تالاب شادگان از فهرست تالاب‌های بین‌المللی خارج نمی‌شود

آغاز مبارزه با آفت‌ها در جنگل‌های ارسباران، زنده‌گیری گاندو سرگردان، خارج نشدن شادگان از فهرست تالاب‌های بین‌المللی، برخورد با عاملان مرگ گورخر و آلوده شدن جنگل مازندران به پروانه تخم انگشتری را در بسته محیط زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی گفت: مبارزه با پروانه دم‌قهوه‌ای برگ‌خوار بلوط در جنگل‌های ارسباران با جمع‌آوری لانه‌های زمستان‌گذرانی این آفت آغاز شد.

رحیم مهردادی با اشاره به اینکه جنگل‌های ارسباران از ابتدای سال جاری مورد پایش کارشناسان گیاه‌پزشکی و اعضای کارگروه تخصصی گیاه‌پزشکی این‌اداره‌کل قرار گرفته است، افزود: بر اساس گزارش این کارشناسان، آفت برگخوار دم‌قهوه‌ای بلوط در حوزه شهرستان اهر طغیان کرده بود.

وی اظهار کرد: کارگروه تخصصی گیاه‌پزشکی این اداره‌کل با حضور نمایندگان دانشگاه تبریز، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی و سازمان جهاد کشاورزی تشکیل شد و بر اساس تصمیم کارگروه نسبت به انتخاب پیمانکار و عقد قرارداد برای جمع‌آوری لانه‌های زمستان‌گذرانی این آفت اقدام کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به ادامه اجرای عملیات کنترل و مبارزه با این آفت، تصریح کرد: هم‌اکنون در شهرستان «هوراند» نیز عملیات کنترل و مبارزه با آفت‌ها در حال انجام بوده و در جنگل‌های اهر نیز از چهاردهم اردیبهشت امسال این عملیات آغاز شده است.

تالاب شادگان از فهرست تالاب‌های بین‌المللی خارج نمی‌شود

گاندو سرگردان زنده‌گیری شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان راسک در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: یک سر تمساح پوزه کوتاه تالابی معروف به گاندو که وارد روستا آزاتی این شهرستان شده بود، زنده‌گیری و به ایستگاه تحقیقاتی منتقل شد.

ادریس رئیسی اظهار کرد: پس از گزارش مردم روستای آزاتی مبنی بر ورود یک سر تمساح به محدوده این روستا، یگان حفاظت محیط زیست شهرستان بلافاصله به محل اعزام شد.

وی افزود: پس از بازدید از محل مشخص شد گاندو مورد نظر با حدود ۲.۵ متر طول در مسیر عبور اهالی روستا به نخلستان قرار دارد و احتمال حمله به کودکان و اهالی هنگام عبور از رودخانه وجود دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان راسک گفت: بر همین اساس محیط بانان به سرعت به کمک اهالی منطقه تمساح را زنده‌گیری کردند.

وی تصریح کرد: این تمساح (گاندو) سرگردان برای معاینات اولیه به ایستگاه تحقیقاتی ریکوکش انتقال داده شد.

تالاب شادگان از فهرست تالاب‌های بین‌المللی خارج نمی‌شود

شادگان از فهرست تالاب‌های بین‌المللی خارج نمی‌شود

چندی پیش زمزمه‌هایی از خروج تالاب شادگان از فهرست تالاب‌های بین‌المللی (رامسر سایت) به گوش رسید که علت آن را تخلیه زباله در نزدیک تالاب عنوان می‌کردند، اما معاون محیط‌زیست دریایی سازمان محیط‌زیست گفت که مشکل رفع شده و خطر خروج از فهرست، تالاب را تهدید نمی‌کند.

اما بخشی از این تالاب به محل دفن زباله شهرها و روستاهای خوزستان تبدیل شده بود که همین مساله زنگ خطر خروج تالاب را از کنوانسیون رامسر به صدا در آورده بود که احمد رضا لاهیجان زاده، معاون محیط زیست دریایی و تالابی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سال‌ها پیش شهر شادگان مکان دفن پسماندی داشت که در نزدیک تالاب شادگان بود که حیات تالاب را به خطر انداخته بود.

وی افزود: در همان زمان محیط زیست با جدیت موضوع را پیگیری کرد تا به مکان دیگری منتقل شود که بر این اساس مکان جدیدی برای این کار به شهر شادگان داده شد که خارج و بسیار دورتر از تالاب است تا پسماندها در آن مکان جدید تخلیه شوند بنابراین دیگر در مکان قبلی پسماندی تخلیه نمی‌شود.

لاهیجان زاده اظهار کرد: مکان جدید کیلومترها دورتر از تالاب است اما اکنون مساله مهم نحوه مدیریت پسماند در محل جدید است که به خوبی انجام نمی‌شود، در واقع محل جدید از لحاظ نحوه مدیریت مشکل دارد و بابت مشکلاتش هم اخیراً اداره کل استان خوزستان از شهرداری استان به مراجع قضائی شکایت کرد و مراجع قضائی هم مهلت محدودی به شهرداری داده تا مکان را ساماندهی کند و الان در آن مرحله مهلت است.

تالاب شادگان از فهرست تالاب‌های بین‌المللی خارج نمی‌شود

برخورد قانونی با مقصران مرگ گورخر آفریقایی

مدیرکل دفتر حفاظت و نظارت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تأیید خبر تلف شدن یک رأس گورخر نر آفریقایی در باغ وحش صفادشت گفت: سازمان دامپزشکی در حال بررسی علت تلف شدن گورخر نر این باغ وحش است و پس از اعلام رسمی از سوی این سازمان، با مقصران این حادثه برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

شهاب الدین منتظمی ادامه داد: هفته گذشته سه رأس گورخر آفریقایی شامل دو ماده و یک نر از کشور هلند به ایران منتقل و پس از چند روز نگهداری در گمرک، به مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت در استان تهران منتقل شدند و گورخر نر متأسفانه تلف شد.

وی همچنین گفت: برای واردات این سه رأس گورخر آفریقایی از کشور هلند به ایران، مجوز سازمان حفاظت محیط زیست و دامپزشکی کشور صادر شده بود.

منتظمی اظهار کرد: با توجه به اینکه دامپزشکی در کشورهای مبدا و مقصد، سلامت این گونه‌ها را بررسی و تأیید می‌کند اظهار نظر در خصوص علت تلف شدن این گونه بدون بررسی‌های کارشناسی، ممکن نیست و منتظر جواب قطعی از سوی دامپزشکی هستیم.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان گفت: فیلم منتشر شده در فضای مجازی از تلف شدن این گونه باعث جریحه‌دار شدن افکار عمومی شده و سازمان حفاظت محیط زیست به طور قطع با بررسی تمام جوانب این حادثه با مقصران این حادثه تلخ بدون هیچ گونه چشم‌پوشی برخورد خواهد کرد.

تالاب شادگان از فهرست تالاب‌های بین‌المللی خارج نمی‌شود

پروانه تخم انگشتری جنگل مازندران را آلوده کرد

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر اظهار کرد: پروانه تخم انگشتری ساقه خوار حدود چهار هزار هکتار از سطح عرصه‌های جنگلی در غرب استان را آلوده کرده است.

پروانه تخم انگشتری که نام فارسی آن از طرز قرار گرفتن تخم‌ها به صورت حلقه انگشتر بر روی شاخه‌ها اقتباس شده است، یکی از آفات درختان میوه و جنگلی در ایران است. خسارت این آفت کم و بیش مشابه ابریشم باف ناجور و طرز زندگی آن هم به حشره نامبرده شبیه است. با این تفاوت که پروانه تخم انگشتری توده‌های تخم خود را مانند حلقه انگشتری به پهنای ۸ تا ۱۰ میلیمتر دور تا دور سرشاخه‌ها قرار می‌دهد.

لاروهای این حشره بخصوص در سنین ابتدایی، زندگی دسته جمعی دارند و به فراوانی از برگ درختان میوه و زینتی تغذیه می‌کنند. این حشره تاکنون در کرج، طالقان، استان‌های گیلان و مازندران، گرگان، خراسان و استان‌های مرکزی دیده شده و در جنگل‌های شمال هم از برگ‌های درختان جنگلی تغذیه می‌کند.

غلامحسن اشرفی نیا روز با ابراز نگرانی از روند رو به افزایش جمعیت این پروانه در سطح جنگل‌های این منطقه، گفت: گزارش‌ها و پایش‌های به عمل آمده توسط کارشناسان از سطح عرصه‌های مرتعی و جنگلی حاکی از آن است که این آفت حدود چهار هزار هکتار از نقاط جنگلی تا ارتفاع ۵۰۰ متر را آلوده کرده که از این میزان حدود ۵۰۰ هکتار آن در وضعیت بحرانی قرار دارد.

کد خبر 491696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.