۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
سعید لیلاز کیست؟ + بیوگرافی

افشای فایل صوتی مصاحبه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه با سعید لیلاز درباره سقوط هواپیمای اوکراینی و سیاست خارجی کشور با واکنش های متفاوت بسیاری همراه شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید لیلاز مهرآبادی استاد مدعو دانشگاه شهید بهشتی، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر اقتصادی است. وی استاد گروه تاریخ دانشگاه و سردبیر روزنامه توقیف‌ شده سرمایه است.

لیلاز همچنین قائم‌مقام ایران خودرو دیزل بوده است. وی پیش‌تر مدیرعامل سبلان خودرو مایوان که در زمینه تولید و بازسازی اتوبوس و مینی‌بوس فعال است، بود.

وی در سال ۱۳۶۶ و در ۲۴ سالگی به روزنامه اطلاعات رفت و مشغول روزنامه‌نگاری شد و تا پیش از آن، مقالاتی برای این روزنامه فرستاده بود. پدر او در سال‌های پیش از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ روزنامه‌نگار بود و در رسانه‌های همچون «روزنامه آتش» کار می‌کرد و دیدگاه‌های چپ داشته است.

انتخابات ۱۳۸۸

لیلاز در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ دستگیر شده و به ۹ سال زندان محکوم شد که در دادگاه تجدیدنظر به شش سال کاهش یافت و در تیر ۱۳۹۲ نیز با توقف اجرای حکمش، آزاد شد. لیلاز در هفته اول پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم بازداشت شد.

وی در دادگاه معروف به متهمان پرونده کودتای مخملی محاکمه شد. اتهامات وی «فعالیت تبلیغی علیه نظام، نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده و ارتباط با بیگانگان» بود. دادگاه همچنین مقاله‌های اقتصادی لیلاز در دهه ۱۳۸۰ را مبنای اتهام دیگری قرار داده و از این بابت وی را به یک سال زندان محکوم کرد. وی به خاطر شرکت در راهپیمایی ۲۵ خرداد نیز به یک سال حبس محکوم شد.

به گفته محمود علیزاده طباطبایی وکیل مدافع لیلاز، دادگاه سخنان او را به عنوان توهین به مسئولان تلقی کرده و بر مبنای این اتهام، به دو سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد با این حال اجرای حکم حبس ۶ ساله وی در تیر ۱۳۹۲ متوقف شد.

واکنش به انتخابات ۹۲

پس از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و به دنبال پیروزی حسن روحانی، سعید لیلاز با انتشار یادداشتی تحت عنوان فرصت بی نظیر تاریخی اعلام کرد: «پیروزی آقای حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند به خوبی نشان‌ دهنده این واقعیت باشد که پس از تجربه هشت ساله دولت منتهی‌الیه جناح چپ و بعد از آن تجربه هشت ساله منتهی‌الیه جناح راست، شاهد به وجود آمدن نوعی گرایش و تمایل در ملت ایران به مرکزگرایی و اعتدال‌گرایی هستیم.»

نظر وی در مورد برجام و محمدجواد ظریف

در روزهای امضای توافق برجام میان ایران و ۱+۵ در وین، سعید لیلاز در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام می‌کند اقتصاد هم مانند سیاست خارجی، نیازمند مردانی مانند محمدجواد ظریف است.

انتشار مصاحبه محرمانه با ظریف در شبکه اینترنشنال

پنجم اردیبهشت امسال، یک فایل صوتی (که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید تقطیع شده‌ است) از محمدجواد ظریف در شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال منتشر شد. این فایل محصول مصاحبه‌ای با حضور سعید لیلاز و ظریف است که ذیل پروژه‌ای تحت عنوان تاریخ شفاهی دولت حسن روحانی و زیر نظر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری به ریاست حسام‌الدین آشنا انجام شده است.

کد خبر 489704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.