بلاتکلیفی تبدیل وضعیت نیروی شهرداری‌ها/سازمان شهرداری‌های وزارت کشور اقدام کند

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: بلاتکلیفی در تبدیل وضعیت نیروی شهرداری‌ها به سازمان شهرداری‌ها بر می‌گردد و وزارت کشور در خصوص تبدیل وضعیت نیروهای شهرداری اظهار نظر می‌کند. نحوه استخدام در شهرداری تهران با شهرهای دیگر متفاوت است و از شهرهای دیگر مستثنی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا احمدی در نشست خبری امروز (چهارشنبه) خود به مناسبت روز ملی شوراها با اشاره به خدماتی که شوراهای شهر و روستای سراسر کشور ارائه می‌دهند اظهار کرد: شوراها به واسطه انتخاب مدیران اصلی اجرایی یعنی شهرداران در توسعه شهرها و روستاها نقش مهمی دارند.

وی افزود: نگاه مردم در حوزه خدمات رسانی بیشتر به دولت است که چه خدماتی را برای شهرها مختلف انجام می‌دهد اما از خدمات مهمی که توسط شوراها و شهرداری‌ها در حوزه فضای سبز، پروژه‌های عمرانی و دیگر ابعاد شهر می‌شود و به طور مستقیم با مردم در ارتباط است نباید غافل شد.

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه امیدواریم دولت با تصویب طرح جامع مدیریت یکپارچه شهری و روستایی، یک سری از خدماتی را که در اختیار خود دارد را به نمایندگان مردم در شهرها و روستاها واگذار کند گفت: بخش زیادی از خدمات در شهرها و روستاها توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ارائه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان خدمات دولت را انکار کرد زیرا دولت نقش عمده‌ای در حوزه اعتبارات و تقسیم آن و اجرای پروژه‌های کلان را دارد، ابراز امیدواری کرد: با توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به زودی طرح جامع مدیریت یکپارچه شهری و روستایی به نتیجه برسد زیرا با تصویب این طرح خدمات خوبی به صورت واحد به مردم ارائه خواهد شد.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به استخدام بیش از دو هزار نفر در شهرداری‌ها افزود: تبدیل وضعیت نیروها که بلاتکلیف هستند را پیگیری کردیم زیرا بلاتکلیفی در شهرداری‌ها باید حل شود.

وی تاکید کرد: دلیل این رخدادها به سازمان شهرداری‌ها بر می‌گردد و وزارت کشور در خصوص تبدیل وضعیت نیروهای شهرداری اظهار نظر می‌کند. نحوه استخدام در شهرداری تهران با شهرهای دیگر متفاوت است و از شهرهای دیگر مستثنی است.

احمدی تاکید کرد: در عمر یک سال اخیر شورای عالی استان‌ها، تعامل خوبی با مجموعه قوه قضائیه داشتیم که منجر به امضا چندین تفاهم‌نامه شده است و این موضوع در تصریح و رسیدگی به تخلفات و شکایات مؤثر خواهد بود.

پیگیر تخلفات شوراها هستیم

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی اخبار واکسن خواری توسط برخی از مدیران شهر در شهرهای جنوبی گفت: شورای عالی به هر اتفاق در حوزه شوراها و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واکنش نشان می‌دهد و در رابطه با موضوع اشاره شده نیز در همان ابتدا پیگیری‌های لازم انجام شد.

وی گفت: در واقع نه تنها نسبت به این موضوع بلکه سایر موضوعات نیز بی تفاوت نیستیم و اگر تخلفی شود از طریق دستگاه قضائی پیگیری می‌کنیم تا سریعاً انجام شود و در رابطه با این موضوع نیز این اتفاق افتاد.

احمدی با بیان اینکه شوراها نماد مردم سالاری دینی و سپردن امور مردم به مردم است، گفت: لازم است که خبرنگاران، مسئولانی که در شوراهای شهر و روستاها فعال هستند را مورد سوال قرار دهند زیرا اگر شهرداری‌ها ببینند که زیر نظر رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفته‌اند، تلاش می‌کنند کار خود را درست انجام دهند.

رئیس شورای عالی استان‌ها در پاسخ به این پرسش که چه تمهیداتی برای نظارت و همچنین برخورد با افرادی که از امکانات شورای عالی استان‌ها برای انتخابات پیش‌رو استفاده می‌کنند، شده است گفت: استفاده نکردن از امکانات بیت‌المال در انتخابات یک تکلیف قانونی و شرعا حرام است و چنانچه این موضوع به عنوان یک تخلف ثبت و پس از بررسی تعیین شود با آن برخورد می‌شود و حتی صلاحیت نامزدهای متخلف نیز زیر سوال می‌رود و در واقع نظارت ما در این حوزه بستگی به گزارشات مردمی است.

همچنین دستگاه‌های نظارتی در هر بخش شهرستان و استان نظارت می‌کنند و نظارت مستقیم را انجام می‌دهند اما ما به عنوان عالی‌ترین نهاد شورا، یک سامانه را اعلام کرده‌ایم و مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف آن را در سامانه ثبت کنند و به سرعت به آن رسیدگی خواهد شد.

احمدی در ادامه با اشاره به قوانین تصویب شده در رابطه با شوراها گفت: قوانین خوبی در شوراها داریم البته خلاء‌هایی وجود دارد که باید برطرف شود. همچنین موضوعی که باعث تضییع شوراها می‌شود خود افراد هستند و باید به گونه‌ای کار کنیم که این اتفاق نیفتد لذا صادقانه به مردم خدمت کنیم و رفتارهای پوپولیستی خوب نیست.

تهیه سند تحول شورای عالی استان‌ها

وی خبر از تهیه سند تحول شورای عالی استان‌ها داد و گفت این سند تجمیع و تدوین شده است و جلد اول آن نیز به چاپ رسیده است و به زودی طی مراسمی از آن رونمایی خواهیم کرد و توضیحات مفصلی را ارائه خواهیم کرد.

رئیس شورای عالی استان‌ها در ادامه با اشاره به اینکه روزانه ۱۰ الی ۱۵ شکایت در سامانه تخلفات شورای عالی استان‌ها ثبت می‌شود گفت: این تخلفات در حوزه‌های مختلف از جمله تخلفات کارمندان شهرداری، شورا و سایر موضوعات است. پس از ثبت شکایات در سامانه تخلفات نسبت به شکایت رسیده شده اقدامات لازم انجام می‌شود و تا تخلفی که به اثبات نرسیده است نباید در اذهان عمومی بیان شود و با تعاملی که با مراجع قضائی در این دوره انجام شده است سریعاً به این تخلفات و شکایات رسیدگی و نتایج آن اعلام می‌شود اما در نهایت تا جرمی ثابت نشده است نباید اعلام کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آماری وجود دارد که بیشترین شکایت در کدام استان انجام شده است گفت: در این ارتباط یک گزارش هفت ساله داریم اما به زودی بنا داریم یک گزارش مفصل تر و در یک بازه زمانی ۳ ساله را تنظیم و هر استان را با میزان تخلفات و شکایات اعلام کنیم.

احمدی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون در شورای عالی حقوق غیر متعارف داشته‌ایم یا خیر؟ گفت: بله در میان کارکنان داشته‌ایم و دستگاه بازرسی نیز رسیدگی کرده است.

بازبینی آئین نامه حفظ باغات

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه گزارش‌هایی در رابطه با فساد و رانت در پرونده باغات به دست ما رسید، آئین نامه حفظ باغات و فضای سبز دوباره اصلاح شد گفت: با توجه به این گزارشات مجدداً این آئین نامه با همراهی کارشناسان مورد اصلاح و بازبینی قرار گرفت و در واقع منافذ فساد را بستیم. امیدواریم که با تصویب آئین نامه حفظ باغات و فضای سبز از تخریب باغات در شهر تهران جلوگیری شود.

وی ادامه داد: با توجه به موانع و مشکلاتی که در رابطه با حفظ باغات وجود داشت تلاش شد تا یک قاضی در کمیسیون ماده هفت اضافه شود و این امر در راستای حفظ باغات و فضای سبز انجام شده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها در خصوص اقدامات شوراها و شهرداری‌ها در حوزه مقابله با ویروس کرونا نیز گفت: در ایام شیوع کرونا، مراکزی در اختیار شهرداری‌ها بوده و اجاره داده می‌شد شامل مراکز ورزشی، غرفه‌های میادین میوه و تره بار، سعی شده با افرادی که اجاره می‌دهند مدارا شود.

وی گفت: بیشترین نقش را در این موضوع شهرداری‌ها در حوزه ارائه خدمات همچون آرامستان‌ها داشتند ولی این نقش باید از طریق رسانه‌ها به مردم معرفی و تکلیف شود. اتفاقات بسیار خوبی در حوزه مبارزه با کرونا توسط شوراها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها رقم خورد.

احمدی با اشاره به ثبت اعتراض توسط برخی مهندسین در سامانه ثبت تخلفات شورای عالی استان‌ها درباره انتخابات زودهنگام هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی گفت: این انتخابات از طریق وزارت راه ابلاغ شده که مورد اعتراض برخی مهندسین قرار گرفته است، افراد فعلی تا یکم آبان ماه امسال حضور دارند و انتخابات باید مهر ماه برگزار می‌شد اما ظاهراً می‌خواهند این انتخابات را در مردادماه امسال برگزار کند و در شهریور ماه نیز اعتبارنامه افراد جدید را برای سه سال بدهند.

وی گفت: این در شرایطی است که مردم با سازمان نظام مهندسی رابطه مستقیم دارند. اعتراض مهندسین در سامانه ثبت شده تا دلیل برگزاری زودهنگام با توجه به شرایط کرونایی و همچنین شیوه و روش برگزاری اعلام شود. جا دارد رسانه‌ها این موضوع را پیگیری کنند.

کد خبر 489960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.