بهشتی‌پور: میدان و دیپلماسی مکمل هم است

یک کارشناس روابط بین الملل گفت: در مورد دوگانه میدان و دیپلماسی باید کاری جامع و کارشناسانه انجام شود، اما من بر اساس برداشت خودم معتقدم این دو مکمل هم هستند و اساساً در همه جای دنیا این دوگانگی به معنای سیاست دوگانه نیست.

حسن بهشتی پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص تأثیرات بین‌المللی انتشار فایل صوتی جنجالی محمد جواد ظریف اظهار کرد: محتوای سخنان آقای ظریف را باید در دوران پس از انتخابات در محافل علمی و به دور از موضعگیری جریان‌های حزبی، گروهی و جناحی مورد بررسی قرار داد زیرا مطالب مهم و کلیدی در این مصاحبه مطرح می‌شود که باید به دور از فضاسازی‌های رسانه‌ای و سرفصل‌های مختلف آن اعم از بحث میدان و دیپلماسی، روابط ایران و روسیه، روابط ایران و عربستان و مسائل مهم پشت پرده برجام مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

وی افزود: در مورد واکاوی دوگانه میدان و دیپلماسی باید کاری جامع و کارشناسانه انجام شود، اما من بر اساس برداشت خودم معتقدم این دو مکمل هم هستند و اساساً در همه جای دنیا این دوگانگی به معنای سیاست دوگانه نیست بلکه به این معناست که افرادی در صحنه عملیات اقداماتی را انجام می‌دهند و افرادی هم در بُعد دیپلماسی و تعیین سیاست‌ها فعال هستند. همه آنها از یک حاکمیت دستورالعمل می‌گیرند و برای رسیدن به هدف مشترکی که طراحی شده تلاش می‌کنند. هر چقدر این دو بال میدان و دیپلماسی با هم هماهنگ باشند، به اهداف سیاست خارجی ایران بهتر و دقیق‌تر می‌رسیم.

این کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: درباره این تحلیل که در نهایت انتشار این فایل صوتی به روند مذاکرات وین ضربه می‌زند یا خیر، باید ببینیم که از کدام منظر می‌خواهیم قضاوت کنیم. اگر رویکرد سیاست خارجی ما تعاملی است، اقدام‌هایی از این دست به روند مذاکرات ضربه می‌زند، اما اگر رویکرد ما تقابلی باشد نه تنها انتشار این فایل به روند مذاکرات وین ضربه نمی‌زند بلکه موجب می‌شود طرف مذاکره کننده به سردرگمی تحلیلی دچار شود.

کد خبر 490406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.