تجهیز اکیپ‌های مبارزه با جوندگان مشهد به چراغ‌های UV

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد از تجهیز اکیپ‌های مبارزه با جوندگان در سطح مناطق ۱۳ گانه این کلانشهر به چراغ قوه‌های مجهز به لامپ UV، به منظور تشخیص مسیر حرکت جوندگان و مبارزه موثرتر با آنها خبر داد.

محمد پذیرا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: کنترل جمعیت جوندگان موذی همواره یکی از موضوعات و دغدغه‌های مدیریت شهری در کلانشهرها بوده است و در شهر مشهد نیز به عنوان دومین کلانشهر کشور، موضوع مقابله با گسترش جمعیت و حضور این جوندگان در سطح شهر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص کنترل جمعیت جوندگان موذی در این کلانشهر، افزود: در حال حاضر عمده‌ترین گونه جونده موجود در شهر مشهد موش فاضلابی است که با بررسی‌های انجام شده در سال ۹۶ بیش از ۶۰ کانون تجمع این موش‌ها در نقاط مختلف شهر شناسایی شد.

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد ادامه داد: پس از انجام اقدامات پیشگیرانه و کنترل جمعیت این جوندگان از طریق طعمه‌گذاری، در سال ۹۸ تعداد این کانون‌های تجمعی به ۱۱ کانون کاهش یافت.

وی تصریح کرد: کانون‌های فعال تجمع جوندگان موذی در شهر مشهد در مناطق هفت و هشت شهرداری تمرکز بیشتری داشته و یکی از دلایل حضور آنها در این مناطق گذاشتن زباله در مقابل مغازه‌ها و رعایت نکردن بهداشت توسط کسبه و مغازه‌داران و انباشت پسماندهای خوراکی‌های فست‌فودها و نانوایی‌هایی است که باعث می‌شود حضور جوندگان به دلیل تأمین شدن نیاز غذایی آنها بیشتر شود.

پذیرا گفت: به منظور مبارزه مؤثر با ازدیاد این جوندگان، از ابتدای سال جاری، چراغ قوه‌های مجهز به لامپ UV، در اختیار اکیپ‌های مبارزه با جوندگان مناطق قرار گرفته که با استفاده از آن‌ها، چشم انسان به راحتی قادر به مشاهده جانوران ریز مانند عقرب‌ها، لکه‌های غذا و روغن و تشخیص ادرار جوندگان و مسیریابی آنها خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست شهری در سال‌های اخیر استفاده از سموم خطرناک برای کنترل جمعیت موش‌های فاضلابی به طور کامل حذف شد و در حال حاضر تنها از مواد دانش بنیان تولید داخل که با شرایط محیط‌زیستی کاملاً سازگار بوده و هیچ گونه خطری برای سلامت انسان ندارند، نسبت به کنترل جمعیت جوندگان اقدام می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد با بیان اینکه با رعایت بهداشت عمومی و محیطی، رعایت بهداشت واحدهای صنفی و غذایی در سطح شهر و نریختن زباله‌های خانگی و خوراکی می‌توان تا حد قابل توجهی جمعیت این جوندگان را کنترل کرد، از شهروندان خواست در صورت مشاهده موش‌های فاضلابی مراتب را به سامانه ارتباطات مردمی ۱۳۷ اعلام کنند تا در اسرع وقت نسبت به طعمه گذاری و کنترل جمعیت جوندگان موذی در آن منطقه اقدام شود.

کد خبر 490560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.