کتاب‌هایی برای آشنایی با امام علی (ع)

حضرت علی (ع) یک بشر بود، اما خصوصیاتی داشت که او را از سایر مردم متمایز می کرد. معنویت، عدالت، علم، سخاوت، ایثار، فصاحت، بلاغت و یتیم نوازی صفاتی است که نمی‌توان همه را با یکدیگر در یک شخص یافت، اما علی (ع) به همه این اوصاف آراسته بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به گواه تاریخ در ۹ یا ۱۰ سالگی اسلام را می‌پذیرد، در جنگ احد چهارده ساله است و با این وجود شانزده ضربت بر پیکرش وارد می‌شود. علی (ع) به تعبیر مرتضی مطهری "از مردانی است که هم جاذبه دارد و هم دافعه. جاذبه و دافعه او سخت نیرومند است. شاید در تمام قرون و اعصار جاذبه و دافعه‌ای به نیرومندی او پیدا نکنیم. دوستانی دارد عجیب، تاریخی، فداکار و با گذشت؛ دوستانی که از عشق او همچون شعله‌هایی از خرمن آتش، سوزان و پر فروغ اند؛ جان دادن در راه او را آرمان و افتخار می‌شمارند و در دوستی او همه چیز را فدا می‌کنند. از شهادت علی (ع) قرن‌ها می‌گذرد، اما این جاذبه همچنان پرتو می‌افکند و چشم‌ها را خیره می‌کند.

علی (ع) به همین شدت دشمنانی سرسخت دارد، دشمنانی که از شنیدن نام او به خود می‌پیچند. او از صورت یک فرد بیرون است و به صورت یک مکتب وجود یافته است و به همین دلیل برخی را به سمت خود می‌کشد و گروهی را از خود طرد می‌کند. علی (ع) یک شخصیت دو نیرویی است."

شناخت دقیق انسان‌های بزرگ و سرلوحه قرار دادن زندگی آنها، یکی از بهترین راه‌های سعادتمندی در زندگی است. این شناخت باید بر پایه واقعیات و مستندات تاریخی باشد. تنها کسانی که سال‌ها در راه شناخت شخصیت یک معصوم تحقیق و مطالعه کرده باشند می‌توانند منعکس کننده این واقعیات باشند. مراجعه به کتاب‌هایی که توسط این افراد نگاشته می‌شود یکی از راه‌های پی بردن به این واقعیات است.

در ادامه به برخی از کتاب‌هایی که با موضوع امام علی (ع) نوشته شده است، اشاره می‌شود:

امام علی (ع) از ولادت تا شهادت / اثر: سید محمد کاظم قزوینی / ترجمه: علی کرمی

این کتاب در اصل به زبان عربی و با نام "الامام علی من المهد الی اللحد" است. در این کتاب شرح حال حضرت علی (ع) از ولادت تا شهادت بازگو شده است، مطالب آن با استناد به منابع متعدد شیعه و سنی به رشته تحریر درآمده و حاوی مطالب متنوعی درباره زندگی، فضائل و کرامات حضرت علی (ع) است. در این کتاب ضمن مرور مراحل کودکی، نحوه اسلام آوردن ایشان بیان می‌شود. سپس درباره ماجرای لیله المبیت، هجرت علی (ع) به مدینه، جنگ‌هایی که علی (ع) در آنها شرکت داشته، روز مباهله، برخی فضائل (یقین، عفو، زهد، حکمت، عبادت و عدل)، حدیث منزلت، روز غدیر، سکوت علی (ع) و حکومت امام علی (ع) سخن گفته شده است.

سیمای امام علی (ع) به روایت اهل سنت / اثر: هاشم بن سلیمان بحرانی / ترجمه: محمد امینی

این کتاب ترجمه‌ای از کتاب «علی و السنه» است که در کتب قدیم از آن به «مناقب امیرالمومنین» نیز تعبیر کرده‌اند. کتاب با پیش‌گفتاری درباره زندگی مؤلف آغاز می‌شود و سپس ۱۹۳ حدیث در باب مناقب امیرالمومنین منقول از اهل سنت آورده می‌شود. احادیث با شماره و علامت ستاره نشان داده شده و ذیل هر یک توضیحات و پی نوشت‌های مربوط به آن درج شده است. سیمای امام علی(ع) به روایت اهل سنت در نشر مهمام منتشر شد.

قدیس / اثر: ابراهیم حسن بیگی

رمان" قدیس"، نگاهی تاریخی به بُعد حکومت داری حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) در ۵ سال دوران خلافت آن حضرت است. این رمان در اصل روایتی از زندگی کشیشی است که دوست دارد کلکسیونر کتب و اسناد خطی باشد و در این کار اشتیاق فراوانی برای جمع‌آوری کتاب‌های خطی دارد. بسیاری بر این باورند که همیشه عشق آدمی را نجات می‌دهد و در رمان با همین امر مواجه هستیم. عشق کشیش به کتب خطی، او را به مردی تاجیک می‌رساند که می‌خواهد کتابش را بفروشد. اما همیشه در مسائلی که ارزش مادی داشته باشد شیطنت هم وجود دارد.

مرد تاجیک توسط عده‌ای جنایتکار کشته می‌شود و خانه کشیش نیز مورد سرقت قرار می‌گیرد. این آغاز ماجرایی است که در نهایت کشیش را به مطالعه سرگذشت حضرت علی (ع) علاقه‌مند می‌کند. کشیش مسیحی که در مسکو زندگی می‌کند، دوران کودکی و بخشی از زندگی‌اش را در بیروت گذرانده و اکنون نیز مجبور می‌شود برای حفظ جان خود به بیروت برود. جایی که هم برخی اقوام او در آنجا زندگی می‌کنند و هم دوستان محققی چون جرج جرداق نویسنده کتاب «الامام علی صوت‌العداله‌الانسانیه» انتظارش را می‌کشد.

با سفر کشیش به لبنان، ماجراها شکل گیراتری به خود می‌گیرد، البته داستان وارد روایت‌های تاریخی می‌شود و نویسنده تلاش می‌کند وقایع تاریخی پیرامون بُعد حکومتی امام علی (ع) را یکی پس از دیگری با پیچ و تاب‌هایی تعریف کند و همین موضوع باعث می‌شود که به نظر برسد نویسنده کمی از موضوع روایت اصلی داستان که در واقع خود کشیش مسیحی است دور شده است.

کشیشی که در نوعی مظلومیت خاص قرار گرفته، اما به‌ سوی حق رهنمون می‌شود و درمی‌یابد که مظلومیت او در مقابل علی (ع) چیزی نیست. رمان کنایه‌های فراوانی دارد که حکام نالایق کشورهای عربی را نشانه می‌رود و درست آنها را ادامه حکومت بنی‌امیه و بنی عباس معرفی می‌کند.

بچه‌ها و حضرت علی (ع) / اثر: مصطفی رحماندوست

این کتاب برای کودکان و نوجوانان نوشته شده است. امیر مؤمنان (ع) کسی است که با وجود رشادت‌های بی نظیری که برای اسلام انجام داده، همیشه به کودکان عشق می‌ورزید و به آنها احترام می‌گذاشت. او به خوبی و مهربانی با آنها رفتار می‌کرد. کتاب «بچه‌ها و حضرت علی (ع)» شامل هفت حکایت کوتاه و دلنشین از رفتار امام علی (ع) با کودکان است. مخاطب اصلی این کتاب گروه سنی ج است.

کتاب ولایت علی در قرآن کریم و سنت / اثر: مرتضی عسکری

در این کتاب با استناد به برخی آیات قرآنی، احادیث و کتاب‌های شیعه و سنی، نقش و جایگاه امام علی (ع) و ولایت او (و امامان بعد از او) تبیین و بررسی شده است. موضوعات کتاب عبارتند از: "نامه‌های برخی از دانشمندان سنی که شیعه شده‌اند"، "چرا موضوع امامت در قرآن مطرح نشده است"، "چرا نام علی (ع) در قرآن نیامده است"، "امامت اهل بیت (ع) از دیدگاه روایات"، "حفظ و اجرای شریعت توسط اوصیای پیامبر (ص)".

امام علی صدای عدالت انسانیت / اثر: جورج جرداق / ترجمه: سید هادی خسروشاهی

در این تحقیق به تفصیل درباره زندگی، اخلاق، عقاید، و فضائل امام علی (ع) سخن می‌رود؛ به ویژه جنبه‌هایی ناگفته از رفتار اجتماعی آن حضرت، عدالت گرایی، و شیوه حکومت او بررسی و ارزیابی می‌شود. اصل کتاب عربی و با نام "الامام علی صوت عداله الانسانیه" است.

امام علی و خوارج / اثر: علامه سیدجعفر مرتضی عاملی

کتاب «امام علی (ع) و خوارج» به کالبد شکافی و جریان شناسی «خوارج» از گذشته تا به امروز می‌پردازد. نویسنده با اجتهادی که در منابع دسته اول تاریخی و سخنان امیرالمؤمنین (ع) دارد، فضای فکری، فرهنگی، سیاسی دوران حکومت این حضرت را مورد مطالعه قرار داده و در خلال آنها به مهم‌ترین پرسش‌های تاریخی درباره خوارج پاسخ می‌دهد.

این کتاب، تخصصی بوده و نظم و چینش کتاب‌ها در این سیر مطالعاتی، از آسان به مشکل می‌باشد که باید به آن دقت کرد.

ماه در چاه / شهرام شفیعی

این کتاب مشتمل بر چند داستان مذهبی است که به منظور آشنایی کودکان و نوجوانان با شخصیت و زندگینامه حضرت علی (ع) نوشته شده است. در آن نمونه‌هایی از شجاعت و ایثار و بخشش این حضرت ذکر شده است. در این کتاب تلاش شده تا به کمک زبانی شاعرانه، حوادث میان مقاطع تاریخی (ولادت در کعبه و شهادت در محراب مسجد) به بهترین وجهی در پیش چشم مخاطبان نوجوان قرار گیرد. این کتاب موفق به دریافت سه جایزه از جشنواره‌های کتاب کودک و نوجوان شده است.

تجلی امامت / اثر: سید اصغر ناظم زاده قمی

بی‌تردید دوران پنج ساله حکومت امیر مؤمنان (ع) فصل درخشانی را در تاریخ دینداری و سیاست رقم زده است. این حکومت که در رفتار سیاسی و مذهبی خود، ناظر بر حکومت پیامبر اسلام (ص) بود، توانست ارزش‌ها و هنجارهای دینی چون عدالت و امر به معروف و نهی ‏از منکر را در قالب حکومتی دینی پیاده کند. کتاب «تجلّی امامت» تحلیلی از رفتارهای حکومت حضرت علی (ع) و رویدادهای آن دوره را به دست می‌دهد. از مباحث کتاب می‌توان به: امامت و حکومت علی (ع)، سیاست علی (ع)، علی (ع) و کارگزاران، علی (ع) و اقتصاد و جنگ‌های علی (ع) در دوران حکومت اشاره کرد.

کد خبر 490653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.