۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
مشاور استراتژیک

مدیریت استراتژیک یا مدیریت راهبردی به معنای مدیریت راهبردها و استراتژی‌های یک کسب و کار به منظور تحلیل مسائل مهم سازمان و گام برداشتن در جهت توسعه و ارتقا کسب و کار است.

مشاور مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک یا همان مدیریت راهبردی همانطور که از نام فارسی آن پیداست به معنای مدیریت راهبردها و استراتژی‌های یک کسب و کار به منظور تحلیل تخصصی مسائل مهم سازمان و هدایت منابع موجود برای تمایز محسوس از رقبا و گام برداشتن در جهت توسعه و ارتقا کسب و کار.

استراتژی چیست؟

ریشه کلمه استراتژی از کلمه یونانی استراتگیا گرفته شده است. استراتژی به طور ساده به معنای یک برنامه جامع و کاربردی به منظور رسیدن به یک هدف مشخص می‌باشد. هرگونه اقدامی که در یک کسب و کار انجام می‌پذیرد توسط استراتژی تدوین شده، ساماندهی و هدایت می‌شود تا به هدف غایی ختم شود.

در یک جمله، مدون کردن استراتژی به این منظور است که با در نظر گرفتن وضعیت کنونی، برنامه یک آینده روشن برای کسب و کار چید. در واقع پلی میان جایگاه فعلی و جایگاه و چشم اندازی که برای یک کسب و کار در نظر گرفته گرفته می‌شود.

مدیریت استراتژیک چیست؟

باتوجه به تعریف استراتژی، مدیریت استراتژیک را می‌توان اینگونه تعریف کرد؛

رهبری استراتژی‌های یک کسب وکار و ایجاد هماهنگی و اتحاد میان عملکردهای مختلف سازمان در جهت هدف و رسالتی که برای آن در نظر گرفته شده.

مدیریت استراتژیک برای هر کسب و کاری واجب است. مواردی همچون استراتژی پیشی گرفتن از رقبا، ارتقا کسب و کار، ایجاد هماهنگی و نظم در اجزا و عملکردهای سازمان و...

حال اینکه فواید مدیریت استراتژیک چیست، وظایف مشاور استراتژیک چیستند، خدماتی که یک مشاور استراتژیک در اختیار هر کسب و کاری قرار می‌دهد به چه منوالی است؟ من جمله مسائلی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

مشاور استراتژیک

تفاوت استراتژی و خط مشی

شاید در ابتدا خط مشی و استراتژی معنای یکسانی داشته باشند اما چنین نیست، در کل تعارف استراتژی و خط مشی شبیه به یکدیگر است اما جنبه استراتژی بسیار مهم‌تر و فنی‌تر از خط مشی می‌باشد. خط مشی به معنای هدایت تصمیم گیری های حال و آینده سازمان می‌باشد در صورتی که استراتژی افق دید گسترده‌تر و جزئی‌تری نسبت به عملکردهای سازمان دارد.

مزایا مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک مزایای متعددی دارد که تمامی آنها برای شناسایی، اولویت بندی و اکتشاف فرصا ها می‌باشند.

مزایای مدیریت استراتژیک صرفاً محدود به فواید مالی نمی‌شود بلکه مدیریت استراتژیک فواید غیر مالی را نیز در بر دارد.

لزوم حضور مشاور مدیریت استراتژیک در هر سازمانی چیست؟

داشتن سهم بازار و سود آوری از موارد حائز اهمیت در هر کسب و کاری است. این که بتوان در یک رقابت سالم از دیگر کسب و کارهای مشابه پیشی گرفت، هدف گذاری‌های سازمانی، تصمیم گیری های هوش مندادنه، ایجاد تمایز میان برند خود و دیگر رقبا، گام برداشتن به سوی هدف اصلی نیازمند یک استراتژی قوی می‌باشد. از آنجایی که امروز تمامی کارها رویکرد تخصصی دارند حتی مدیر عاملان کسب وکار های بزرگ نیست نیازمند مشاور مدیریت در زمینه‌های مختلف می‌باشند، همین امر لزوم حضور مشاور مدیریت استراتژیک را بیان می‌کند.

وظایف مشاور استراتژیک

بطبع هر فردی در هر پوزیشن کاری وظایف مشخصی دارد که معهد به انجام آن می‌باشد. در مورد مشاور مدیریت استراتژیک نیز چنین می‌باشد. هر مشاور در حوزه مدیریت استراتژیک وظایف مشخصی دارد که عبارتند از:

  • بکارگیری تکنیک‌های ارزیابی
  • شناخت نقات ضعف و قوت سازمان
  • شناخت فرصت‌ها و تهدیدها و اولویت بندی آنها
  • ایجاد هماهنگی و اتحاد میان عملکردهای مختلف موجود در یک سازمان
  • تدوین استراتژی برای تجزیه و تحلیل محیط خارجی و داخلی
  • تدوین استراتژی‌های مورد نیاز برای رهبری و هدایت تیم
  • تدوین استراتژی متناسب با چشم انداز در نظر گرفته شده برای سازمان
  • تدوین استراتژی مبتنی بر هر کدام از واحدهای سازمان به صورت مجزا

مشاور استراتژیک

مراحل مشاور استراتژیک

بطبع هر کاری روند و مراحل مختص خود را دارد. این موضوع در مورد مشاور مدیریت استراتژیک نیز چنین است، این فرآیند از سه بخش تصمیم، اقدامات و تحلیل استراتژیک تشکیل شده است.

تحلیل استراتژیک

در این قسمت مشاور مدیریت استراتژیک اقدام به تحلیل نقاط قوت و ضعف سازمان و عوامل تأثیر گذار بیرونی می‌پردازد. هدف اصلی این بخش شناسایی قرصت ها و تهدیدها و چینش استراتژی جهت استفاده از این فرصت‌ها و رویارویی با تهدیدها و تبدیل همین تهدیدها به فرصت برای سازمان می‌باشد. انواع مختلفی از تحلیل‌ها وجو دارند که بنا به نیاز مشاور استراتژیک می‌تواند از آنها استفاده کند.

تصمیم استراتژیک

پس از تحلیل کامل سازمان و شناخت فرصت‌ها و تهدادت پیش روی سازمان وقت تصمیم گیری با در نظر گرفتن چشم اندازهای کارفرما و تدوین استراتژی کتناسب با آن می‌رسد.

اقدامات استراتژیک

آخرین و سخت‌ترین مرحله از فرایند مدیریت استراتژیک قمسمت اجرا و پیاده سازی استراتژی است که توسط تحلیل‌ها و شناخت‌های کسب شده تصمیم به تدوین آن گرفته شده می‌باشد.

آیا مشاور مدیریت استراتژیک محدودیت کاری دارد؟

شاید این موضوع به ذهن شما خطور کرده باشد که آیا یک فرد به عنوان مشاور مدیریت استراتژیک در همه زمینه‌ها می‌تواند مشاوره بدهد یا خیر؟

در جواب به این سوال باید گفت که ماهیت استراتژی محدودیتی ندارد و در تمامی کسب و کارها

نیاز است، از شرکت‌های خدماتی همچون شرکت‌های خدمات درمانی، شرکت‌های مشاوره‌ای، مؤسسات آموزشی گرفته تا کسب وکار های کلان، کارخانه‌های بزرگ و.... تمامی این ها نیازمند یک استراتژی قدرتمند برای ارتقاء و توسعه عملکرد خود می‌باشند. طبیعی است که هر کسب و کاری برای پیشرفت نیازمند یک استراتژی قوی و منعطف می‌باشد و همانطور که پیش تر گفتیم نیاز به مشاور مدیریت استراتژیک در هر سازمانی نیازی است غیر قابل انکار.

کد خبر 490812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.