صنایع دستی در جدالی نابرابر با کرونا، مالیات و بیمه

اصفهان شهر گنبدهای فیروزه‌ای و مهد علم و فرهنگ، صنایع دستی شاخصی دارد که نه تنها در میان ایرانیان که از سراسر جهان طرفدار دارد. فعالان این صنایع روزهای سختی را می‌گذرانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از درخشش طلایی ظروف مسی، جلب توجه سفره‌های قلمکاری شده و چشم نوازی آبی شعف انگیز ظروف مینا می‌توان به اوج شکوه صنایع دستی اصفهان پی برد. خالق این آثار، دستان و ذهن هنرمندانی است که در هر شرایطی برای رونق صنایع دستی تلاش کرده و با هنر خود شاهکارهای هنری زیبایی خلق کرده‌اند. از زمان انتشار ویروس کرونا صنایع دستی یکی از متضررترین حوزه‌های هنر بوده است. یک سال است که تبعات شیوع  ویروس کرونا گریبانگیر فعالان حوزه صنایع دستی شده است. به صورت کلی تعطیلی‌های طولانی مدت، به وجود آمدن پیک‌های دوم، سوم و چهارم کرونا و کاهش خرید مردم منجر به ایجاد شرایط نابسامانی برای فعالان این حوزه شد علاوه بر این مسائل مربوط به بیمه و مالیات نیز مشکلات را پیچیده‌تر کرده است.

عباس شیردل، رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: میراث فرهنگی هیچ گونه حمایتی از فعالان صنایع دستی انجام نداد. منظور از حمایت، دادن وام بلاعوض یا با سود کمتر است که برای تعداد کمی از فعالان و به صورت محدود انجام شد.

وی می‌افزاید: فعالان حوزه صنایع دستی با مشکلات بسیاری رو به رو هستند، اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها پرداخت کردن مالیات به دارایی است. این در صورتی است که فعالان هیچ‌گونه سودی نداشته‌اند، اما اداره دارایی مالیات با قیمت قبل و بدون کاهش از آنها مطالبه می‌کند.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان ادامه می‌دهد: از دیگر مشکلات مهم فعالان صنایع دستی، بیمه است. سازمان تأمین اجتماعی بالغ بر پنج سال است که پوشش بیمه‌ای جدید در این حوزه نمی‌پذیرد و افراد باید به صورت آزاد بیمه بپردازند.

صنایع دستی در جدالی نا برابر با کرونا، مالیات و بیمه

شیردل با اشاره به قیمت مواد اولیه این صنایع اضافه می‌کند: قیمت مواد اولیه برای تولید صنایع دستی افزایش داشته است. به طور مثال پیش از شیوع ویروس کرونا هر کیلو مس بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان بود، اما پس از آن به ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. متأسفانه بسیاری از هنرمندان، تولید کنندگان و فروشندگان طی یک سال گذشته نزدیک به ورشکستگی هستند و برخی ورشکست شدند.

وی ادامه می‌دهد: بسیاری از کشورها برای پس از تزریق واکسن و درواقع دوران پسا کرونا برنامه‌هایی برای آغاز سفرها دارند، اما در کشور ما هنوز در این‌باره برنامه‌ریزی جدی انجام نشده است. در تعطیلات نوروزی نیز با توجه به نبود سفر، حضور نیافتن گردشگران و افزایش قیمت کالاها، فروش فعالان صنایع دستی یک هشتم قبل بود.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان تصریح می‌کند: اگر بعضی از فروشندگان تا کنون به فعالیت خود ادامه داده‌اند، به دلیل فروش کالا به صورت مجازی و آنلاین بوده است؛ از جایی که تمام کشورها درگیر شیوع ویروس کرونا هستند صادرات نیز در وضعیت خوبی قرار ندارد.

صنایع دستی در جدالی نا برابر با کرونا، مالیات و بیمه

فریدون الهیاری، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در دوران کرونا مشکلات صنایع دستی بسیار است، همانطور که صنوف و اقشار مختلف جامعه مشکلات بسیاری دارند. با توجه به اینکه عمده مشاغل به جز گروه یک تعطیل هستند این مشکلات در همه زمینه‌ها وجود دارد، پس قطعاً حوزه صنایع دستی نیز دچار مشکلاتی است.

وی در باره مشکلات بیمه و مالیات فعالان صنایع دستی خاطر نشان می‌کند: مباحث بیمه و مالیات بحث‌هایی است که به سیاست‌ها و برنامه‌ریزیهای ملی مربوط می‌شود. قاعدتاً در استان، انعکاس دهنده مشکلات صنایع دستی هستیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، ادامه می‌دهد: دولت یارانه‌ای را برای بیمه هنرمندان صنایع دستی اختصاص می‌داد، اما با توجه به محدودیت‌هایی که از نظر منابع بودجه‌ای وجود داشته، در سال‌های اخیر برای ارائه حمایت‌های پیشین نیز موانعی ایجاد شده است.

الهیاری اضافه می‌کند: قوانین حمایت از صنایع دستی جزو قوانینی بوده که توسط وزارت میراث فرهنگی تهیه شده و در مجلس تصویب شده است، آئین نامه‌های اجرایی آن نیز در حال تدوین و تنظیم است. در حوزه‌های مالیاتی نیز تا کنون حمایت‌هایی شده است، اما مسائل افزایش قیمت‌ها، محدودیت‌های گمرکی و تهیه مواد اولیه به ویژه در حوزه صنایع دستی که با فلز سر و کار دارند از جمله مباحثی هستند که پیگیری‌های بسیاری برای حل آنها شده است.

صنایع دستی در جدالی نا برابر با کرونا، مالیات و بیمه

وی ادامه می‌دهد: راهکارهایی برای رفع این مشکلات طراحی شده که یک بخش از آن در سیاست گذاری‌های قانونی و دولتی امکان پذیر است و بخش دیگر مربوط به ساماندهی و سازماندهی هنرمندان صنایع دستی است که بتوانند از طریق تشکیل شرکت‌های تعاونی امکان تهیه مواد اولیه را به وجود آورده و سپس امکان توزیع مناسب و ارزان را پدید آورند.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح می‌کند: زمانی که از صنایع دستی صحبت می‌کنیم باید معیاری را به عنوان شاخص ارزیابی وضعیت صنایع دستی در حوزه‌های مختلف در نظر بگیریم. امروزه در کنار فروشگاه‌های میدان نقش جهان، بنگاه‌های زیادی را داریم که در زمینه صنایع دستی فعالیت می‌کنند.

الهیاری با اشاره به کارگاه‌های سطح استان می‌گوید: در استان کارگاه‌هایی وجود دارند که بیش از هزار نفر نیرو جذب کرده‌اند و فعالیت‌های عمده‌ای را انجام می‌دهند. این بنگاه‌ها حتی در شرایط کرونایی و تحریم‌ها وضعیت خوبی داشتند. برای تحلیل وضعیت صنایع دستی باید لایه‌های مختلف را به خوبی شناسایی، ارزیابی و بررسی کنیم.

وی تصریح می‌کند: استان اصفهان در سال ۹۸ میزبان بیش از ۵۰۰ هزار گردشگر خارجی بوده است. در ایام نوروز و تعطیلات بیش از سه میلیون گردشگر داشته و در طول سال ۹۰۰ هزار نفر گردشگر داخلی به استان سفر می‌کردند، اما با گذشت تقریباً دو سال از شیوع کرونا گردشگری نیز تعطیل شده و تأثیر زیادی بر حوزه صنایع دستی گذاشت.

کد خبر 491507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.