تزریق واکسن مشترک ایران و کوبا محدودیت سنی ندارد

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: ۱۸ تا ۸۰ ساله‌ها می‌توانند واکسن مشترک ایران و کوبا را دریافت کنند.

به گزارش ایمنا، علیرضا بیگلری ظهر امروز (۹ اردیبهشت‌ماه) در بیست و سومین آئین پویش ره‌سلامت و آغاز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا (انستیتو پاستور - انستیتو فینلای کوبا)، اظهار کرد: از همه افرادی که در کارآزمایی شرکت می‌کنند، قدردانی می‌کنم؛ چرا که این کار تجربه بزرگی برای کشور است.

وی افزود: وجهه بارز کرونا این بود که دانش بشری را به چالش کشید و دانش بشر در مقابل آن به زانو درآمد. در آغاز شیوع کرونا، مرحله اول تشخیص بود که بر عهده انستیتو پاستور گذاشته شد و خوشبختانه توانست شبکه گسترده تشخیص را در کشور راه‌اندازی کند.

رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: انستیتو پاستور ۱۰۰ سال قدمت دارد و یار دیرین روزهای سخت مردم ایران است و در قضیه کرونا نیز با تشخیص شروع کرد و به واکسن رسید. در بحث تولید واکسن نیز برند انستیتو پاستور نمی‌توانست بر روی هر برندی باشد، به همین دلیل چند پروژه را آغاز کرد.

بیگلری با بیان اینکه رویکرد کشور خرید واکسن خارجی و حمایت از تولید واکسن داخلی بود، تصریح کرد: برای رویکرد سوم، همکاری مشترک بین‌المللی هم‌تراز با انستیتو در تراز پاستور که انستیتو فینلای کوبا بود، آغاز شد.

رئیس انستیتو پاستور ایران افزود: برای تولید واکسن مشترک دو شرط اساسی مدنظر قرار دادیم. یکی اینکه باید واکسنی انتخاب شود که عارضه نداشته باشد که خوشبختانه این واکسن یکی از بی‌خطرترین واکسن‌ها در کارآزمایی بوده و بسیار کم‌عارضه است و توانایی این را دارد که به طور نسبی با جهش‌ها تطابق کند. شرط دوم تولید واکسن مشترک وجود دُز یادآور بود که خوشبختانه این واکسن دُز بوستر نیز دارد و این در حالی است که بسیاری از شرکت‌ها اخیراً به دنبال تولید بوستر هستند.

وی تصریح کرد: واکسن انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا این قابلیت را دارد که به راحتی می‌توان از آن در بازه سنی ۱۸ تا ۸۰ سال و در هر دو جنس زن و مرد استفاده کرد و در کار با کشور کوبا تجربه موفقی را نیز در گذشته داشتیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه به دنبال تولید مشترک واکسنی بودیم که ساخت آن ادامه‌دار باشد تا بتوان بر اساس آن دیگر واکسن‌ها را ساخت، گفت: قرار بر این است که پس از تأمین کشورهای ایران و کوبا، صادرات آن آغاز شود. در حال حاضر در هفت استان کارآزمایی این واکسن انجام می‌شود ولی در شهرهای زنجان و یزد دُز سوم که همان دُز یادآور است، به صورت پایلوت تزریق می‌شود.

بیگلری خاطرنشان کرد: کرونا با همه سختی‌ها پیشرفت و تجربه‌هایی را برای کشور داشته و امروز بیشتر از روزهای گذشته توانمند شده‌ایم و این روند پیشرفت ادامه دارد.

منبع: ایسنا

کد خبر 490157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.