چگونه عوارض ناشی از دریافت واکسن کرونا را کنترل کنیم؟

افراد می‌توانند به منظور کاهش درد ناشی از دریافت واکسن کرونا، بازوی خود را به آرامی حرکت دهند و کیسه آب گرم یا یخ روی آن قرار دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با توجه به اینکه بیش از یک سال از شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان می‌گذرد و افراد زیادی واکسن کووید -۱۹ را دریافت کرده‌اند، محققان اطلاعات زیادی در مورد این بیماری، واکسن آن و عوارض جانبی دریافت واکسن کسب کرده‌اند. در ادامه به بررسی حقایقی در مورد واکسن کووید -۱۹ می‌پردازیم:

چرا افراد واکنش‌های مختلفی به واکسن‌های کووید -۱۹ نشان می‌دهند؟

سیستم ایمنی بدن افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. بدن ما دارای دو سیستم ایمنی مختلف است که شامل سیستم ایمنی ذاتی و سیستم ایمنی تطبیقی می‌شود. سیستم ایمنی ذاتی تحت تأثیر ژنتیک است، در حالی که سیستم ایمنی تطبیقی در گذر زمان تکامل پیدا می‌کند و با توجه به پاتوژن‌ها و دیگر مواد موجود در محیط که در معرض آن قرار داریم، شکل می‌گیرد. زمانی که افراد اولین دوز واکسن کرونا را دریافت می‌کنند، در ابتدا سیستم ایمنی ذاتی واکنش نشان می‌دهد.

ممکن است بدن برخی افراد واکنش شدیدتری نسبت به واکسن از خود نشان دهد، زیرا سیستم ایمنی ذاتی آنها در برابر بعضی از محرک‌ها واکنش بیشتری نشان می‌دهد. سیستم ایمنی بدن افراد مقدار متفاوتی مواد شیمیایی به نام "سیتوکین" و "کموکین" تولید می‌کند. گاهی اوقات بدن افراد بیش از حد نیاز این مواد شیمیایی را تولید می‌کند، در حالی که بدن برخی افراد مقدار متعادلی از این مواد شیمیایی را ایجاد می‌کند. پس از گذشت چند روز تا چند هفته، مصونیت تطبیقی بدن در برابر پاتوژن ایجاد می‌شود سپس دوز دوم واکسن فایزر و مدرنا حافظه سیستم ایمنی تطبیقی را در برابر ویروس بهبود می‌بخشد.

قبل از دریافت واکسن کرونا چه کارهایی انجام دهیم؟

متخصصان توصیه کرده‌اند که افراد باید پیش از دریافت واکسن کووید -۱۹، به مقدار کافی آب بنوشند، مواد غذایی مناسب و سالم مصرف کنند و به میزان کافی بخوابند، رعایت کردن این موارد به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند علاوه بر این بهتر است افراد پیش از دریافت واکسن کرونا از مصرف مسکن خودداری کند، زیرا ممکن است این داروها پاسخ سیستم ایمنی بدن به واکسن را تحت تأثیر قرار دهد. با توجه به گزارشات منتشر شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC)، افراد نباید واکسن کووید -۱۹ را همزمان با واکسن دیگری مانند واکسن آنفلوآنزا یا واکسن زونا دریافت کنند.

پس از دریافت واکسن کرونا برای کاهش عوارض جانبی آن چه کاری انجام دهیم؟

توصیه شده است افراد به منظور کاهش درد ناشی از دریافت واکسن کرونا، بازوی خود را به آرامی حرکت داده و کیسه آب گرم یا یخ روی آن قرار دهند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که افراد باید پیش از مصرف داروهای بدون نسخه مانند ایبوبروفن، استامینوفن، آسپرین یا آنتی‌هیستامین برای کاهش درد ناشی از دریافت واکسن کرونا، با پزشک خود مشورت کنند. شاید لازم باشد برخی افراد پس از دریافت دوز دوم واکسن کووید -۱۹ در محل کار خود حاضر نشوند، زیرا ممکن است علائم مربوط به دریافت واکسن شدیدتر و وخیم‌تر شود. افراد باید به خاطر داشته باشند که پس از واکسیناسیون باید مایعات زیادی بنوشند.

نداشتن علائم خاص پس از دریافت واکسن کرونا به این معنا است که واکسن مؤثر نبوده است؟

در آزمایشات بالینی مربوط به واکسن فایزر، یک چهارم افراد پس از دریافت واکسن، هیچ علائم خاصی را تجربه نکردند. همچنین در آزمایشات مربوط به واکسن مدرنا، ۸۲ درصد افراد پس از دریافت دوز دوم واکسن، عوارض جانبی مربوط به آن را تجربه کردند. نتایج بررسی‌ها نشان داده است که واکسن‌های فایزر و مدرنا ۹۰ درصد در مقابله با بیماری کووید -۱۹ مؤثر هستند بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بروز نیافتن واکنش خاصی در بدن، به این معنا نیست که واکسن به طور مؤثر عمل نکرده است.

چگونه متوجه شویم که بدن ما به واکسن کرونا واکنش آلرژیک نشان می‌دهد؟

معمولاً واکنش آلرژیک نسبت به واکسن کرونا، پدیده نادری است. با وجود اینکه عوارض جانبی ناشی از دریافت واکسن کرونا معمولاً بین چهار تا ۴۸ ساعت پس از آن ایجاد می‌شود، واکنش آلرژیک بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پس از تزریق واکسن رخ می‌دهد، به همین دلیل افراد باید ۱۵ دقیقه پس از دریافت واکسن تحت نظر باشند. معمولاً واکنش آلرژیک ناگهانی و قابل توجه است و شامل تنفس دشوار یا تورم لب، زبان یا گلو می‌شود. به این نوع واکنش که می‌تواند زندگی افراد را تهدید کند، آنافیلاکسی گفته می‌شود.

تعداد کمی از افراد پس از دریافت واکسن‌های فایزر و مدرنا، آنافیلاکسی را تجربه کردند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۹۴ درصد افراد مبتلا به آنافیلاکسی زن بودند و بیشتر آن‌ها سابقه واکنش‌های آلرژیک شدید داشتند. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، با وجود اینکه بروز واکنش آنافیلاکسی بسیار خطرناک است، اما احتمال وقوع آن یک در ۵۰۰ هزار است.

کد خبر 489849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.