جنبش عظیم پیاده‌راه‌سازی در شهرهای ایرلندی

بسیاری از خیابان‌های شهرستان کورک در ایرلند شمالی، پس از شیوع بیماری کووید -۱۹ و به منظور ایجاد فاصله اجتماعی و تامین ایمنی تردد، روی خودروها بسته شد؛ شهردار این شهر از پیاده‌راه‌سازی دائمی ۱۷ مورد از آن‌ها خبر داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسته شدن بسیاری از خیابان‌های سراسر شهرستان کورک در تابستان گذشته، به منظور ایجاد فاصله استاندارد بین مردم در خارج از منزل با استقبال زیادی از سوی شهروندان مواجه شد و مزایای بسیاری برای این شهر داشت به همین دلیل اعضای شورای شهر به مذاکرات متعددی با شهردار پرداخته و موافقت وی را در پیاده‌راه‌سازی دائمی بعضی از این فضاهای عمومی جلب کردند. در همین راستا، تعداد ۱۷ خیابان در نقاط مختلف کورک برای همیشه روی تردد وسایل حمل و نقل موتوری بسته می‌شود و پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری جای آن‌ها را می‌گیرد. بدون شک این تصمیم مستلزم اعمال اقدامات جدیدی است تا زیرساخت‌ها با انواع جدید تردد بیشترین سازگاری را پیدا کند.

جنبش عظیم پیاده‌راه‌سازی در شهرهای ایرلندی

جو کاوانا، شهردار کورک از اختصاص دو میلیون یورو برای پیاده‌سازی اقدامات اولیه پروژه جدید خبر داده و ادعا کرده است در این مرحله، حدود یک کیلومتر و ۳۰۰ متر از خیابان‌های شهر به طور دائم به پیاده‌راه تبدیل می‌شود البته این هزینه برای سبزسازی فضاها، بهبود زیرساخت‌های پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و همچنین ایجاد چهار کیلومتر مسیر جدید برای دوچرخه‌سواران، در سراسر شهر نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. کاوانا بر این باور است که باید بسیار خردمندانه کورک را از بحران کرونا نجات داد و از طریق خلاقیت، شهری زیست‌پذیرتر و پایدارتر از قبل به وجود آورد.

جنبش عظیم پیاده‌راه‌سازی در شهرهای ایرلندی

طی دوران کرونا ثابت شد که طراحی شهری نقش مهمی در میزان گسترش ویروس کرونا ایفا می‌کند به طوری که نرخ ابتلا به این بیماری، در شهرهایی با طراحی ایده‌آل، بسیار کمتر از سایر نقاط دنیا بود به همین دلیل، جو کاوانا در نظر دارد با ایجاد تغییراتی چشمگیر در کورک، علاوه بر بهبود زندگی پساکرونا، شهر را برای مقابله موفق‌تر با بحران‌های احتمالی نظیر کووید -۱۹ در آینده، از آمادگی بیشتری برخوردار کند. از نظر وی، پیاده‌راه‌سازی خیابان‌ها یکی از رویکردهایی است که می‌تواند مقامات شهر را به اهداف بلندپروازانه خود برای افزایش چشمگیر پایداری نزدیک کند.

جنبش عظیم پیاده‌راه‌سازی در شهرهای ایرلندی

البته اقدامات پیاده‌راه‌سازی دائمی خیابان‌ها در ایرلند تنها به شهرستان کورک محدود نمی‌شود، بلکه مقامات رسمی در بسیاری از شهرهای این کشور در تلاشند خیابان‌های زیادی را برای همیشه روی تردد وسایل حمل و نقل موتوری ببندند. به عنوان مثال در کلانشهر دوبلین، از همان ابتدای شیوع بیماری کووید -۱۹، جنبش پیاده‌راه‌سازی خیابان‌ها در میان مقامات شکل گرفت و در پی آن، بسیاری از مردم استفاده از خودروهای شخصی و وسایل حمل و نقل عمومی را به حداقل رسانده و پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را برای تردد خود در شهر برگزیدند. مزایای این جنبش برای شهر، مقامات را بر آن داشت تا بعضی از خیابان‌ها را به طور آزمایشی و در روزهای خاصی از هفته روی تردد وسایل نقلیه موتوری ببندند و از مردم بخواهند آزادانه به تردد در این مسیرها بپردازند. مردم دوبلین با شور بسیار از این جنبش استقبال کرده و خواهان پیاده‌راه شدن دائمی بسیاری از خیابان‌ها شدند که اغلب آن‌ها به تائید شهردار رسید.

جنبش عظیم پیاده‌راه‌سازی در شهرهای ایرلندی

پیاده‌راه‌سازی خیابان‌ها همیشه با هدف ترویج تردد سبز صورت نمی‌گیرد؛ گاهی برنامه‌ریزان شهر مولفه‌ها و مزایایی دیگری را برای بستن این فضاهای عمومی روی تردد وسایل حمل و نقل موتوری مورد توجه قرار می‌دهند. به عنوان مثال، مقامات کلانشهر لیمرک ایرلند نیز در پی رکود اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کووید -۱۹ تصمیم گرفته‌اند بعضی از خیابان‌های شهر را برای همیشه به پیاده‌راه تبدیل کنند. بدیهی است که مردم در حین پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری رغبت بیشتری به بازدید از مراکز تجاری دارند تا اینکه بخواهند زمان زیادی را صرف پیدا کردن محل پارک خودروها کنند و سپس به خرید بپردازند. در همین راستا، پیاده‌راه‌سازی می‌تواند در جذب عابران پیاده به خرید و فروش کمک زیادی کند و این رویکردی است که مقامات اهل لیمرک برای جبران زیان‌های اقتصادی ناشی از گسترش ویروس کرونا در پیش گرفته‌اند.

کد خبر 490755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.