سرانجام نامزدهای ردصلاحیت شده انتخابات شورای پایتخت چه می‌شود؟

در تهران بیش از ۸۶ درصد از داوطلبان شورای شهر تایید صلاحیت شده‌اند اما سهم چهره‌های اصلاح طلب در ۱۴ درصد رد صلاحیت‌ شده‌ها چشمگیر است .

به گزارش خبرنگار ایمنا، ۱۰ عضو شورای شهر تهران در هیأت مرکزی شهرستان رد صلاحیت شده اند. ۹ عضو از ابتدا ثبت نام نکرده و تنها محمد علیخانی و مجید فراهانی توانسته اند در این مرحله تأیید صلاحیت شوند.

عدم التزام به مبانی اسلام، قانون اساسی، ولایت فقیه همچنین سوءشهرت از دلایل اصلی ردصلاحیت‌های اعضای شورای شهر تهران بوده است. قرار است این موضوع پیگیری قانونی شود.

از روز چهارشنبه به طور رسمی رد صلاحیت شدگان انتخابات دوره ششم شورای شهر تهران مشخص شدند. پیامک‌ها ارسال و دلایل رد صلاحیت‌های نیز مشخص شد. در همان روز اعضای شورای شهر تهران در جلسه‌ای دلایل رد صلاحیت را بررسی کرده و تصمیم گرفتند نسبت به پیگیری قانونی آن اقدام کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر رد صلاحیت‌ها بر اساس ماده ۳۰ و ۳۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی و انتخاب شهرداران بندهای «د» و «ج» است؛ دو بندی که مربوط می‌شود به ابراز وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی و وابستگان تشکیلات، احزاب، سازمان‌ها و گروهک‌هایی که غیرقانونی بودن آنها از طرف مراجع صالحه اعلام شده باشد.

به طور مثال یک عضو شورای شهر که دو دوره سابقه عضویت دارد بر اساس ماده ۳۰ و ۳۳ بند «د»، «ه»، «ج و ح» «ردصلاحیت» شده است. بند دیگری که در برخی از رد صلاحیت‌ها به آن اشاره شده مربوط به «مشهوران به فساد و متجاهران به فسق» است.

البته بر اساس اظهار نظر برخی مجلسی‌ها نمی‌توان چندان به نتیجه پیگیری‌های قانونی اعضا امیدوار بود. احمد علیرضا بیگی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس به تازگی در واکنش به اعتراضات روزهای اخیر از رد صلاحیت برخی چهره‌های اصلاح طلب گفته است که در هر دوره‌ای این اعتراضات وجود دارد اما باید توجه داشته باشیم که عملکرد هیأت نظارت بر انتخابات دوره گذشته آنچنان بود که شاهد ورود افراد ناپاکی به فضاهای شوراها شدیم و تخلفات گسترده‌ای در رخ داد.

این نماینده مجلس بر این نکته تاکید کرد که عموم نمایندگان هیأت نظارت دوره گذشته مجلس در این دوره به خاطر عملکرد شائبه‌دار رد صلاحیت شده‌اند.

در تهران بیش از ۸۶ درصد از داوطلبان شورای شهر تأیید صلاحیت شده‌اند اما سهم چهره‌های اصلاح طلب در ۱۴ درصد رد صلاحیت شده‌ها چشمگیر است.

در هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر تهران اعلام شده است که تعداد ۹۷ نفر (حدود چهار درصد) به دلیل نقص مدارک ثبت نامی و تعداد ۲۳۲ نفر (حدود ۱۰ درصد) به دلیل استعفا ندادن داوطلبین مسئول در سمت‌های مقرر در قانون و سایر موارد رد صلاحیت شده‌اند و تعداد ۲۰۹۸ نفر (حدود ۸۶ درصد) از داوطلبان واجدالشرایط تأیید صلاحیت شده‌اند.

از ۹ تا ۱۲ اردیبهشت ماه فرصت اعتراض برای تکمیل پرونده و رفع نواقص یا اعتراض به رد صلاحیت وجود دارد و هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان تهران نیز در مهلت مقرر قانونی به اعتراضات رسیدگی و نتیجه آن را حداکثر تا تاریخ ۲۱ اردیبهشت به داوطلبان اعلام می‌کند.

خبرهای غیر رسمی از محافل مختلف نشان می‌دهد که فعالان سیاسی امیدوارند به لیست دو نفره تأیید صلاحیت شدگان تعداد بیشتری اضافه شود. محمد سالاری، علی اعطا و زهرا نژاد بهرام اعضایی هستند که فعالان سیاسی پیش بینی می‌کنند در گام دوم به لیست دو نفره اضافه شوند هرچند شورای شهر تهران واکنش رسمی به این رد صلاحیت‌ها نشان خواهد داد.

محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران می‌گوید: اقدامات قانونی و حقوقی برای پیگیری رد صلاحیت‌ها انجام خواهد شد، اما این نشان می‌دهد که بر اساس "هر که از ما نیست نباید باشد" رفتار شده است.

او اضافه می‌کند: کسانی که خود را معیار قانون و اسلام می‌دانند و هر که را برخلاف میل آنها رفتار کند، رد صلاحیت می‌کنند دست به چنین اقدامی زده‌اند. در دور گذشته شورا در ۲۶ مرکز استان، اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات شوراها بودند و این برای برخی هزینه داشت.

میرلوحی تأکید می‌کند: همان کسانی که مجلس را گرفته‌اند می‌خواهند شوراها را هم بگیرند، مصوباتشان هم مشخص است. در مجلس چند طرح برای محدود کردن فضای مجازی ارائه شده است. مشارکت بالا و صندوق رأی تاکنون نتوانسته مشکلات آنها را حل کند و هر کاری کرده‌اند در زمان مشارکت مردم آخر لیست بوده‌اند حالا می‌خواهند در مشارکت کم و بدون رقیب برنده شوند که این موضوع قابل پیش‌بینی بود.

چه کسانی تأیید صلاحیت شدند؟

به جز یک معاون شهردار سابق تهران و دو عضو شورای شهر دوم و سوم که رد صلاحیت شده به نظر می‌آید بیشتر چهره‌های اصولگرا صلاحیتشان تأیید شده است.

بررسی لیست تأیید شدگان نشان می‌دهد برخی مدیران دوره گذشته مدیریت شهری چراغ خاموش در انتخابات شرکت کرده‌اند. حسین کلخورانی و محمد حسین پورزرندی دو معاون قالیباف هستند که نامشان در میان تأیید صلاحیت شدگان است.

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی خود پیش از بررسی مدارک انصراف داده است و خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر سوم نیز تأیید صلاحیت شده است.

در میان چهره‌های اصلاح طلب رد صلاحیت شده نام دو مدیر روابط عمومی شورای شهر پنجم، حسین نقاشی و داوود دشتبانی هم به چشم می‌خورد.

علی نوذرپور شهردار سابق منطقه ۲۲ یکی از نام‌های آشنای اصلاح طلب است که تأیید صلاحیت شده است. تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد بسیاری از رد صلاحیت‌ها در فرصت کوتاهی مانده به انتخابات مشکل صلاحیت‌هایشان رد می‌شود هر چند به نظر می‌رسد همه چیز در انتخابات ششم شوراهای شهر متفاوت است.

کد خبر 490392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.