۶ روز تلاش برای یافتن معدنچیان معدن طزره دامغان+جزئیات

معدن زغال سنگ طزره ظهر روز شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه دچار حادثه شد. هنگام استخراج سقف کارگاه به طور ناگهانی ریزش کرد و دو کارگر در معدن محبوس شدند که هنوز هم پس از شش روز جست‌وجو برای یافتن آن‌ها به نتیجه نرسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حادثه معدن زغال سنگ طزره حدود ساعت ۱۲ ظهر روز شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه در تونل شماره ۴۲ این معدن در یکی از کارگاه‌ها هنگام استخراج و به دلیل ریزش ناگهانی سقف کارگاه رخ داد. در این حادثه میلاد روشنایی و سید اصغر افضلی، دو کارگر معدن محبوس شدند و عملیات آواربرداری و نجات برای یافتن این دو کارگر از ساعاتی پس از وقوع حادثه شروع شده است.

مجموعه معادن زغال سنگ البرز شرقی در منطقه طزره دامغان در مناطق سردسیر و کوهستانی جنوب رشته کوه‌های البرز و در فاصله ۵۰ کیلومتری شهرستان دامغان واقع است.

آغاز تلاش‌ها برای نجات کارگران محبوس در معدن

تیم‌های امدادگر با حضور در معدن طزره در تلاش برای رهاسازی معدنکاران محبوس هستند.

دکتر داودیان، رئیس هلال‌احمر شهرستان دامغان در گفت‌وگو با ایسنا از اعزام یک تیم و تجهیزات به محل وقوع این حادثه خبر داد و اظهار کرد: حادثه معدن طزره دیروز به وقوع پیوسته ولی با توجه به تخصصی بودن امدادگری در معادن و برخورداری معادن البرز شرقی از تیم امدادگری تخصصی تا روز گذشته هیچ درخواستی از هلال احمر برای اعزام تیم امدادی نشد.

وی با اشاره به اینکه از هلال احمر درخواست آمبولانس شد، افزود: به دنبال درخواست فرمانداری برای اعزام آمبولانس، علاوه بر تجهیزات یک تیم امدادی از پایگاه نعیم‌آباد دامغان به محل اعزام شد.

دکتر داویان با بیان اینکه همکاران ما در محل حضور دارند، تصریح کرد: هنوز به معدنکاران محبوس شده نرسیدند. البته با توجه به اینکه معادن البرز شرقی دارای تیم‌های تخصصی امدادی است، بعد از وقوع حادثه هیچ تماسی با هلال احمر و یا درخواستی برای اعزام نیرو نداشتیم با این حال یک تیم از همکاران ما با یک دستگاه آمبولانس در محل حضور دارند.

وی خاطرنشان کرد: تمامی اقدامات امدادی توسط تیم تخصصی گروه معادن، شرکت البرز شرقی انجام می‌شود.

رئیس هلال‌احمر شهرستان دامغان در خصوص محبوس شدگان و سرنوشت آن‌ها، گفت: آمار اعلام شده دال بر محبوس شدن دو نفر است و علی‌رغم تلاش امدادگران هنوز به این محبوس شدگان دسترسی پیدا نکردند، حادثه در تونل شماره ۴۲ معادن بزرگ زغال سنگ دامغان، منجر به محبوس شدن ۲ کارگر این معدن در معدن طزره شد که عملیات امدادرسانی و آواربرداری تیم‌های تخصصی همچنان ادامه دارد.

۴۸ ساعت پس از ریزش آوار در معدن طرزه

مهدی بندرآبادی، فرماندار دامغان در این رابطه اظهار کرد: تلاش‌ها بلافاصله پس از مخابره این خبر به فرمانداری دامغان آغاز شد و تیم‌های امداد و نجات مجموعه البرز شرقی به سرعت به منطقه اعزام شدند.

وی تصریح کرد: با ارزیابی‌های انجام شده تیم‌های امداد و نجات اعزامی به سرعت به حفر تونل اقدام کردند و با توجه به‌سختی کار چهار تیم دیگر امداد و نجات شرکت البرز شرقی که مستقر در استان گلستان بودند نیز به منطقه اعزام شدند تا کار امدادرسانی به شکل بهتری ادامه یابد.

فرماندار دامغان از استقرار نیروهای هلال‌احمر، نیروهای امدادگر و اورژانس از همان ساعات اولیه بروز حادثه در محل خبر داد و گفت: تلاش برای نجات این دو کارگر همچنان ادامه دارد.

بندرآبادی گفت: حدود ۴۸ ساعت از وقوع این حادثه می‌گذرد اما علی‌رغم همه تلاش‌های بی‌وقفه و شبانه‌روزی در حال انجام هنوز به رسیدن به محل سانحه نشده‌ایم.

وی گفت: پیش‌بینی ما این است که با توجه به اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ساعات آینده بتوانیم کارگران محبوس در این تونل را نجات دهیم و خبری خوش به هم‌وطنان و به‌ویژه خانواده این کارگران بدهیم.

بیش از ۹۰ ساعت تلاش بدون یافتن کارگران

تاکنون تلاش‌ها برای دسترسی به این دو معدنچی حادثه‌دیده بی‌ثمر بوده است.

مهدی بندرآبادی فرماندار شهرستان دامغان به تشریح آخرین اقدامات انجام شده برای نجات این کارگران پرداخت و اظهار کرد: ۱۵۰ نیروی متخصص عملیات امداد و نجات و جست‌وجو را از همان ساعت اولیه وقوع این حادثه در قالب پنج تیم ۳۰ نفره آغاز کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ ساعت از حبس این کارگران در معدن طرزه دامغان می‌گذرد، افزود: تلاش‌های بی‌وقفه و شبانه‌روزی برای نجات دو کارگر محبوس در معدن طرزه ادامه دارد و امدادگران همچنان در جستجوی این معدن کاران محبوس در تونل هستند.

فرماندار شهرستان دامغان تصریح کرد: نیروهای تخصصی امداد و نجات با توجه به حجم زیاد آوار مشغول آواربرداری هستند و هم‌زمان ایمن‌سازی، استحکام سازی تونل‌های نجات در حال حفر، نصب ستون‌های چوبی و تعریض تونل هستند تا سرعت آواربرداری افزوده شود.

دلیل طولانی شدن امدادرسانی چیست؟

بندرآبادی گفت: هنوز هیچ‌گونه اطلاعی از وضعیت دو کارگر محبوس در این معدن در دسترس نیست.

وی درباره دلیل طولانی شدن امدادرسانی گفت: حجم بالایی از زغال و خاک در اثر ریزش معدن تلنبار شده و همین سرعت رسیدن به معدنچیان را طولانی می‌کند و مجموعه معادن زغال‌سنگ البرز شرقی در منطقه طزره دامغان در مناطق سردسیر و کوهستانی جنوب رشته‌کوه‌های البرز و در فاصله ۵۰ کیلومتری شهرستان دامغان واقع شده است.

ششمین روز جست‌وجو

مدیرعامل شرکت معادن زغال سنگ البرز شرقی در خصوص کارگران محبوس شده در زیر آوار گفت: در ششمین روز از حادثه ریزش معدن زغال سنگ طزره دامغان، امدادگران با حفر کانال به بلوک تونل ریزش کرده رسیدند.

شریف اظهار کرد: با رسیدن به تونل شماره ۴۲ معدن طزره، با استفاده از دستگاه فلزیاب پیشرفته دستگاه پیکور در حال جستجوی کارگران محبوس شده هستیم.

وی با بیان اینکه پنج تیم به صورت شبانه روزی در حال جستجوی معدن کاران محبوس هستند افزود: تیمی از متخصصان معادن از کرمان هم به دامغان اعزام شده تا برای عملیات جست‌وجو به معدن کاران طزره کمک مشاوره‌ای ارائه دهند.

مدیرعامل شرکت معادن زغال سنگ البرز شرقی گفت: تاکنون بیش از ۴۰۰ تن زغال و آوار برای دسترسی به کارگران از معدن خارج و بیش از ۱۰۰ متر تونل از مسیرهای مختلف به موازات کارگاه استخراج برای دسترسی به کارگران حفر شده است.

وی افزود: بکارگیری تجهیزات هلال احمر و سگ‌های زنده یاب نیز در دستور کار عملیات جست‌وجو قرار دارد.

در ششمین روز حادثه ریزش معدن زغال سنگ طزره دامغان، خارج کردن زغال سنگ‌های آوار شده همچنان ادامه دارد ولی هنوز به معدن کاران مفقود دسترسی پیدا نشده است.

کد خبر 491628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.