حسام الدین آشنا کیست؟ بیوگرافی و علت استعفا

حسام‌الدین آشنا زاده ۱۳۴۳ در تهران است که هم‌اکنون در دولت دوازدهم به عنوان مشاور رئیس‌جمهور در امور رسانه فعالیت می‌کند.

به گزارش خبر نگار ایمنا، حسام الدین آشنا متولد ۱۳۴۳ در شهر تهران است. وی سابقه ریاست مرکز بررسی‌های استراتژیک را در سابقه خود دارد و هم‌اکنون مشاور رئیس جمهور و همچنین استاد دانشکده معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) است.

تحصیلات حسام الدین آشنا

حسام الدین آشنا دارای مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و تبلیغ و دکتری معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات از دانشگاه امام صادق (ع) است. آشنا در گذشته لباس روحانیت بر تن داشت مه در سال‌های گذشته دیگر این لباس را نمی‌پوشد.

سوابق سیاسی حسام الدین آشنا

آشنا در سن ۱۶ سالگی به سپاه شهرکرد پیوست و در سن ۱۷ سالگی کارمند رادیو اهواز شد. وی که در سال ۱۳۶۷ با دختر قربانعلی دری نجف آبادی ازدواج کرد، در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی و دولت اصلاحات توسط پدرزن خود که در آن زمان وزیر اطلاعات بود، به سمت معاونت ویژه وزارت اطلاعات گمارده شد.

حضور در دولت یازدهم و دوازدهم

اولین همکاری آشنا و حسن روحانی به سال ۱۳۷۷ باز می‌گردد. حسام‌الدین آشنا در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ عضو هسته مرکزی ستاد انتخاباتی حسن روحانی و مشاور و تحلیلگر مناظرات وی بود.

وی در اولین سفر حسن روحانی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۳ از همراهان رئیس جمهور بود و یکی از نمایندگان رئیس‌جمهور در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما است.

وی در دولت روحانی به عنوان مشاور رئیس جمهور فعالت می‌کند و ریاست مرکز بررسی‌های استراتژیک را هم در کارنامه خود دارد.

اظهارات جنجالی حسام الدین آشنا

آشنا فعالیت فراوانی در شبکه‌های مجازی به ویژه توئیتر دارد و بارها به وسیله پیام‌هایی که در شبکه‌های مجازی منتشر می‌کند، حاشیه ساز شد.

وی در دی ماه سال ۱۳۹۷ در واکنش به توئیت محسن رضایی، نامه‌ای سرگشاده منتشر کرد که با واکنش بسیاری از مقامات کشوری و لشگری رو به رو شد. آشنا در این نامه با برداشت غلط از توئیت دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و انتصاب تهمت‌هایی به او، اینگونه به جامعه القا کرد که فرماندهان ارشد نظامی دوران دفاع مقدس عمداً با عملیات‌های فریبنده زمینه شهادت رزمندگان ایرانی را فراهم می‌کردند.

انتشار فایل صوتی ظریف

در تاریخ ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ فایل صوتی سه ساعته‌ای توسط شبکه خبری وابسته به سعودی‌ها به نام ایران اینترنشنال منتشر شد که حاوی سخنان محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با سعید لیلاز در مورد مسائل کشور در زمینه سیاست خارجی بود. این فایل صوتی با نام "تاریخ شفاهی ایران" و توسط مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری تهیه شده بود و در همان زمان شایعاتی در مورد انتشار آن توسط حسام الدین آشنا که ریاست این سازمان را بر عهده داشت بر سر زبان‌ها افتاد.

استعفا حسام الدین آشنا

پس از انتشار فایل صوتی محمد جواد ظریف، به دلیل اینکه آشنا مسئول مراقبت از این صوت بوده است از مقام خود به عنوان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، در صبح پنج شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ استعفا داد. پس از این استعفا حسن روحانی، علی ربیعی را به عنوان جایگزین وی منصوب کرد.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 490262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.