وظیفه رسانه ها ترویج تفکر انقلابی است

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: وظیفه رسانه‌ها به جای پرداختن به مشاجرات و دعواهای سیاسی تبیین گفتمان مقاومت و ترویج اندیشه و تفکر انقلابی در جامعه است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، محمد قطبی در پاسخ به این پرسش که آحاد مردم چه نوع گفتمانی را می‌پسندند، اظهار کرد: اگر شاخص حمایت مردم را در آئین‌ها، رویدادها و مناسک سیاسی اجتماعی مدنظر قرار دهیم، حکایت از گفتمان مقاومت دارد و اگر شاخص حمایت را تعداد آرا در انتخابات بدانیم نتیجه کمی متفاوت خواهد شد. حال باید بررسی کرد که کدام یک از این نمودها و بروزها از عمق خواسته مردم است و کدام یک برآمده از هیجان‌های سیاسی و اجتماعی است.

وی افزود: به نظر می‌رسد مردم متدین و فهیم ایران از همان سال‌های آغازین انقلاب که پای امام خمینی (ره) و نظریات او ایستادند، انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند و حتی در دفاع مقدس و تحریم‌ها و تهدیدهای دشمن، پا به پای نظام اسلامی پیش آمده و در همه احوالات بر مبنای تکلیف شرعی از نظام دفاع کردند، در عمق جان و ضمیر خود گفتمان مقاومت را پذیرفته‌اند و علت اینکه در انتخابات گاهی آرائشان دچار تزلزل شده را باید در جای دیگر جست جو کرد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه در اغلب انتخابات ریاست جمهوری، نامزدهایی که رأی آورده‌اند، روحانی و دانش‌آموخته حوزه علمیه بودند و به قولی شاگرد امام (ره) و حوزه محسوب می‌شده‌اند، تصریح کرد: این موضوع حکایت از آن دارد که مردم در میدان انتخابات نیز نگاه اصلی و امیدشان امتداد تفکر امام (ره) و آرمان‌های انقلاب بوده اگرچه برخی از منتخبان لزوماً این جریان را تحکیم نبخشیده‌اند و مردم را ناکام ساخته‌اند.

قطبی خاطرنشان کرد: از طرفی در طول این سال‌ها گفتمان نظام و انقلاب و مبانی اندیشه سیاسی اسلام به درستی برای مردم بیان نشده است و آحاد جامعه از شنیدن اینگونه مباحث محروم بوده‌اند؛ مردم را با فیلم‌ها و سریال‌های ترجمه شده غربی و شرقی و کپی‌سازی نمونه‌های برنامه‌های فراغتی و بی‌خاصیت غربی، سرگرم کرده‌ایم و مباحث بصیرتی و اندیشه‌ای را که حق مسلم مردم است از آنها دریغ کرده‌ایم حتی خطبا و سخنرانان هم به طور جدی به این موضوعات مهم نپرداخته‌اند.

وی ادامه داد: امروز مباحث علمی و اندیشه‌ای در حوزه‌های فلسفه سیاسی، فقه سیاسی و کلام سیاسی در مجامع علمیِ حوزوی و دانشگاهی مهجور و کم‌رونق مانده است، این ماجراها موجب شده مردم از یک سو عمق اندیشه و تفکّر سیاسی اسلام را به درستی نشناسند از سوی دیگر نامزدهای حوزوی و با ایجاد حسّ تعلّق به امام (ره) و اندیشه‌های او از مردم رأی بگیرند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بر ضرورت پرداختن رسانه‌ها به مباحث فکری و اندیشه‌ای تأکید کرد و گفت: این‌جاست که تکلیف رسانه‌ها و تریبون‌های فرهنگی و اجتماعی بیش از پیش سنگین شده و انتظار می‌رود به جای سرکوفت رقبا و پرداختن به دعوا و مشاجرات سطحی و روبنایی، به طرح مباحث علمی و اندیشه‌ای بپردازند و آگاهی و اندیشه جامعه را عمق ببخشند.

قطبی با اشاره به وجود تفکر انقلابی در وجود مردم ایران، تصریح کرد: تنها راه کشاندن آن ایمان و تدین مردمی که در آئین‌ها و رویدادها و مناسک مذهبی و اجتماعی از جمله راهپیمایی، تشییع و دلبستگی به شهدا عیان است، به عرصه مشارکت سیاسی و تأثیرپذیری جریانِ حکمرانی از آن حقیقت دینیِ مردمی، این است که اندیشه و تفکر، در جامعه بین "احساس پاک" و "رفتار سیاسی" مردم واسطه شود.

وی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در جایی فرمودند که به جوانان امروزی اعتماد بیشتری دارند و تشریح کردند که علت آن، عمق فهم این جوانان است، یعنی اینکه آگاهانه عمل می‌کنند و شبیه پدرانشان که صرفاً احساس پاک داشتند نیستند، این نقل به مضمون است، اما یک حقیقت است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اضافه کرد: اینک سیاست راهبردی رسانه و تریبون‌های فرهنگی اجتماعی باید آگاهی بخشی در حوزه اندیشه و تفکر سیاسی و تلاش برای واسطه قرار دادن اندیشه و تفکر بین احساس پاک و کنشگری‌های سیاسی باشد؛ در واقع اگر آگاهی و اندیشه به درستی در جامعه نهادینه شود می‌تواند آن احساس پاک تدین اجتماعی را به عرصه مشارکت سیاسی بکشاند و دوام نظام و انقلاب را تضمین کند، و این رسالت اصلی و محوری رسانه و تریبون‌های فرهنگی و اجتماعی است.

کد خبر 490563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.