احیای آسیاب‌ آبی و چرخاب‌ها در باغبادران

شهردار باغبادران حرکت شهرداری در مسیر احیای آسیاب‌ آبی و چرخاب‌ها به عنوان یادگار سنتی قدیمی شهر خبر داد.

حجت الله امینی باغبادرانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بی توجهی و فراموشی ناشی از توسعه صنعتی و پیشرفت تکنولوژی‌های جدید در دهه‌های اخیر باعث شده تا بسیاری از داشته‌های تاریخی شهر به دست فراموشی سپرده شود، اظهار کرد: امروزه با صنعتی شدن زندگی شهروندان، مشاغل کهن همچون شغل نجاری در باغبادران رو به فراموشی است و تنها چند کارگاه کوچک در کوچه پس کوچه‌های شهر همچنان صدای میخ و تخته از درون آنان به گوش می‌رسد و این در حالیست که این شغل در گذشته‌ای نه چندان دور به دلیل وجود بیشه زارها و درختان، جز حرفه‌های اصلی ساکنین این شهر به شمار می‌آمده است.

وی افزود: صنعت چوب در شهر باغبادران از قدمتی کهن برخوردار بوده و نجاران بنامی نیز در سطح شهر مشغول فعالیت بودند و به دلیل تنوع درختان، چوب‌های متفاوتی نیز در این شهر تولید می‌شد که عمده این تولیدات در خدمت صنعت کشاورزی شهر بودند.

شهردار باغبادران تصریح کرد: ساخت چرخاب های سنتی توسط نجاران شهر باغبادران شهرتی خاص داشتند به گونه‌ای که در شهرهای مختلف ایران مورد استقبال قرار گرفته بودند اما متأسفانه امروز اثری از چرخاب های سنتی در شهر وجود ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تعدادی از نجاران این شهر همچنان این فن را در اختیار دارند از آنان دعوت کرده ایم تا در سال جاری با همکاری مدیریت شهری تعدادی از این چرخاب های سنتی را ساخته و با نصب آن در شهر این شغل کهن را احیا کنیم تا نسل جدید نیز با این حرفه آشنا شوند.

امینی اضافه کرد: ساخت آسیاب‌های آبی یکی دیگر از مشاغل کهن به شمارمی آید که در شهر باغبادران به شکل انحصاری و با شکلی خاص و منحصر به فرد ساخته می‌شد و این مسئله به دلیل حضور نجاران زبردست و همچنین زاینده رود و انهار سنتی بود.

وی عنوان کرد: توپوگرافی خاص شهر باغبادران باعث شده بود در گذشته از انرژی آب استفاده‌های متعددی شود و این مهم در آسیاب‌ها مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود و محلی برای تأمین آرد اهالی نیز به شمار می‌آمد.

شهردار باغبادران خاطرنشان کرد: امروز محل استقرار این آسیاب‌ها در شهر همچنان باقی‌مانده، اما ابزار آن از بین رفته است از این رو در تلاش هستیم با استفاده از هنر نجاران قدیمی شهر بتوانیم حداقل یک مورد از آسیاب‌های قدیمی را احیا کنیم.

کد خبر 491378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.