برخی طرح‌های مجلس برای نهاد وکالت خطرناک است/تعریف نمایندگان از "انحصار" یکسویه است

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان گفت: تعیین ظرفیت به دست قوه قضائیه است کانون وکلا نقشی در ایجاد انحصار ندارد، تصور برخی این است که وکیل تنها دانشنامه حقوقی داشته باشد اما در همه جای دنیا داشتن این دانشنامه شرط لازم است و شرط کافی نیست، باید وکیل تربیت شود و تربیت وکیل نیازمند زیرساخت‌ است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لیلا رئیسی صبح امروز _پنجشنبه ۹ اردیبهشت_ در نشست خبری به مناسبت آئین تحلیف پذیرفته‌شدگان آزمون اختبار دوره ۴۴ کانون وکلای دادگستری اصفهان، اظهار کرد: امروز نهاد وکالت با مشکلات صنفی بسیاری درگیر است و مشکلاتی در نهاد وکالت وجود دارد که در هیچ مقطعی چنین دوران سختی نداشته‌ایم، مشکلات گوناگونی هر روز بر سر راه نهاد وکالت ایجاد می‌شود اما تمام این هجمه‌ها باعث شده نوعی اتحاد و وحدت در جامعه وکالت ایجاد شود.

وی با بیان اینکه صاحبان اصلی نهاد وکالت مردم هستند، افزود: طرح‌هایی که اخیراً در مجلس شورای اسلامی با آنها مواجه هستیم برخی از آنها اگر تصویب شوند نتایج بسیار نگران کننده‌ای برای حرفه وکالت دارند، طرح‌هایی که ذات نهاد وکالت را اصلاح و اصول اساسی حرفه وکالت را نقض می‌کنند. یکی از این موارد کسب و کار تلقی کردن حرفه وکالت است.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان با اشاره به اینکه جامعه حقوقی کشور در مقابل چنین طرح‌هایی سکوت نخواهند کرد، گفت: با اینگونه طرح‌ها همچنان مخالفت کرده و می‌کنیم و انتظار داریم نمایندگان مردم در مقابل نهاد وکالت حتماً با کانون‌های وکلا مشورت کنند اگرچه اصلاح مقررات و ارائه طرح‌ها باید با نظر کانون‌های وکلا و همفکری دستگاه حقوقی و قضائی کشور به مجلس برود.

وظیفه کانون وکلا تربیت وکیل است نه اشتغال‌زایی

وی تصریح کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی صحبت‌های کانون‌های وکلا را بشنوند و به آنها برای همفکری فرصت دهند و در تصویب طرح‌ها عجله نکنند بدون شک هر نوع تصمیم گیری در ارتباط با نهاد وکالت که بدون توجه به ویژگی‌های اساسی این حرفه از سوی هر دستگاهی انجام شود موجب ایجاد مسئولیت و الزام به پاسخگویی در مقابل جامعه وکالت و مردم کشور است.

رئیسی با بیان اینکه به کانون‌های وکلا اتهام انحصارگرایی می‌زنند، افزود: این افراد انحصار را چگونه تعریف می‌کنند وقتی تعیین ظرفیت به دست قوه قضائیه است کانون وکلا چه نقشی در ایجاد انحصار دارد؟ تصور این افراد این است که وکیل تنها دانشنامه حقوقی داشته باشد اما در همه جای دنیا داشتن این دانشنامه شرط لازم است و شرط کافی نیست، باید وکیل تربیت شود و تربیت وکیل نیازمند زیرساخت‌های لازم در دادگستری‌های کشور است و باید دادگستری‌ها این زیرساخت را ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه مسئولان قوه قضائیه که در جریان این زیرساخت‌ها هستند تعیین ظرفیت می‌کنند، افزود: دو رأی تعیین ظرفیت وکلا مربوط به قوه قضائیه است و کانون وکلا تنها یک رأی دارد. یک عده از حس دلسوزی مجلس شورای اسلامی استفاده می‌کنند و تصور می‌کنند وظیفه قانون وکلا اشتغال‌زایی است در صورتی که وظیفه کانون وکلا تربیت وکیل است و نمایندگان مجلس اگر فرصتی بدهند کانون‌های وکلا در جهت حل مشکل بیکاری فارغ التحصیلان حقوق راهکارهای اصولی ارائه می‌دهند.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان اظهار کرد: نباید برای حل یک مشکل یک نهاد مدنی که اعتباری جهانی دارد را خراب کرد. از تمام کسانی که در مورد نهاد وکالت قدرت تصمیم گیری دارند می‌خواهم کمی این نهاد را درک کنند و با تصمیمات کارشناسی نشده موجب نارضایتی وکلای کشور نشوند.

کد خبر 490110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.