نمای ساختمان‌ها باید همگون با وضعیت اقلیمی هر شهر باشد

یک کارشناس معماری گفت: در شهرها معماری آنچنانی برای شکل‌گیری نماهای صحیح نیاز نیست بلکه توجه مدیران شهری به رنگ و اقلیم و توجه به تناسب هر یک در شهرها این دغدغه را مرتفع می‌کند.

گیتی اعتماد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: توجه به سیمای شهری و به ویژه نمای شهرها از نکات حائز اهمیت در مدیریت شهری است، چرا که در فضاهای عمومی همچون میادین و خیابان‌ها در معرض دید شهروندان و گردشگران قرار دارد.‌

وی ادامه داد: معماری‌ها ممکن است خالی از اشکال باشد، اما از نظر سیمای شهر و نماها یکی از بدترین رتبه‌ها را در دنیا داریم البته در بین شهرهای کشورمان اصفهان از وضعیت بهتری برخوردار است چرا که مقداری هماهنگی بین نماها دیده می‌شود. در اصل در این شهر در چند سال گذشته از آجر کرم رنگ در نماهای شهری استفاده می‌شود که این با اقلیم اصفهان هماهنگ است.

وی تصریح کرد: در شهرهای دیگر کشورمان شاهد ایجاد نماهای گوناگون به بدترین شکل ممکن هستیم که هیچ هماهنگی با عوامل مختلفی مثل اقلیم ندارد. در این نماها سنگ، آجر، بتن و موارد متعددی استفاده می‌شود که هیچ یک همگون با وضعیت هر شهر نیست.

این کارشناس معماری ادامه داد: متأسفانه در زمینه نماها مقررات و دستورالعمل خاصی وجود ندارد در حالی که در خصوص نماها آنچنان کار مشکلی نباید صورت بگیرد و همانطور که در شهرهای کشورهای دیگر دنیا مثل وین، پراگ و حتی پاریس شاهد آن هستیم که به این مورد توجه خوبی می‌شود.

اعتماد خاطر نشان کرد: در شهرها معماری آنچنانی برای شکل گیری نماهای صحیح نیاز نیست بلکه توجه مدیران شهری به رنگ و اقلیم و توجه به تناسب هر یک در شهرها این دغدغه را مرتفع می‌کند.

وی تاکید کرد: در کشورمان باید به مصالح و هماهنگی رنگ‌های آن و همینطور تناسب با آب و هوای هر شهر توجه شود علاوه بر موارد اشاره شده توجه به خط افق، تناسبات و هماهنگی بین آنها از نکات مهم ایجاد نماهاست.

این کارشناس معماری افزود: به نظر می‌رسد مدیران شهرها باید به نکاتی مثل فضای شهری، تناسبات و رنگ‌ها و نماها توجه ویژه‌ای داشته باشند؛ در این زمینه نیاز است تا افراد آگاه و علاقمند دست به کار شوند.

اعتماد تاکید کرد: در حالی که در کشور مقررات سفت و سختی برای ساخت و ساز داریم و در خصوص جا به جایی آن‌ها دقت زیادی می‌شود اما برای ساماندهی نماها هیچ کاری انجام نمی‌شود.

کد خبر 491265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.