صنعت فرش شده است

رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف اصفهان با بیان اینکه اکنون بازار فرش به دلیل شیوع ویروس کرونا کاملاً خاموش است، گفت: نبود بافنده در کشور امروز به بحران تبدیل شده است.

علی شهبازی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اکنون بازار فرش به دلیل شیوع ویروس کرونا کاملاً خاموش است، هر بار که وضعیت شهرها در شیوع ویروس کرونا قرمز می‌شود، مغازه‌ها تعطیل می‌شود و این در حالی است که چندین میلیون بافنده با این صنعت درگیر هستند و جلوگیری از فروش مشکلات زیادی را برای فعالان این حوزه ایجاد کرده است.

وی افزود: فرش به طور کلی از پرداخت مالیات و مالیات بر ارزش افزوده معاف بوده و هست، به تازگی در یکسال گذشته دولت لایحه‌ای به مجلس ارائه کرد که در آن مالیات ارزش افزوده برای برخی از اقلام حذف می‌شد فرش در این لیست قرار نگرفته بود.

رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف اصفهان با بیان اینکه این موضوع موجب نگرانی فعالان حوزه فرش شد و در نهایت با پیگیری‌ها، حوزه فرش مجدد از پرداخت مالیات معاف شد، گفت: طرحی در مجلس در این راستا طرح موضوع شد که بر اساس آن تمامی حرفه‌های وابسته به فرش به خصوص مواد اولیه از پرداخت مالیات معاف شود، در نهایت با تصویب مجلس فرش دستباف و مواد اولیه آن از پرداخت مالیات معاف شد.

شهبازی خاطرنشان کرد: البته این طرح هنوز به دولت ابلاغ نشده است و منتظر عملیاتی و اجرایی شدن آن هستیم. در اواخر سال گذشته برخی مسئولان دولتی و بخش خصوصی حوزه فرش با معاون اول رئیس جمهور دیدار داشتند که برخی مشکلات این حوزه در آن دیدار مطرح شد، این درخواست‌ها از جمله معافیت پیمان سپاری برگشت فرش که به دو سال افزایش یابد هنوز به مرحله عمل نرسیده است.

کاهش قابل توجه تولید فرش دستباف در کشور

وی تصریح کرد: متأسفانه امروز در تولید فرش دستباف با مشکل مواجه هستیم، اگر همین امروز بازار صادرات فرش ایده آل شده و رونق یابد، در حوزه تولید و بافت فرش ضعف زیادی داریم. تولید فرش در کشور به شدت کاهش یافته است زیرا از تعداد بافنده‌ها کاسته شده است و لازم است به همان اندازه که از حوزه فروش و صادرات حمایت می‌شود، از بافنده‌ها نیز حمایت شود. تا زمانی که تولید وجود نداشته باشد امکان صادرات نیز وجود ندارد.

رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف اصفهان با بیان اینکه نبود بافنده در کشور امروز به بحران تبدیل شده است، گفت: میانگین سنی عمده بافنده‌ها امروز بیش از ۴۰ سال است. فرهنگ سازی نشده است و افراد و نسل جدید را به بافت فرش تشویق نکرده‌ایم تا بتوانند این هنر کهن ایرانی را ادامه دهند در واقع کرامت بافنده به عنوان بخشی از کار هنری دیده نشده و به او به عنوان یک کارگر ساده نگاه شده است.

شهبازی خاطرنشان کرد: عمده تولیدات فرش دستباف تک‌بافی است بنابراین کاهش تولید فرش چندان متأثر از شیوع کرونا نبوده است. لازم است با در نظر گرفتن اعتبارات بانکی حمایت‌های معیشتی بیمه بافندگان و … بافندگان به بافت فرش ترغیب شوند.

کد خبر 491873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.