ضرورت تنظیم سیاست‌های کلان کشور براساس موجودی طبیعی آب

یک کارشناس محیط زیست بر لزوم مبنا قرار دادن موجودی طبیعی آب در برنامه‌ریزی سیاست‌های کلان کشور در هر عرصه‌ای از جمله کشاورزی، صنعتی و بارگذاری جمعیتی تاکید می‌کند.

به گزارش ایمنا، مسعود امیرزاده ضمن اشاره به اینکه لازم است هرگونه برنامه‌ریزی در عرصه سیاست‌های کلان اقتصادی توسعه محور در کشور بر مبنای یک پیوست آبی باشد، اظهار کرد: نظام برنامه‌ریزی سیاست‌های کلان کشور در هر بخشی از جمله کشاورزی، صنعت، بارگذاری جمعیتی و… بر اساس موجودی منابع آب کشور باشد.

وی ادامه داد: سرزمینی که در آن منابع آب محدود است باید آب را به‌عنوان یک نهاده مهم در برنامه‌ریزی‌های کلان تمام عرصه‌ها حتی در زمینه جدال‌های دیپلماتیک و سیاسی در نظر گرفت و ضرورت دارد کشور یک پیوست آبی داشته باشد و این برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی توسعه‌محور بر اساس توان آبی و موجودی منابع آب تنظیم شود.

این عضو کارگروه آب شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور، تصریح کرد: برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌ها باید بر اساس موجودی واقعی و طبیعی منابع آب یک منطقه باشد، نه بر اساس غارت منابع آبی طبیعت و بهره‌برداری از منابعی که مربوط به نسل‌های آتی است. می‌توان گفت که تاکنون به این مسائل کم توجهی شده و این برنامه‌ریزی‌های توسعه‌محور بر اساس منابع آبی که از طریق انتقال آب یا بهره‌برداری از ذخایر استراتژیک بوده تنظیم و اجرایی شده است.

این کارشناس محیط زیست ضمن بیان اینکه سیاست‌های توسعه در کشور باید بر اساس واقعیت‌های اقلیمی و منابع آبی که طبیعت به‌صورت رایگان در اختیار ما گذاشته باشد، گفت: دخل و خرج آبی در کشور باید اصلاح شود چراکه اکنون این دخل و خرج با یکدیگر همخوانی ندارد و این مسئله فشار زیادی را به سرزمین وارد می‌کند.

امیرزاده اظهار کرد: زمانی‌که برای کاهش فشار اقتصادی به منابع آب فشار مضاعفی وارد می‌شود شاید برای کوتاه‌مدت بتوان از شرایط دشوار عبور کرد اما در بلند مدت کلیه منابع آب مختل و آینده سرزمین دچار بحران می‌شود بنابراین لازم است نسبت توسعه و منابع آب کشور با یکدیگر هماهنگ باشند، گرچه ممکن است مدتی مردم و اقتصاد کشور را تحت فشار قرار دهد.

منبع: ایسنا

کد خبر 490698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.