آغاز کارآزمایی واکسن برکت در اصفهان/ارسال پیامک برای واجدان شرایط تزریق

معاون بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه افراد نباید برای انجام واکسیناسیون به مراکز مراجعه کنند چرا که برای آنها پیامک ارسال خواهد شد، گفت: کارآزمایی واکسن داخلی کووبرکت از هفته جاری در پنج مرکز منتخب برای ۴۰۰ نفر و در طول ۱۰ روز انجام می‌شود و بعد از اجرا نتایج آن اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمال حیدری _دوشنبه ۱۳ اردیبهشت_ در نشست خبری آنلاین معاونت بهداشتی استان اصفهان در خصوص آخرین وضعیت استان اصفهان در مقابله با شیوع کرونا، اظهار کرد: تقریباً چهار هفته سختی را پشت سر گذاشته‌ایم، موج چهارم موج بسیار سخت و سنگینی است که در حال حاضر در آن قرار داریم، از ابتدای شیوع کرونا حدود چهار هزار و ۵۵۸ نفر به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ فوت کرده‌اند اما در حال حاضر در استان اصفهان شدت بیماری تا حدودی کاهش یافته است و حدود ۱۴ تا ۱۶ درصد از تعداد بیماران کروناویروس در استان اصفهان کاهش یافته‌ و امیدواریم این روند نزولی ادامه یابد.

تا حدودی با کاهش موارد ابتلا و بستری روبه‌رو هستیم

وی ادامه داد: ۱۳ شهرستان قرمز و ۹ شهرستان نارنجی داریم و این در حالی است که هفته قبل تمام شهرستان‌های استان اصفهان در وضعیت قرمز قرار داشتند. وضعیت شهرستان‌های فریدن، گلپایگان و خوانسار در حال بهتر شدن است و اصفهان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد اما در شهر اصفهان نیز تا حدودی با کاهش موارد ابتلا و بستری روبه‌رو هستیم. با اعمال محدودیت‌های انجام شده انتظار داشتیم با سرعت بیشتری موارد ابتلا، بستری و فوت بیماران کرونا کاهش یابد اما بازهم در شرایط فعلی با کاهش نسبی رو به‌رو هستیم.

معاون بهداشت استان اصفهان خاطرنشان کرد: در موج چهارم بیش از دو هزار و ۵۰۰ تخت بستری اشغال شده است و اگر تجارب و زیرساخت‌های قبلی را نداشتیم قطعاً مشکلات بیشتری داشتیم و کنترل شرایط سخت‌تر از وضعیت فعلی می‌شد در حال حاضر تعداد تخت‌های بستری از دو هزار و ۵۰۰ تخت کمتر شده است.

واکسیناسیون‬ بیماران خاص در حال انجام است

وی در خصوص انجام واکسیناسیون تصریح کرد: اجرای برنامه واکسیناسیون بر اساس سند ملی در چهار فاز تعریف شده است که در هر کدام از این فازها گروه‌های هدف مشخصی واکسینه خواهند شد. در فاز اول واکسیناسیون کارکنان بخش ای سی یو، پرسنل اورژانس، کارکنان مراکز نگهداری از سالمندان و جانبازان، غسالان، کارکنان بهداشت، مطب‌های خصوصی، داروخانه‌ها، جانبازان شیمیایی بالای ۵۰ درصد و پاکبانان انجام شده است و این فاز حدود ۹۰ درصد پیشرفت داشته است اما در موارد ذکر شده ممکن است افرادی جا مانده باشند که بر اساس برنامه‌ریزی‌های موجود لکه‌گیری انجام می‌شود تا افراد جا مانده نیز واکسینه شوند، اکنون نیز واکسیناسیون بیماران خاص در حال انجام است.

حیدری در خصوص واردات واکسن اضافه کرد: قراردادها و قول و قرارهایی که درباره واکسن با کشورهای دیگر داشته‌ایم به طور کامل انجام و اجرا نشده است به همین دلیل برنامه واکسیناسیون با مشکلاتی روبه‌رو شده است که امیدواریم با تولید واکسن‌های داخلی از جمله واکسن کووبرکت و واکسن مشترک ایران و کوبا و ورود این واکسن‌ها به چرخه واکسیناسیون اجرای این برنامه با سرعت بیشتری در کشور انجام شود.

ثبت‌نام حدود پنج هزار نفر برای کارآزمایی واکسن کونژوگه در اصفهان

وی گفت: تمام تیم‌های ما آموزش‌های لازم را دیده‌اند و تدابیر درباره اجرای واکسیناسیون بر اساس سند ملی انجام شده است، واکسن‌های داخلی در فازهای نهایی کارآزمایی هستند تا به تولید و چرخه واکسن وارد شوند همچنین با متخلفان در حوزه واکسن به شدت برخورد می‌شود تا عدالت و سرعت در اجرای واکسیناسیون انجام شود.

معاون بهداشت استان اصفهان با اشاره به شروع کارآزمایی واکسن کووبرکت در اصفهان افزود: کارآزمایی واکسن داخلی کووبرکت از هفته جاری در پنج مرکز منتخب برای ۴۰۰ نفر در طول ۱۰ روز انجام می‌شود و بعد از اجرا نتایج آن اعلام خواهد شد و احتمالاً اولین واکسنی خواهد بود که وارد چرخه واکسیناسیون کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود پنج هزار نفر برای کارآزمایی واکسن کونژوگه در اصفهان ثبت‌نام کرده‌اند، اظهار کرد: از بین این تعداد افرادی منتخب می‌شوند که شرایط لازم برای انجام واکسیناسیون را داشته باشند. از سهمیه سه هزار نفری اصفهان برای اجرای فاز کارآزمایی واکسن مشترک ایران-کوبا تاکنون حدود ۸۰۰ نفر در مرحله اول واکسن را تزریق کرده‌اند و حدود سه هفته دیگر نیز واکسن دوم را دریافت می‌کنند، بعد از دریافت واکسن دوم برخی آزمایش‌های خون از افراد گرفته می‌شود تا سطح آنتی بادی خون آنها بررسی شود و بعد از اتمام مراحل کارآزمایی که نتایج خوبی نیز داشته است واکسن وارد چرخه واکسیناسیون خواهد شد.

حیدری در خصوص اولویت سن برای انجام واکسیناسیون ادامه داد: افراد بالای ۸۰ سال و بعد از آن افراد بالای ۷۰ تا ۷۵ سال در اولویت تزریق واکسن هستند به طور مثال اگر اصفهان حدود ۷۷ هزار سالمند بالای ۸۰ سال داشته باشد به همان میزان واکسن برای مرحله‌ای که قرار است سالمندان بالای ۸۰ سال واکسینه شوند به اصفهان تحویل داده می‌شود.

ارسال پیامک برای اطلاع‌رسانی تزریق واکسن / مراجعه‬ حضوری ممنوع

وی با تأکید بر اینکه در شهرستان‌های بزرگ تعدادی از مراکز منتخب برای انجام واکسیناسیون انتخاب شده‌اند، افزود: افراد نباید برای انجام واکسیناسیون به مراکز مراجعه کنند چرا که برای آنها پیامک ارسال خواهد شد تا از تجمع افراد در شرایط بحرانی کروناویروس جلوگیری شود و تنها افرادی که به صورت پیامکی از آنها دعوت شده و نوبت دهی شده‌اند باید برای انجام واکسیناسیون به مراکز منتخب مراجعه کنند.

معاون بهداشت استان اصفهان با توضیح اینکه تا مهر و آبان ماه باید حدود یک میلیون و ۹۰۰ نفر در استان اصفهان واکسینه شوند، تصریح کرد: اگر در هر گروهی افرادی جا بمانند مجدداً در مراحل بعد واکسینه خواهند شد و در حال اجرای خط تلفن و سایتی برای خوداظهاری افراد و ثبت‌نام غیرحضوری برای واکسن هستیم تا با فعال شدن خط تلفن و سایت مذکور از مراجعات غیرضروری جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه باید بیش از ۷۰ درصد از جامعه واکسینه شوند تا مصونیت اجرا شود، اضافه کرد: افرادی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند و در گروه افراد آسیب پذیر قرار دارند بیشتر از دیگران درگیر کرونا خواهند شد بنابراین واکسیناسیون آنها در اولویت قرار گرفته تا در موج‌های بعدی این افراد مصون باشند و کادر درمان نیز با مشکلات کمتری و تعداد بیماران کمتری روبه‌رو شوند.

۱۵ شرکت مجوز واردات واکسن دریافت کردند

حیدری با تأکید بر اینکه واردات واکسن توسط صنایع از طرف ریاست جمهوری اعلام شده است، گفت: در حال حاضر سازوکار این اقدام فراهم نیست در کشور حدود ۱۵ شرکت از طرف وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مجوز واردات واکسن را دریافت کرده‌اند اما مشکلاتی در این زمینه وجود دارد و برخی کشورها تنها به دولت‌ها واکسن می‌دهند و این تنها یکی از مشکلاتی است که هنوز اجازه ورود بخش خصوصی به واردات واکسن را نداده است و عملاً در این زمینه کاری انجام نشده است اما اگر واردات واکسن توسط صنایع انجام شود شرایط و سرعت واکسیناسیون بهتر خواهد شد.

وی افزود: با توجه به حساسیت زیادی که در خصوص اجرای واکسیناسیون وجود دارد در هر مرکزی که قرار است واکسیناسیون انجام شود افراد شناسایی می‌شوند و با هماهنگی مدیریت و حراست آن مرکز واکسیناسیون توسط واکسیناتور انجام می‌شود و تمام خدمات ارائه شده در هر مرکزی توسط واکسیناتور ثبت شده و به مرکز بهداشت تحویل داده می‌شود، مرکز بهداشت نیز روزانه گزارش‌های لازم را در خصوص هر مرحله‌ای به وزارت بهداشت ارائه می‌دهد و قطعاً با افراد متخلف و تخطی‌های انجام شده برخورد می‌شود، به واکسیناتورها اعلام شده اگر تخلفی را مشاهده کردند به صورت محرمانه اعلام کنند تا برخورد قاطعانه در این زمینه انجام شود.

معاون بهداشت استان اصفهان با اشاره به ادامه اجرای طرح شهید سلیمانی در استان اصفهان، تصریح کرد: در هر مرحله گام‌هایی برای اجرای این طرح با توجه به وضعیت استان تعریف می‌شود در وضعیت فعلی در طرح شهید سلیمانی بیماریابی و تشدید نظارت‌ها انجام می‌شود. در نظر داریم در مراحل بعد برای انجام واکسیناسیون عمومی از ظرفیت انسانی بسیج برای سرعت بخشیدن به واکسیناسیون استفاده کنیم.

کد خبر 490968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.