ماجرای تلف شدن گورخر باغ‌وحش صفادشت چه بود؟ +جزئیات

خبر تلف شدن یک رأس گورخر آفریقایی یک هفته پس از انتقال به ایران منتشر می‌شود، اما جزئیاتی از نحوه تلف شدن این حیوان منتشر نشده بود تا اینکه فیلمی تأسف بار از مرگ عجیب گورخر در گمرک ایران منتشر شد و تصاویر کتک زدن گورخر در حالی که پایش شکسته و توان راه رفتن ندارد، بسیار دلخراش است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در هفته گذشته سه رأس گورخر آفریقایی که دو ماده و یک نر بودند و از هلند به ایران منتقل و پس از چند روز نگهداری در گمرک، ۱۲ اردیبهشت به باغ وحش صفادشت تهران منتقل شدند و تنها یک روز بعد از انتقال گورخر نر تلف شد، اما دلیل آن مشخص و تأیید شده نبود تا اینکه فیلمی از شیوه انتقال، برخورد غیرحرفه‌ای و خشن با این حیوانات در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که واکنش‌های زیادی را برانگیخته است.

در این فیلم سه رأس گورخر آفریقایی سرگردان و هراسان در بین گروهی از مردان دستپاچه و وحشت‌زده، ایستاده‌اند که یکی از آنها داخل جوی آب می‌افتد و پای چپش می‌شکند و شدت شکستن استخوان به حدی است که پا کاملاً پیچ خورده و حیوان بینوا حتی امکان خروج از جوی آب را ندارد، با این حال، یکی از مردان خشمگین و عصبی، به‌شدت با شیء به سر و گردن او می‌کوبد و تلاش دارد به زور حیوان را از داخل جوی آب خارج کند.

دلیل مرگ گورخر باغ‌وحش صفادشت چیست؟

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران از مرگ گورخر نر آفریقایی باغ‌وحش صفادشت که حدود یک هفته پیش به ایران منتقل شده بود، خبر داد.

محمد کرمی گفت: هفته گذشته سه رأس گورخر آفریقایی شامل دو ماده و یک نر از کشور هلند به ایران منتقل و پس از چند روز نگهداری در گمرک روز ۱۲ اردیبهشت ماه به مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت در استان تهران منتقل شدند و گورخر نر روز دوشنبه تلف شد.

وی ادامه داد: این سه رأس گورخر آفریقایی تنها یک روز است که وارد مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت شده‌اند و سازمان دامپزشکی در حال بررسی علت تلف شدن گورخر نر این مجموعه است.

وی افزود: علت نگهداری چندروزه این سه رأس گورخر آفریقایی در گمرک مشخص نیست. اما در همین حال، فیلمی دردناک در فضای مجازی منتشر شد که علت مرگ این گورخر آشکار شده است.

اگر نمایندگان گمرک عامل مرگ گورخر باشند، با آن‌ها برخورد خواهد شد

معاون فنی گمرک توضیحاتی در مورد ترانزیت سه رأس گورخر ارائه کرد. مهرداد ارونقی با ابراز تأسف از مرگ گورخر آفریقایی و انتشار اخباری از دلایل تلف شدن این گورخر اظهار کرد: علی‌الظاهر سه رأس گور خر وارده به گمرک بازرگان فاقد ثبت سفارش بودند و امکان اظهار به گمرک جهت انجام تشریفات گمرکی را نداشتند.

وی ادامه داد: علاوه بر این تصاویر دردناکی از آزار این حیوان در اثر رها شدن در محوطه گمرک دیده می‌شود و حتی در یکی از این فیلم‌ها ایراد جراحت به یک رأس از گورخرها مشهود است.

معاون گمرک ایران تاکید کرد: ضمن هماهنگی گمرک بازرگان با گمرک تهران نسبت به ترانزیت این سه رأس گورخر اقدام شده و در گمرک تهران با صدور حکم اجازه خروج داده شده و هر سه رأس گورخر در هنگام ترخیص سالم بوده‌اند.

اگر کسی مدرکی معتبر دال بر قصور دارد، ارائه دهد

ارونقی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در رابطه با تعلل و قصور احتمالی متصدیان گمرک در ترخیص این گورخرها، گفت: اینکه گورخرها چه مدت زمانی در گمرک بازرگان معطل مانده‌اند و در طول این مدت آیا نمایندگان ترخیص گورخرها به گمرک مربوطه مراجعه و درخواست مکتوبی ارائه داده‌اند یا خیر و پیگیری‌های گمرک مربوطه با توجه به فوریت امر به چه صورتی بوده؟ تعلل و قصور احتمالی متصدیان گمرک اشاره شده را نشان خواهد داد و این موضوع تحت بررسی است و امیدوارم ضمن شناسایی کلیه عوامل دخیل با تمامی مقصران این حادثه برخورد لازم انجام شود.

معاون گمرک ایران ادامه داد: ضمن اظهار تأسف از بروز این اتفاق از تمامی افرادی که به نحوی از آنجا در جریان این اتفاق دردناک هستند درخواست می‌کنم اگر مستنداتی مبنی بر کوتاهی هر یک از عوامل مرتبط از ابتدا تا انتهای ورود ترخیص این سه رأس حیوان دارند به این جانب ارائه و در بررسی‌های صورت گرفته لحاظ شود.

دامپزشکی در حال بررسی مرگ گورخر است

مدیرکل دفتر حفاظت و نظارت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تأیید خبر تلف شدن یک رأس گورخر نر آفریقایی در باغ وحش صفادشت، گفت: سازمان دامپزشکی در حال بررسی علت تلف شدن گورخر نر این باغ وحش است و پس از اعلام رسمی از سوی این سازمان، با مقصران این حادثه برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

شهاب الدین منتظمی افزود: هفته گذشته سه رأس گورخر آفریقایی شامل دو ماده و یک نر از کشور هلند به ایران منتقل و پس از چند روز نگهداری در گمرک، به مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت در استان تهران منتقل شدند و گورخر نر متأسفانه در روز ۱۳ اردیبهشت تلف شد.

جریحه‌دار شدن افکار عمومی به دلیل مرگ گورخر آفریقایی

وی همچنین گفت: برای واردات این سه رأس گورخر آفریقایی از کشور هلند به ایران، مجوز سازمان حفاظت محیط زیست و دامپزشکی کشور صادر شده بود.

منتظمی اظهار کرد: با توجه به اینکه دامپزشکی در کشورهای مبدا و مقصد، سلامت این گونه‌ها را بررسی و تأیید می‌کند اظهار نظر در خصوص علت تلف شدن این گونه بدون بررسی‌های کارشناسی، ممکن نیست و منتظر جواب قطعی از سوی دامپزشکی هستیم.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان گفت: فیلم منتشر شده در فضای مجازی از تلف شدن این گونه باعث جریحه دار شدن افکار عمومی شده و سازمان حفاظت محیط زیست به طور قطع با بررسی تمام جوانب این حادثه با مقصران این حادثه تلخ بدون هیچ گونه چشم‌پوشی برخورد خواهد کرد.

توضیح باغ‌وحش صفادشت درباره مرگ گورخر آفریقایی

در پی وارد کردن سه رأس گورخر آفریقایی و تلف شدن گورخر نر و انتشار ویدئویی درباره نحوه انتقال این سه رأس به کشور باغ وحش صفادشت در جوابیه‌ای خطاب به رسانه‌ها آورده است: «بررسی تیم دامپزشکی باغ وحش مشخص کرد که علت مرگ استرس بیش از حد و ایجاد عفونت داخلی حین انتقال و وقفه بدون دلیل در گمرک بازرگان بوده است.»

جوابیه روابط عمومی باغ وحش صفادشت بدین شرح است: «روز ۴ اردیبهشت ماه سال جاری سه رأس گورخر (دو ماده و یک نر) که توسط این باغ‌وحش خریداری شده بودند از کشور بلغارستان به مقصد ایران حرکت کردند که پس از طی مسافتی دو روزه به گمرک کشور ترکیه رسیدند.

گمرک کشور ترکیه بدون هیچ تأخیر و وقفه‌ای محموله مورد نظر را ترخیص کرد و این سه رأس وارد کشور ایران و گمرک بازرگان شدند.

در ادامه این جوابیه آمده است: «متاسفانه در بدو ورود به گمرک بازرگان و با سو مدیریت عوامل نگهبانی فیزیکی در داخل مجموعه گمرک افرادی برای گرفتن عکس از گورخرها به سمت ماشین حمل هجوم آوردند که موجب شد تا گورخرها رم کنند و از ماشین خارج شوند که پس از خروج متأسفانه در کانال آب محوطه داخل گمرک افتادند که فیلم آن در فضای مجازی منتشر شده است.

پس از استقرار گورخرها در گمرک متأسفانه مسئولان گمرک بازرگان گورخرها را ترخیص نکردند و علی‌رغم اینکه اعلام شد که این‌ها موجودات زنده غیربومی هستند و تمهیدات بهداشتی و غذایی ویژه‌ای نیاز دارند اما ترتیب اثری داده نشد.

نهایتاً در تاریخ ۹ اردیبهشت گورخرها ترخیص و به گمرک تهران منتقل شدند که با توجه به تعطیلی گمرک تهران در تاریخ ۹ و ۱۰ اردیبهشت (پنجشنبه و جمعه) با دلسوزی مسئولین این گمرک در تاریخ شنبه ۱۱ اردیبهشت گورخرها ترخیص و به مقصد باغ‌وحش حرکت داده شدند.»

در ادامه این جوابیه نوشته شده است: «متاسفانه گورخر نر در مسیر انتقال به باغ‌وحش جان خود را از دست داد و لاشه آن تحویل باغ‌وحش شد.

پس از بررسی تیم دامپزشکی باغ‌وحش مشخص شد که علت مرگ استرس بیش از حد و ایجاد عفونت داخلی حین انتقال و وقفه بدون دلیل در گمرک بازرگان بوده است. هم‌اکنون حال عمومی دو رأس دیگر نیز مناسب نیست که امیدواریم با تلاش کادر دامپزشکی این دو رأس بهبود یابند.»

باغ وحش صفادشت در پایان این جوابیه به دو نکته اشاره کرده و آورده است: «از مسئولین گمرک بازرگان انتظار می‌رفت با درک هرچه بیشتر حساسیت موضوع روند ترخیص و تشریفات گمرکی را تسهیل می‌کردند تا موجبات بروز این چنین اتفاقی نمی‌شدند. از رسانه‌ها تقاضا داریم در این قبیل موضوعات تعجیل نداشته و چرایی اتفاق را از مسئولین ذی‌ربط جویا شوند.»‌

کد خبر 491427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • ایرانی IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    3 0
    کتک زدن گورخر آفریقایی در حالی که پایش شکسته و توان راه رفتن ندارد، نشاندهنده شعور آن افراد است . اون افراد رو باید در جوی انداخت ، پایشان را شکست و شلاق زد .
    • طرفدار محیط زیست GB ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      2 0
      شخصی که در گمرک بازرگان با چوب گور خر را کتک می زند و بعد در شبکه خبر با خانم شریفی مصاحبه می کند مدیر باغ وحش صفادشت، آقای علیرضا شرفی است از بلغارستان تا بازرگان شرایط نگهداری حیوانات زبان بسته را ببینید بعد از بازرگان که خود شرکت نباید وسیله حمل حیوانات را عوض می کردند، سه تا گور خز را در یک کامیون جا دادند. این کامیونها باید فقط یک حیوان را حمل کنند. بخاطر اینکه کرایه حمل کمتری به شرکت حمل و نقل بپردازند. بعد تقصیر را گردن مردم و گمرک و ... می اندازند
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    0 1
    واقعا تاسف داره که با این حیوانات زبون بسته اینطوری رفتار میکنند حالا اگه باز ی کشور دیگ بود ک مسئولان درست و حسابی ای داشتن باز ی پیگیری میشدو با این افراد ی برخورد میشد البته از کشوری ک خود شهرداری دست ب کشتار حیوانات میزنه چ انتظاری میشه داشت و اینکه بازم اگه درستم به باغ وحش انتقال داده میشدن ن غذای درست حسابی داشتن ن مراقبت خوبی و ن مکان خوبی :)!