کدام یک از عوارض جانبی واکسن کرونا به دلیل اضطراب است؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است برخی افراد به دلیل اضطراب، به عوارض جانبی ناشی از دریافت واکسن کرونا مبتلا می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان داده‌های سلامت هشت هزار و ۶۲۴ فرد دریافت کننده واکسن تک دوزی جانسون اند جانسون را بررسی کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که ۶۴ نفر از افراد شرکت کننده در مطالعه، علائم مرتبط با اضطراب را تجربه کردند که در هیچکدام از آن‌ها جدی نبود. بیش از نیمی از این افراد به سرگیجه مبتلا شدند. تعریق زیاد، ضعف، حالت تهوع، استفراغ و افت فشار خون نیز دیگر علائمی بود که شرکت کنندگان این مطالعه به دلیل اضطراب تجربه کردند.

میانگین سنی این افراد ۳۶ سال بود و ۶۱ درصد آن‌ها را زنان تشکیل می‌دادند. علاوه بر این ۲۰ درصد افراد اعلام کردند که معمولاً پس از دریافت واکسن‌ها دچار ضعف می‌شوند. بیشتر علائم ذکر شده پس از گذشت ۱۵ دقیقه بهبود پیدا کرد در حالی که ۲۰ درصد بیماران به مدت طولانی‌تر در بیمارستان بستری شدند تا تحت مراقبت قرار گیرند.

توصیه شده است افراد به منظور کاهش اضطراب خود پیش از دریافت واکسن کرونا نفس عمیق بکشند، تمرینات ریلکسیشن انجام دهند، مصرف کافئین خود را محدود کنند و به مقدار کافی مایعات بنوشند و از رژیم غذایی مناسب پیروی کنند. دلیل بروز اضطراب در زمان دریافت واکسن کووید -۱۹، جدید بودن آن و محتملات تأثیر آن بر پایان بخشیدن به همه‌گیری جهانی است.

این مطالعه فقط واکنش‌های مربوط به اضطراب را پس از دریافت واکسن جانسون اند جانسون بررسی کرده، اما ممکن است این علائم پس از تزریق هر نوع واکسن کرونا رخ دهد. لازم است مطالعات بیشتری بشود تا تأثیر واکسن‌های کرونا بر بدن افراد مشخص شود.

کد خبر 490428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.