توسعه دفاتر تسهیلگری در کلانشهر اصفهان

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان راه ‎ اندازی شش دفتر تسهیلگری و نهاد توسعه محله را در سال گذشته اجرایی کرده و سعی دارد این دفاتر را به تمامی مناطق شهرداری اصفهان تسری دهد.

سید احمد حسینی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به اهمیت حمایت‌های مالی دولت از بازآفرینی شهری از جمله مصوبه جدید هیئت وزیران در خصوص اصلاح ماده (۱۷) آئین نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار که با هدف کمک به مسکن دار شدن ساکنان مناطق کمتر برخوردار مرزی و ایجاد جذابیت برای نوسازی بافت‌های فرسوده و انبوه سازان انجام گرفته و بر اساس آن، میزان سقف تسهیلات مشارکت مدنی دوره ساخت و ودیعه اسکان موقت در اراضی مشمول طرح ها و برنامه‌های موضوع این تصویب‌نامه به ترتیب در کلانشهرها به ازای هر واحد مسکونی تولید شده یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و ۴۰۰ میلیون ریال و در سایر شهرها ۸۰۰ میلیون ریال و ۳۰۰ میلیون ریال تعیین شده، رویکردهای شهرداری اصفهان تکمیل کننده بستر ایجاد بازآفرینی است.

وی تصریح کرد: توجه به ابعاد کالبدی شهر، مباحث اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی بافت‌های ناکارآمد، پیچیدگی مسائل مربوط بافت‌های ناکارآمد را دوچندان کرده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه با هدف تسریع بازآفرینی شهری سعی شده رویکردهای کالبدی در کنار رویکردهای اجتماعی و مشارکت شهروندان پیگیری شود، افزود: برای پیاده شدن الگویی مبتنی بر مشارکت شهروندان در توسعه جوامع محلی، تشکیل دفاتر تسهیلگری و نهاد توسعه محله گامی در راستای تحقق رویکرد توسعه اجتماع محور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در این راستا معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان راه اندازی شش دفتر تسهیلگری و نهاد توسعه محله را در سال گذشته اجرایی کرده و سعی دارد این دفاتر را به تمامی مناطق شهرداری اصفهان تسری دهد.

حسینی‌نیا با بیان اینکه ایجاد دفاتر تسهیلگری و نهاد توسعه محله گامی برای تحقق توسعه پایدار اجتماع محور و توسعه محله‌ای با تأکید بر حفظ ارزش‌های بومی محلات شهری است، گفت: هدف از ایجاد این دفاتر توجه به ارتقای مباحث اجتماعی، کالبدی، اقتصادی و فرهنگی در بافت‌های ناکارآمد شهری است تا خروجی فعالیت آنها به پایداری منجر شود.

وی تاکید کرد: دفاتر تسهیلگری و نهاد توسعه محله به عنوان نهادی از ساختار نوسازی با رویکرد مشارکت اجتماعی است که می‌کوشد تا نوسازی را در جامعه محلی توسط مردم نهادینه کرده و آن را به جریان پویا و پایدار در بافت‌های فرسوده تبدیل کند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان یکی از مهمترین اقدامات این معاونت در سال‌های اخیر را تدوین فرآیند تعریف و ارزیابی و اجرای پروژه‌های محرک توسعه در محدوده بافت فرسوده مصوب در مناطق پانزده گانه برشمرد و اظهار کرد: سال گذشته در بودجه مصوب حدود ۷۵ میلیارد تومان جهت طراحی و اجرای این پروژه‌ها در شهرداری اصفهان تخصیص یافته که در کنار سایر بسته‌های تشویقی ویژه بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهرداری اصفهان بتواند به رونق ساخت و ساز و ایجاد نوسازی در این بافت‌ها منجر شود.

کد خبر 491768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.