مایکل کالینز، فضانورد آپولو ۱۱ درگذشت

"مایکل کالینز"، فضانورد آمریکایی که در ماموریت تاریخی "آپولو ۱۱" برای لمس ماه حاضر بود، در سن ۹۰ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت.

به گزارش ایمنا، بر اساس بیانیه خانوادگی گزارش شده در وب‌سایت رسمی ناسا، "مایکل کالینز" یکی از سه خدمه افسانه‌ای اولین مأموریت انسانی در سطح ماه که در ژوئیه ۱۹۶۹ اتفاق افتاد، در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

"کالینز" به عنوان خلبان نیروی هوایی و ناسا، مروج اکتشافات فضایی و موارد دیگر، نقشی اساسی در تبدیل مسابقه فضایی دوران جنگ سرد به یک لحظه نادر از وحدت جهانی ایفا کرد؛ زمانی که همه توانستند اختلافات ملی خود را کنار بگذارند و از شگفتی‌های شجاعت و نبوغ انسان تعجب کنند.

"استیو جورچیک"، مدیر ناسا در یک بیانیه رسمی در مورد درگذشت "کالینز" گفت: امروز ملت، "مایکل کالینز"، یک پیشگام واقعی و مدافع مادام العمر خود را برای کاوش فضا از دست داد. برخی او را به عنوان خلبان ماژول فرماندهی "آپولو ۱۱"، تنهاترین مرد تاریخ می‌نامیدند. در حالی که همکارانش برای اولین بار روی کره ماه قدم می‌زدند، وی به ملت ما کمک کرد تا به یک نقطه عطف تعیین کننده برسد. او همچنین در برنامه "جمینی" و به عنوان خلبان نیروی هوایی خدمت کرد.

 فضانورد آپولو ۱۱ درگذشت+بیانیه سازمان فضایی ناسا

مسلماً مأموریت "آپولو ۱۱"، بزرگترین پیروزی نمادین در تاریخ جهان بود که ناسا را به عنوان برنده مسابقه فضایی در دوران جنگ سرد رساند، اما پخش زنده این اتفاق از تلویزیون‌ها و رادیوها در سرتاسر جهان حس وحدت بزرگی را در نژاد بشر ایجاد کرد، چرا که سرانجام یک کار غیرممکن انجام شده بود و انسان قدم به ماه گذاشته بود. اما "کالینز" حتی پس از شکل دادن به تاریخ تمدن بشری، به ارتقاء اکتشافات فضایی ادامه داد.

"جورچیک" افزود: "مایکل کالینز" یک مروج خستگی‌ناپذیر فضا باقی ماند. اکتشاف یک انتخاب نیست، در واقع یک ضرورت است. بدون شک او الهام‌بخش نسل جدیدی از دانشمندان، مهندسان، خلبانان و فضانوردان شده است.

در ادامه بیانیه ناسا آمده است: ناسا در غم از دست دادن این خلبان و فضانورد برجسته و دوست همه کسانی که به دنبال پیشرفت ظرفیت‌های انسانی هستند، در سوگ نشسته است. کار او چه در پشت صحنه بود و چه در معرض دید کامل، میراث او همیشه به عنوان یکی از رهبرانی شناخته خواهد شد که اولین قدم‌های آمریکا را به کیهان میسر ساخته است و روح او همینطور که ما به سمت افق‌های دورتر پیش می‌رویم، با ما همراه خواهد بود.

 فضانورد آپولو ۱۱ درگذشت+بیانیه سازمان فضایی ناسا

همچنین در بیانیه خانوادگی "کالینز" به مناسبت درگذشت این فضانورد برجسته آمده است: با تاسف اعلام می‌کنیم که پدر و پدربزرگ عزیزمان امروز پس از نبردی شجاعانه با سرطان درگذشت. او روزهای آخر خود را با آرامش و در کنار خانواده گذراند. او همیشه با خشوع و فروتنی با چالش‌های زندگی روبرو شد و این آخرین چالش او بود. ما آرزوی او را که بزرگداشت و نه عزاداری بود، ارج خواهیم نهاد. لطفاً با یادآوری ذکاوت سرشار او، عزم و چشم انداز خردمندانه او با ما همراهی کنید.

تعداد کمی از انسان‌ها می‌توانند ادعا کنند که به اندازه "کالینز" برای تمدن مدرن جهان کار کرده‌اند. اکنون در حالی که تلاش‌های مشترک ناسا، "اسپیس‌ایکس"، "بلو اوریجین"، آژانس فضایی اروپا و بسیاری دیگر برای بازگشت به ماه و رسیدن به مریخ و فراتر از آن در حال انجام است، دقیقاً مثل "کالینز"، بسیاری از فضانوردان شجاع به دنبال تحقق این امر هستند و کاوش بشر در فضا بیش از هر زمان دیگری به مرز نهایی خود رسیده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 490084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.