حریف پرسپولیس در یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا را بشناسید + جزئیات

استقلال دوشنبه محبوب‌ترین باشگاه فوتبال تاجیکستان است که در سال‌های اخیر علاوه بر یکه تازی بر فوتبال این کشور، توانسته رویاهایش را فراتر ببرد و حالا با صعود از مرحله گروهی در نخستین تجربه خود در لیگ قهرمانان، رقیب پرسپولیس در یک هشتم نهایی شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با بیست تیمه شدن لیگ قهرمانان آسیا در فصل اخیر، فرصت خودنمایی به نمایندگان کشورهایی رسید که اغلب تیم‌هایشان قادر به شرکت در سطح اول فوتبال آسیا نبودند. استقلال دوشنبه نیز به عنوان اولین باشگاه تاجیکی تاریخ پا به ACL گذاشت و بر خلاف پیش بینی‌ها نه تنها به زنگ تفریح گروه A رقابت‌ها تبدیل نشد بلکه با پیروزی ارزشمند مقابل الهلال بالاتر از این تیم پرافتخار عربستانی صدرنشین گروه شد تا بی‌دردسر جواز حضور در یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان را کسب کرده باشد. طبق جدولی که کنفدراسیون فوتبال آسیا جایگزین قرعه کشی در دور حذفی کرده، استقلال تاجیکستان رقیب پرسپولیس ایران شد تا مصاف با حریفی گمنام اما از ملت و فرهنگی نزدیک به کشورمان پیش روی پسران گل محمدی قرار گیرد. هر چند این تیم تاجیکستانی در نگاه اول چندان توان رویایی و به دردسر انداختن سرخ‌ها را نداشته باشد ولی نتایج‌شان در مرحله گروهی ثابت کرد دست کم گرفتن آن‌ها، مجازات سنگینی برای غول‌های آسیایی در پی خواهد داشت. در ادامه به معرفی تاریخچه و افتخارات باشگاه استقلال دوشنبه می‌پردازیم:

تأسیس در سالروزی ملی

استقلال تاجیکستان قدمت چندانی ندارد و تنها ۱۳ سال از راه اندازی چنین باشگاهی در این کشور می‌گذارد. در نهم نوامبر ۲۰۰۷(۱۸ شهریور ماه ۱۳۸۶)، همزمان با هفدهمین سالگرد استقلال تاجیکستان، این باشگاه در شهر دوشنبه با لقب "شیرها" رسماً آغاز به کار کرد. این تیم پایتخت‌نشین، تحت نظارت رئیس جمهور تاجیکستان قرار دارد و با روند رو به رشد قابل ملاحظه‌ای که در سال‌های حیاتش داشته و سال‌ها است تمامی افتخارات و جام‌های فوتبالی این کشور را یک تنه درو کرده است!

سال‌های ابتدایی؛ مزد اعتماد به جوانان تاجیکی

آن‌ها کارشان را با لیگ دسته پایین‌تر استارت زدند. استقلال تعداد زیادی از بازیکنان تیم ملی جوانان تاجیکستان که در سال ۲۰۰۶ مدال برنز قهرمانی جوانان آسیا را به دست آورده و در جام جهانی جوانان ۲۰۰۷ به شانزده تیم نهایی راه یافته بودند را به خدمت گرفت و توانست نمایشی بی‌نظیر در لیگ دسته اول داشته باشد. آن‌ها هر ۳۰ مسابقه خود را بردند و با ثبت تفاضل باور نکردنی مثبت ۱۵۴ گل زده، جواز حضور در بالاترین سطح فوتبال تاجیکستان یعنی لیگ عالی (برتر) را به دست آوردند. نخستین فصل حضور استقلال در عالی لیگ با چهارمی این تیم  به پایان رسید البته آن‌ها همان سال اولین افتخار باشگاهی خود یعنی تاجیک کاپ را بالای سر بردند.

یکه‌تازی با ۹ قهرمانی پیاپی در لیگ

فصل ۲۰۱۰ را باید آغاز حکومت استقلال دوشنبه بر فوتبال تاجیکستان دانست؛ سالی که توانستند به هشت دوره قهرمانی متوالی ریگارتداز ترسون‌زاده پایان بخشند. آن‌ها از همان دومین حضورشان تا امروز که بیش از ۱۰ فصل می‌گذرد، قهرمان بلامنازع عالی لیگ بوده و رکورد منحصر به فرد ۹ قهرمانی که هشت عنوان اخیرش پیاپی به دست آمده، را تصاحب کردند. به عبارتی استقلال به جز فصل ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ از سال ۲۰۱۰ تا کنون مالک بی‌چون و چرای لیگ تاجیکستان بوده است. وضعیت در سوپر کاپ هم از سال ۲۰۱۰ برای استقلال شبیه به لیگ است و آن‌ها به جز سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ تمامی عناوین قهرمانی این مسابقات را به چنگ آورده‌اند و ۱۰ جام آن را به تالار افتخارات‌شان افزوده‌اند. به علاوه این تیم تاکنون ۸ بار فاتح تاجیک کاپ شده که از این حیث هم رکوردی ویژه را از آن خود کرده است. نکته جالب ماجرا اینجا است که تمام این جام‌ها و عناوین ادامه‌دار تیم وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان در شرایطی به دست آمده رحمان نبی‌اف، مدتی طولانی کرسی قدرت در این کشور را عهده‌دار بوده و همچنان دارا است!

حریف پرسپولیس در یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا را بشناسید + جزئیات

رؤیا پردازی بی‌پایان در آسیا

علیرغم افتخارات داخلی بیشمار، موفقیت‌های شیرهای دوشنبه محدود به تاجیکستان نیست. آن‌ها در ابتدای راهشان در قاره کهن، سال ۲۰۱۱ پا به پرزیدنت کاپ که سومین رده از رقابت‌های باشگاهی آسیا بهشمار می‌رود، حضور یافتند و یک سال بعد، با کامبک مقابل نماینده فلسطین نخستین قهرمانی بین‌المللی‌شان را در این تورنمنت جشن گرفتند.

پس از افتخارآفرینی در این جام قاره‌ای، استقلال دوشنبه توانست در AFC Cup که سطح دوم از رقابت‌های آسیایی است، شرکت کند. با این حال مسیر رو به رشدشان سرخ‌ها تاجیکی متوقف نشد و سقف رویاهایشان را به AFC Cup آوردند. سال ۲۰۱۵ به همراه جوهور دارالتعظیم مالزی برای نخستین بار به فینال راه یافتند اما در خاک تاجیکستان قهرمانی را به حریف تقدیم کردند. دو سال بعد استقلال دوباره فینالیست شد اما این بار هم دستش از جام کوتاه مانده و دیدار نهایی را با یک گل به نیرو هوایی عراق واگذار کرد.

نتایج خوب استقلال دوشنبه در آسیا، بالاخره جواب داد تا شاهد حضورشان در معتبرترین مسابقات باشگاهی قاره کهن باشیم. آن‌ها با سهمیه مستقیمی که کنفدراسیون فوتبال آسیا در اختیار تاجیکستان قرار داد، در گروه A رقابت‌ها جا گرفتند و تا اینجا به شگفتی ساز ACL بدل شدند.

استادیوم خانگی

استقلال تاجیکستان از بدو تولدش تا امروز در ورزشگاه پامیر که نام رسمی آن استادیوم جمهور مرکزی است، به میدان می‌رود. این ورزشگاه چندجانبه، ۲۰ هزار نفر ظرفیت دارد که علاوه بر میزبانی از بازی‌های خانگی استقلال دوشنبه، پذیرای برگزاری دیدارهای تیم ملی تاجیکستان، زسکا پامیر و همچنین تیم ملی افغانستان در راه انتخابی جام جهانی فعلی است. مسئولین تاجیکی مدعی شده‌اند که دیدارشان در مرحله یک هشتم نهایی مقابل پرسپولیس در این ورزشگاه برگزار خواهد شد موضوعی که البته موجب نگرانی هواداران و مسئولان این تیم به دلیل شرایط نامشخص و شاید غیراستاندارد این ورزشگاه شده است.

حریف پرسپولیس در یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا را بشناسید + جزئیات

ایرانی‌های استقلال سرخ‌پوش!

در میان تمام بازیکنانی که سابقه توپ زدن در لباس استقلال تاجیکستان را داشته‌اند، نام دو ایرانی جلوه‌نمایی می‌کند. حسین سهرابی که آقای گلی و عنوان بهترین مهاجم لیگ عالی تاجیکستان را با به ثمر رساندن ۱۱ گل در فصل ۲۰۱۳ کسب کرد یکی از آن‌ها است که سابقه بازی در استقلال و وحدت تاجیکستان را در کارنامه دارد. علاوه بر او مهدی چاهجویی دیگر ایرانی ناآشنا هم سابقه بازی برای این تیم را در کارنامه دارد.

حریف پرسپولیس در یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا را بشناسید + جزئیات

زوج آتشین منوچهرهای استقلال

این تیم تاجیکی که ترانسفرمارکت ارزش آن را ۴.۸ میلیون یورو تخمین می‌زند، اگر چه با بودجه نسبتاً کم پا به لیگ قهرمانان آسیا گذاشته است اما با داشتن ۱۳ ملی‌پوش و بازیکنان دو ملیتی روسی - تاجیکی، توانسته ترکیب قدرتمندی را برای خود دست و پا کند. منوچهر جلیلوف خطرناک‌ترین مهاجم استقلال دوشنبه بوده که تاکنون سه گل برای این تیم به ثبت رسانده‌اند. در کنار جلیلوف، حضور بازیکن دیگری به اسم منوچهر صفروف خط حمله آن‌ها را تقویت کرده چرا که او نیز مانند جلیلوف با دبل مقابل الهلال، نقش بزرگی در این پیروزی تاریخی فوتبال تاجیکستان داشت.

حریف پرسپولیس در یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا را بشناسید + جزئیات

آهنگ رسمی باشگاه

آهنگ باشگاه استقلال که به زبان تاجیکی خوانده شده، برای فارسی‌زبانان شیرین و قابل درک است. این موسیقی را می‌توانید در فیلم زیر گوش کنید.

کد خبر 490665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.