لزوم برندسازی شهر برای رونق گردشگری با ظرفیت خواهرخوانده ها

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان، خواهرخواندگی را ظرفیت خوبی برای برندسازی شهر دانست و گفت: در کتاب «اصفهان و خواهر خوانده‌هایش» که توسط این اداره کل منتشر شده، ۱۳ خواهرخوانده شهر را با جزئیات معرفی کرده ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان حجتی در برنامه‌ای با موضوع «شهرهای خواهر خوانده اصفهان» که از طریق لایو اینستاگرام برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته فرهنگی اصفهان، اظهار کرد: آغاز روابط خواهر خواندگی اصفهان برای نخستین بار در سال ۱۳۶۸ با شهر شیان (کشور چین) بود.

وی افزود: کتابی با عنوان «اصفهان و خواهر خوانده‌هایش» توسط اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان منتشر شده که در آن جزئیات ۱۳ خواهرخوانده شهر معرفی و تصویری از پیمان خواهرخواندگی ها در آن وجود دارد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان افزود: این کتاب منتشر شده تا علاقمندان با استفاده از آن اطلاعات لازم را کسب کرده و بر بستر ارتباطات ایجاد شده، پیش روند؛ البته این کتاب در سطح کتابفروشی‌های شهر عرضه خواهد شد همچنین فایل pdf آن در سایت شهرداری اصفهان به نشانی www.isfahan.ir قابل دسترسی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اصفهان با شهر کیونگ‌جو در کره جنوبی پیمان دوستی دارد و هنوز پیمان خواهرخواندگی دو شهر امضا نشده است، گفت: این پیمان به واسطه تشابهات دو شهر به لحاظ حضور در مسیر راه ابریشم شش سال پیش برقرار شده است.

حجتی اظهار کرد: به واسطه تشابهات دو محله «ای. سی» در اطراف پاریس و محله «جلفا» در اصفهان نیز برای نخستین بار در دنیا فروردین ماه سال ۹۷ تفاهم‌نامه ای امضا شده است.

وی با بیان اینکه خواهرخواندگی زیر فصلی از دیپلماسی شهری است، ادامه داد: دیپلماسی شهر زیر فصلی از دیپلماسی عمومی است که به ارتباط مردم با مردم اشاره دارد، در دیپلماسی رسمی که دولت مرکزی پیش می‌برد ارتباطات دول و در دیپلماسی عمومی و شهری ارتباط مردم و ملل مطرح است.

نیاز مبرم شهرها به برند سازی برای رونق گردشگری

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه شهرها با هم از نظر خدمت‌رسانی به شهروندان رقیب نیستند، اما از نظر کسب توجه جامعه بین‌الملل، برند سازی و گرفتن سهم بیشتر با هم رقابت دارند، ادامه دارد: با توجه به این موضوع همه شهرها نیاز به بازاریابی برای رونق گردشگری دارند و باید برای شهر خود برند سازی کنند.

وی خواهرخواندگی را ظرفیت خوبی برای برند سازی شهر دانست و افزود: وقتی شهرداری به عنوان نماینده مردم با یک شهر دیگر پیمان خواهرخواندگی امضا می‌کند، اولین ارزش آن اعلام پیمان دوستی بین دو شهر است؛ در واقع با این فرایند پلی در شهر ساخته می‌شود که باعث تحقق اتفاقات خوشایند است، به عنوان مثال دانشگاه‌های اصفهان و لاهور و دانشگاه اصفهان و فرایبورگ پس از پیمان خواهرخواندگی با هم همکاری دارند.

حجتی تاکید کرد: برای استفاده از بخش دیگر ظرفیت‌های ایجاد شده به واسطه خواهرخواندگی، باید تجار و اتاق بازرگانی نیز ورود پیدا کنند.

وی با ابراز خرسندی از اتفاقات خوشایند رخ داده در حوزه‌های فرهنگی و گردشگری بین اصفهان و خواهرخوانده‌های آن، گفت: این روند به میزان فعالیت‌های انجام شده با نوساناتی نیز همراه بوده است، اما دیپلماسی شهری در اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان گفت: با امضای قرارداد خواهرخواندگی در واقع یک پیمان اولیه تثبیت شده است و همکاری‌های بعدی نیاز به ورود سایر کنشگران دارد.

وی با تاکید بر اینکه خواهرخواندگی‌ها به نوعی پیمان دوستی مردم دو شهر را نشان می‌دهد، اظهار کرد: فیلم مشترک اصفهان و شیان توسط سینماگران این دو شهر برای جذب گردشگر تهیه شده است؛ همچنین در زمان کرونا، امسال در دو نمایشگاه چین از طریق کنشگران بدون حضور فیزیکی شرکت کردیم.

اضافه شدن سه خواهرخوانده جدید به شهر اصفهان در آینده نزدیک

حجتی با اشاره به معیار انتخاب شهرهای خواهرخوانده، گفت: اصفهان شهری فرهنگی است که در چند دوره تاریخی پایتخت ایران بوده، بنابراین خواهرخوانده این شهر باید تشابهاتی در بخش‌های مختلف با آن داشته باشد.

وی با بیان اینکه در دوران شیوع ویروس کرونا با دیپلماسی شهری چراغ خاموش روابط بعضی از خواهر خوانده‌های اصفهان از جمله «بارسلونا» و «فلورانس» را روشن کردیم، ادامه داد: در گام نخست ارتباطات کم فروغ شده را فعال و سپس برندسازی، بازاریابی و معرفی شهر در ارتباطات بین‌المللی در ارتباط با شهرهای خواهرخوانده دنبال شد تا دیپلماسی شهری یاری‌رسان دیپلماسی عمومی باشد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان اظهار کرد: پس از عبور از بحران کرونا، فعال کردن گردشگری و تلاش برای معرفی اصفهان در فضای مجازی و برند سازی برای این شهر از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی از اضافه شدن سه خواهرخوانده جدید به شهر اصفهان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با شهر حیدرآباد هند در انتظار امضای پیمان توسط شهردار جدید این شهر هستیم، با شهر سمرقند ازبکستان مقدمات امضای خواهرخواندگی فراهم شده و با شهر پورتو پرتغال نیز در حال پیگیری برای پیمان خواهرخواندگی هستیم.

حجتی خاطرنشان کرد: برای معرفی شهر اصفهان به عنوان یک کهن شهر قدیمی باید تولیدات، تیزرهای مناسب و کتاب‌هایی به زبان انگلیسی داشته باشیم که در این زمینه‌ها نیز اقداماتی انجام شده است.

کد خبر 490045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.