نگاهی به قیمت تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان و نتایج‌ آن‌ها

پول در معادلات فوتبال امروز، حرف اول را می‌زند. این موضوع زمانی بیشتر به چشم می‌آید که رقابت تیم های دارا و ندار به مستطیل سبز کشیده شود. لیگ قهرمانان آسیا نیز یکی از بهترین مصداق‌ها برای این تقابل سنتی است اما آیا همه نتایج آن با ترتیب خرج و مخارج تیم‌ها متناسب است؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال‌ها است از هزینه‌های هنگفت باشگاه‌های متمول کشورهای حاشیه خلیج فارس شنیده‌ایم و بسیاری موفقیت‌های بیشتر آن‌ها نسبت به نمایندگان ایران را حاصل از همین تفاوت در خرج و مخارج شان با تیم‌های ایرانی و آسیای مرکزی می‌دانند. در فصل‌های اخیر چهره‌های بزرگی در فوتبال، حاضر به ترک لیگ‌های اروپایی و مربیگری و توپ زدن در این تیم‌های خاورمیانه شده‌اند. اما واقعیت این اختلاف در سطح هزینه با باشگاه‌های عربی تا چه میزان است؟ آیا تفاوت آنقدر هست که برخی ناکامی‌هایمان را به پایش بنویسیم؟ برای روشن شدن بیشتر جواب این سوال، گران‌قیمت‌ترین و ارزان‌قیمت‌ترین تیم‌های حاضر در منطقه غرب لیگ قهرمانان از نگاه ترانسفر مارکت و عملکردشان در فصل اخیر این تورنمنت را بررسی کرده‌ایم:

پنج تیم گران‌قیمت تورنمنت

از نکات قابل توجه، حضور سه تیم عربستانی در صدر گران‌قیمت‌ترین باشگاه‌های حاضر در لیگ قهرمانان منطقه غرب است. بی‌جهت نیست که لیگ عربستان را هشتمین لیگ گران جهان نامیده‌اند. این در حالی است که نام دو متمول قطری هم در این لیست دیده می‌شود اما اسمی از تیم‌های اماراتی نیست موضوعی که پیشی گرفتن سریع قطری‌ها از امارات در سرمایه‌گذاری روی فوتبال باشگاهی را نشان می‌دهد.

الاهلی عربستان (۴۵.۹۳ میلیون یورو)

الاهلی گران‌ترین تیم حاضر در بازی‌ها است. آن‌ها که میزبانی گروه C رقابت‌ها را در شهر جده بر عهده دارند با ۸ امتیازی و در شرایطی پیچیده، هم امتیاز با استقلال و الدحیل اما به علت تفاضل گل در جایگاه سوم حضور دارند. تکلیف معما پیچیده این گروه، جمعه شب مشخص خواهد شد. بایه نیانگ فرانسوی-سنگالی، الکساندر میتریتا رومانیایی، عمر السوما سوریه‌ای و لوکاس لیما برزیلی چهار بازیکن گران الاهلی هستند که در مجموع با اختصاص چیزی نزدیک به دو سوم هزینه‌های الاهلی به خود، این تیم را اینچنین گران کرده‌اند. هزینه‌های الاهلی طبق آنچه ترانسفر مارکت تخمین زده، معادل با هزار و دویست میلیارد تومان است! این در حالی است که آن‌ها هشتمین رده لیگ عربستان را در فصل جاری در اختیار دارند.

نگاهی به قیمت تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان و نتایج‌ آن‌ها

النصر عربستان (۴۴ میلیون یورو)

زردپوشان جده، این سال‌ها بیش از گذشته در حال انجام خرج‌ها برای پیشی گرفتن از سایر مدعیان عربستانی هستند که اغلب در دهه قبل، از جایگاه بهتری نسبت به آن‌ها در قاره کهن برخوردار بودند. هر چند بسیاری سرمایه‌گذاری‌های کلان سال‌های اخیر که اغلب هم بی‌بهره مانده را به نزدیکی این تیم به خاندان آل‌سعود می‌دانند؛ همین امر موجب شده تا بسیاری از طرفداران فوتبال در شبه جزیره عربستان آن‌ها را تیم حکومتی این کشور بدانند. النصر که در گروه D رقابت‌ها با فولاد و السد هم‌گروه بود، حالا با ۸ امتیاز برای صعود به عنوان یکی از سه تیم برتر منطقه غرب تلاش می‌کند. گونزالو مارتینز هافبک تهاجمی آرژانتینی- مکزیکی با ۱۴ میلیون و عبدالرزاق حمدالله، ستاره مراکشی خط حمله النصر با ۶ میلیون یورو گران‌بهاترین بازیکنان زردپوشان جده هستند. این تیم هم‌اکنون در لیگ عربستان نیز در جایگاه ششم جدول قرار دارد.

نگاهی به قیمت تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان و نتایج‌ آن‌ها

الهلال عربستان (۴۳.۶ میلیون یورو)

قدرت نخست فوتبال عربستان که سال‌ها است به عنوان غول آسیایی در منطقه غرب شناخته می‌شود و کلکسیونی از افتخارات داخلی و بین‌المللی را در کارنامه دارد، از نظر هزینه پایین‌تر از دو نماینده دیگر این کشور خرج کرده اما به دلیل داشتن بیشترین تعداد ملی‌پوش همچنان از حیث کیفیت درجه بهتری را نسبت به دو تیم دیگر دارد. البته الهلال در جدول گروه A با امتیاز برابر با استقلال دوشنبه، در رده دوم قرار دارد و صعودش به اما و اگر افتاده است. چنین وضعیتی، حاصل شکست عجیب ۴ بر یک آن‌ها مقابل نماینده تاجیکستان است به علاوه الهلال کورس تنگاتنگی با الشباب در لیگ داخلی برای قهرمانی دارد و بر خلاف الاهلی و النصر، قافله مسابقات درونی را به بهانه آسیا نفروخته است. آندره کریلو و لوسیانو ویتو به ترتیب با ۸ و نیم و ۶ و نیم میلیون یورو گران‌ترین ستاره‌های این تیم عربستانی هستند.

نگاهی به قیمت تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان و نتایج‌ آن‌ها

الدحیل قطر (۳۲.۵ میلیون یورو)

پس از سه نماینده متمول عربستانی، با اختلافی قابل توجه به دو قدرت برتر فوتبال قطر در سال‌های اخیر می‌رسیم. الدحیل که چهار سالی بیشتر از تأسیس آن نمی‌گذرد، با داشتن بازیکنانی مانند ادمیلسون جونیور، مایکل اولونگا و مهدی بن عطیه که هر کدام‌شان بیش از ۳ میلیون یورو برای این باشگاه قطری هزینه داشته‌اند، یکی از گران‌قیمت‌ترین تیم‌ها را روانه آسیا کرده‌اند. البته خبری از دودو، وینگر برزیلی و ۱۲ میلیون یورویی آن‌ها در لیگ قهرمانان نیست که می‌تواند مجموع ارزش بازیکنان‌شان در ACL را به نزدیک ۲۰ میلیون یورو و بسیار کمتر از سایر تیم‌ها برساند. آن‌ها که با استقلال و الاهلی هم‌گروه هستند با داشتن امتیاز برابر با نماینده ایران و عربستان کار سختی در روز آخر برای صعود از جدول پیچیده گروه C خواهند داشت. آن‌ها این فصل به نایب قهرمانی لیگ ستارگان قطر رضایت دادند.

نگاهی به قیمت تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان و نتایج‌ آن‌ها

السد قطر (۲۷.۶ میلیون یورو)

السد که از قدرت‌های قدیمی فوتبال قطر به شمار می‌رود، با سپردن سکان هدایت خود به ستاره سابق بارسلونا در سال‌های اخیر روند خوبی را در پیش گرفته است. آن‌ها این فصل با ۱۳ امتیاز اختلاف نسبت به الدحیل، بر بام لیگ ستارگان ایستادند و حالا در آسیا بالاتر از النصر و فولاد، فاصله چندانی از صعود به عنوان سرگروه ندارند. بغداد بونجاح، مهاجم زهردار و الجزایری با ۶.۵ میلیون تومان و با اختلافی فاحش، گران‌ترین شاگرد ژاوی در قطر است.

نگاهی به قیمت تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان و نتایج‌ آن‌ها

پنج تیم ارزان‌قیمت تورنمنت

کم‌ترین تیم‌های بسته شده برای حضور در لیگ قهرمانان، به نمایندگان کشورهای تازه وارد در این رقابت‌ها که اغلب محدود به آسیا میانه و شمال خاورمیانه می‌شوند که چندان نقشی در دوئل‌های باشگاهی قاره کهن نداشته و ندارند و شاید صرف هزینه‌های اندک برایشان منطقی باشد. از سوی دیگر دو باشگاه عراقی نیز با توجه به وضع نه چندان مناسب عراق در حوزه اقتصادی، در لیست کم‌هزینه‌ترین تیم‌ها جا گرفته‌اند.

الشرطه عراق (۴.۹۶ میلیون یورو)

پلیس عراق یا همان الشرطه، اگر چه نسبت به سایر تیم‌های لیگ عراق وضعیت مالی بهتری دارد اما با بودجه بسیار کمتری بسته شده که حضورش در یکی از گران‌ترین گروه‌ها، می‌تواند نتایج ضعیفش را تا حد زیادی توجیه کند. با این حال الشرطه با داشتن نزدیک به ۱۱ ملی‌پوش، شباهت فراوانی با تیم ملی عراقی دارد که حریف جدی ایران در راه جام جهانی است. سعد عبدالامیر با ۶۷۵ هزار یورو، گران‌ترین بازیکن حاضر در جمع این تیم است. الشرطه اگر چه تیمی بغدادی محسوب می‌شود اما چند سالی است دیدارهایش را در کربلا برگزار می‌کند و به طور کلی، به عنوان قدرت نخست مناطق مرکزی کشور عراق شناخته می‌شود.

نگاهی به قیمت تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان و نتایج‌ آن‌ها

استقلال تاجیکستان (۴.۸۰ میلیون یورو)

نخستین حضور تاجیکستان در لیگ قهرمانان آسیا، تا اینجای کار درخشان و غافل‌گیر کننده بوده است. استقلال دوشنبه با ۱۰ امتیاز هم‌اکنون به لطف تفاضل گل، صدرنشین گروه A رقابت‌ها است و اگر فردا شب نماینده همسایه خود یعنی ازبکستان را شکست دهد، بدون دردسر به یک هشتم نهایی راه خواهد یافت. این تیم تاجیکی اگر چه با بودجه نسبتاً کمی پا به این تورنمنت گذاشته است اما با داشتن ۱۳ ملی‌پوش و بازیکنان دو ملیتی روسی - تاجیکی، توانسته ترکیب قدرتمندی را برای خود دست و پا کند.

نگاهی به قیمت تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان و نتایج‌ آن‌ها

گوا هند (۴.۵۶ میلیون یورو)

فوتبال هند پس از سال‌ها تلاش، بالاخره توانست سهمی از مهم‌ترین تورنمنت باشگاهی قاره کهن داشته باشد. آن‌ها همچنین میزبانی را برای کشورشان گرفتند تا نارنجی‌پوشان گوا در شهر خود به میدان بروند. گوا در رقابت با پرسپولیس، الوحده و الریان با توجه به بضاعتش، عملکردی قابل قبول داشته و رده سوم گروه E را بالاتر از نماینده متمول قطر در اختیار دارد. جیمز دوناچی استرالیایی و ادو بدیا اسپانیایی که موفق به گلزنی مقابل سرخ‌پوشان ایرانی هم شد با ۴۵۰ هزار یورو، گران‌قیمت‌ترین بازیکنان این تیم هندی به شمار می‌روند. گوا در این فصل از سوپر لیگ هند، جایگاهی بهتر از چهارمی را تصاحب نکرد.

نگاهی به قیمت تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان و نتایج‌ آن‌ها

نیرو هوایی عراق (۳.۴۰ میلیون یورو)

دیگر باشگاه حاضر از پایتخت عراق در لیگ قهرمانان، نیرو هوایی این کشور است. آن‌ها نیز تا اینجای کار نمایش ضعیفی داشته‌اند و حذف‌شان مانند هم شهری‌شان پیش از روز آخر، قطعی شده است. نیرو هوایی نیز ۱۰ ملی‌پوش را در اختیار دارد که احمد ابراهیم خلف با ۶۰۰ هزار یورو، بیشترین ارزش‌گذاری را در میان بازیکنان این تیم داشته است.

نگاهی به قیمت تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان و نتایج‌ آن‌ها

الوحدات اردن (۲.۱۸ میلیون یورو)

نماینده نام ناآشنا اردن اگر چه با قعرنشینی در گروه D، حذف‌شان به همراه فولاد قطعی شده است اما آن‌ها با وجود آنکه کم‌قیمت‌ترین تیم را با خود به آسیا آورده‌اند، یک پیروزی ارزشمند مقابل النصر متمول به دست آوردند. حالا الوحدات به دنبال کسب سه امتیاز در دیدار تشریفاتی امشب با سرخ‌پوشان خوزستانی است تا جایگاه سومی را از کف آن‌ها در آورد. الوحدات جندان اعتقادی هم به جذب خارجی‌ها نداشته و تنها بازیکنانی لبنانی و سنگالی در آن توپ می‌زنند. نکته جالب اینجا است که گرانقیمت‌ترین بازیکن این تیم اردنی از ۳۰۰ هزار یورو تجاوز نمی‌کند.

نگاهی به قیمت تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان و نتایج‌ آن‌ها

نگاهی به تیم‌های ایرانی؛ سرخابی‌ها گران‌ترین و تراکتور، ارزان‌ترین!

برخلاف باور بسیاری از اهالی فوتبال، تیم‌های ایرانی از نظر قیمت‌گذاری از جایگاه خوبی میان تیم‌های غرب آسیایی برخوردار هستند. استقلال و پرسپولیس به ترتیب با حدود ۱۵ میلیون و ۱۲ میلیون یورو، گران‌ترین تیم‌های ایرانی حاضر در 2021 ACL به شمار می‌روند که در رده بندی کلی، جایگاه نهم و دهم را بین تیم‌های منطقه غرب در اختیار دارند و فولاد و تراکتور رده‌های پایین‌تری را دارا هستند. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که این مبالغ تنها تخمین قیمت بازیکنان از سوی ترانسفر مارکت است و در عمل، تیم‌های ایرانی با هزینه کمتری دست به جذب بازیکن‌های ایرانی می‌پردازند.

کد خبر 489916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.