تدوین برنامه‌های ۱۴۰۵ بر پایه عدالت محوری / استفاده از سیستم‌های نوین برای زیست‌پذیری شهر

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان گفت: ارزش‌های برنامه ۱۴۰۵ بر پایه محورهایی همچون عدالت محوری، شجاعت، قانون مداری و رعایت حقوق شهروندی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا صادقیان صبح امروز _سه شنبه هفتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰_ در گفتگویی آنلاین با خبرنگاران با موضوع تشریح برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ از طریق لایو اینستاگرام اظهار کرد: برنامه راهبردی و عملیاتی اصفهان ۱۴۰۵ ششمین برنامه شهر اصفهان است که توسط شهرداری تدوین و به تصویب شورای شهر رسید.

وی ادامه داد سال ۱۴۰۰ نخستین سال برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ است، بر این اساس بودجه سال جاری شهرداری نیز بر مبنای این برنامه نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان توسط شورای شهر تصویب و ابلاغ شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان اضافه کرد: برنامه ۱۴۰۵ که تدوین آن دو سال به طول انجامید با هدف به حداقل رساندن مشکلات برنامه‌های قبلی تنظیم و تهیه شده تا سیر عملیاتی داشته باشد.

صادقیان با بیان اینکه در تیرماه سال ۹۸ در سیر تدوین برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ آسیب شناسی برنامه‌های قبلی شهرداری و بررسی اسناد پشتیبان در دستور کار قرار گرفت، افزود: پس از آن مرحله شناخت آغاز شد و سپس تا آبان ماه ۹۸ که جلسات هم اندیشی با ذی‌نفعان از جمله دانشگاهیان، دستگاه‌های اجرایی، نخبگان و مدیران قبلی شهرداری و تمام افرادی که برای آینده شهر دغدغه داشتند، برگزار و مرحله تحلیل عملیاتی شد که حاصل این جلسات هم اندیشی به مرحله تجویز رسید.

وی گفت: مرداد ماه سال گذشته با تدوین برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ مرحله تجویز آن نهایی و در شهریور ماه ۹۹ این برنامه به شورای شهر اصفهان تقدیم شد که به تصویب اعضا رسید.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان ادامه داد: برای تدوین برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵، چهار هزار و ۶۶۳ نفر-ساعت از مشارکت تمام ذی‌نفعان و تمام افرادی که در تدوین برنامه امکان کمک داشتند، استفاده کردیم و در این راستا ۳۰۵ جلسه برگزار شد که در نهایت این جلسات از مرحله شناخت و تحلیل عبور کرد و به مرحله تصویب رسید.

صادقیان مهم‌ترین ویژگی برنامه اصفهان ۱۴۰۵ را نتیجه محوری، سنجش پذیری و مشارکت حداکثری ذی‌نفعان دانست و گفت: در برنامه‌های قبل بسیاری از پروژه‌های تعریف شده به نتیجه نمی‌رسید یا امکان به نتیجه رسیدن آنها وجود نداشت، اما برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ با این رویکرد تدوین شده که نتیجه پروژه‌ها در پنج سال آینده قابل تعریف باشد و با همین رویکرد سنجش پذیری را مورد توجه قرار دادیم.

وی خاطرنشان کرد: ارزش‌های برنامه ۱۴۰۵ بر پایه محورهایی همچون عدالت محوری شجاعت، قانون مداری و رعایت حقوق شهروندی است؛ معتقدیم دمیدن روح ارزش‌ها می‌تواند برنامه را به شدت تأیید کند و مدیریت شهری باید در چهارچوب این ارزش‌ها اقدام به اجرایی کردن برنامه‌ها کند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با بیان اینکه شعار چشم‌انداز شهر اصفهان در برنامه ۱۴۰۵، «اصفهان شهر زیست پذیر و رقابت پذیر» است، گفت: اصفهان به عنوان شهری خلاق، اسلامی، مردم محور، زیبا و توسعه یافته و سرآمد در بیانیه برنامه راهبردی اصفهان معرفی شده است. همچنین در طول تهیه برنامه اصفهان ۱۴۰۵ تلاش کردیم از ابزارهای علمی برای تدوین استفاده کنیم تا برنامه در چارچوب مدل‌ها و روش‌های علمی امروزی تدوین شود که این مهم با مشارکت تمام ذی‌نفعان تا حد زیادی محقق شد.

صادقیان با بیان اینکه یکی از اهداف کلان برنامه اصفهان ۱۴۰۵ کاهش آلودگی محیطی با تمرکز بر کاهش تولید آلاینده‌های هوا است، اظهار کرد: هدف کلان این است که در سال ۱۴۰۵ با توجه به برنامه‌های عملیاتی، شهری زیست پذیر و رقابت پذیر داشته باشیم که در آن میزان آلودگی هوا به حداقل ممکن رسیده باشد.

توسعه مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در شهر

وی با بیان اینکه برای کاهش آلودگی‌های محیطی توسعه مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در شهر به میزان ۷۷۷ کیلومتر در دستور کار شهرداری قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: وجود این زیرساخت‌ها می‌تواند در ترغیب شهروندان به استفاده از دوچرخه مؤثر باشد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان گفت: در این راستا همچنین توسعه خطوط ویژه اتوبوسرانی و ایجاد خط تراموا مورد توجه قرار گرفته و برای آن در بودجه ۱۴۰۰ ردیف اعتباری در نظر گرفتیم؛ چنانچه مطالعات مترو قطعی شود و مزیت ایجاد آن در اصفهان محرز شود، امسال کلنگ خط تراموا در اصفهان به زمین زده خواهد شد.

وی با بیان اینکه کاهش سرفاصله زمانی حرکت قطار شهری از ۱۱ دقیقه به پنج دقیقه تا پایان سال برنامه اصفهان ۱۴۰۵ دیگر هدف مهم است که با تکمیل و احداث خط دو و خرید ۱۵ رام قطار شهری اتفاق خواهد افتاد.

صادقیان اظهار کرد: یکی دیگر از پروژه‌هایی که در کاهش آلودگی محیطی برنامه‌ریزی شده که تا پایان سال ۱۴۰۴ عملیاتی شود کاهش متوسط عمر ناوگان اتوبوسرانی این کلانشهر از ۱۰ سال به هفت سال و خروج ناوگان فرسوده و خرید ناوگان جدید است.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات تعامل بیشتر با سایر نهادها و دستگاه‌های اجرایی برای انتظام بخشی به تردد موتورسیکلت‌ها در شهر خواهد بود به طوری که تا پایان سال ۱۴۰۴ تردد موتورسیکلت‌هایی که باعث آلودگی هوا می‌شود به حداقل برسد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان احداث و تکمیل رینگ چهارم را از دیگر اقدامات در راستای کاهش آلودگی هوا دانست و گفت: مدیریت حمل و نقل بار و کالای درون شهری با ایجاد سامانه بارنامه و طرح محدوده مکانی و زمانی برای ناوگان بار با عنوان LEZ از دیگر اقدامات به شمار می‌آید.

صادقیان با بیان اینکه هدف دوم ارتقا جایگاه ملی و بین المللی شهر اصفهان با تمرکز بر توسعه گردشگری، فرهنگ و هنر است، افزود: برای رسیدن به این هدف برنامه‌ریزی و استقرار ساختار دائمی گردشگری، افزایش تصدی‌گری بخش خصوصی در مدیریت گردشگری انبوه و ارتقا کمی و کیفی فضاهای شهری از جمله برنامه‌های عملیاتی است. پروژه‌های تعریف شده در این راستا شامل ایده یابی و ساخت هدایای ویژه به منظور معرفی کلانشهر اصفهان، احیا محورهای گردشگری چهارباغ و تخت فولاد، برگزاری جشنواره‌های مختلف، احداث شهرک صنایع دستی و اجرای گردشگری محله محور همچون توسعه محور گردشگری منارجنبان است.

وی تأکید کرد: اگر بخواهیم اصفهان تا سال ۱۴۰۵ رقابت پذیر شود یکی از بهترین نقاط با توجه به ظرفیت‌ها و استعدادهای دیار نصف جهان، گردشگری است که در سال ۱۴۰۵ می‌تواند رقابت پذیر باشد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان هدف کلان سوم برنامه اصفهان ۱۴۰۵ را افزایش بهره‌وری سرمایه‌های سازمانی دانست و تصریح کرد: در این راستا برنامه‌هایی مورد توجه قرار گرفته که می‌توان به افزایش بهره‌وری هزینه‌های نت و انرژی در چرخه عمر دارایی‌ها با حفظ کیفیت خدمات و ارتقا بهره‌وری سرمایه انسانی شهرداری اشاره کرد.

وی ادامه داد: برای افزایش بهره‌وری سرمایه‌های سازمانی پروژه‌هایی تعریف شده که از جمله آنها اصلاح ساختار سازمانی شهرداری با رویکرد چابکی سیستم و برون سپاری، اصلاح سیستم جبران خدمت کارکنان، اصلاح فرایندهای جذب، انتخاب، استخدام و نگهداشت با هدف شایسته سالاری در انتخاب کارکنان، یکپارچه سازی قراردادها و استقرار مدیریت انرژی است که امیدواریم تا پایان برنامه به این اهداف دست یابیم.

صادقیان با بیان اینکه اسناد پشتیبان تهیه شده و برنامه راهبردی ۱۴۰۵ به صورت یک مجلد و دو جلد در قطع جیبی برای استفاده شهروندان تهیه شده تا مورد استفاده قرار گیرد، اظهار کرد: برنامه اصفهان ۱۴۰۵ محصول کار مشارکتی و فکری است که محتوای آن در سایت اینترنتی ۱۴۰۵.esfahan.ir بارگذاری شده است.

وی ادامه داد: یکی از اسناد پشتیبان برنامه اصفهان ۱۴۰۵، برنامه‌های قبلی شهرداری از جمله برنامه‌های چهارم و پنجم بود زیرا هر آنچه که در این برنامه‌ها عملیاتی شده و نشده می‌توانست مؤثر باشد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با بیان اینکه چهارچوب برنامه اصفهان ۱۴۰۵ این است که برنامه‌های قبلی را به شدت تحت نظر داشته و با توجه به آنها برنامه جدید تدوین شود، اظهار کرد: صرفه‌جویی در بودجه‌های جاری میزان بهره‌وری در شهرداری را افزایش می‌دهد؛ در بودجه ۱۴۰۰ شهرداری اصفهان ترکیب جاری و عمرانی ۲۷ درصد به ۷۱ درصد رسیده است و بخش عمده بودجه جاری نیز به هزینه‌های نگه داشت شهر باز می‌گردد.

استفاده از سیستم‌های نوین برای زیست‌پذیری شهر

وی ادامه داد: هرچه در سال‌های آینده میزان هزینه‌های جاری را با تمرکز به کیفیت خدمات ارائه شده کاهش دهیم، میزان بهره‌وری را افزایش داده‌ایم و بیشتر به عمران و توسعه شهر پرداخته‌ایم.

صادقیان تأکید کرد: باید برای زیست پذیری و رقابت پذیری شهر با استفاده از سیستم‌های نوین از جمله هوشمندسازی به منظور کاهش هزینه‌های جاری و توسعه امکانات هوشمندسازی گام برداریم.

وی با اشاره به اجرایی شدن برنامه اصفهان ۱۴۰۵ تصریح کرد: بر اساس قوانین و مقررات هر آنچه را که شورای اسلامی شهر تصویب کند لازم‌الاجرا خواهد بود؛ برنامه اصفهان ۱۴۰۵ نیز مصوبه شورای شهر را دارد و باید برنامه‌های عملیاتی شهرداری با برنامه اصفهان ۱۴۰۵ تطبیق داشته باشد، همچنین کمیته تطبیق متشکل از نماینده دولت و اعضا شورای اسلامی شهر بر این روند نظارت دارد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با بیان اینکه گزارش حسابرسی سالانه توسط حسابرس قانونی منتخب شورای شهر ارائه می‌شود، تأکید کرد: این موارد درواقع ضمانت اجرای برنامه اصفهان ۱۴۰۵ است و بی شک اگر قانون اجرا شود برنامه می‌تواند عملیاتی شود مگر آنکه شورای شهر در آینده تصمیم به ایجاد تغییرات در برنامه بگیرد.

آب و نگهداشت فضای سبز شهر از مشکلات جدی اصفهان است

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی اصفهان در سال‌های آینده موضوع آب و نگه داشت فضای سبز شهر اصفهان است، گفت: کاهش آب‌های زیرزمینی به دلیل بهره برداری از چاه‌های غیرمجاز موضوع قابل تأمل دیگری است؛ شهرداری تلاش می‌کند در سال‌های آینده فضای سبز را با استفاده از آب‌های خاکستری و پساب تصفیه شده آبیاری کند و میزان استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز موجود را تا دوبرابر افزایش دهد.

صادقیان ادامه داد: در برنامه اصفهان ۱۴۰۵ شهرداری اصفهان احداث تصفیه خانه‌ها را مورد توجه قرار داده که خوشبختانه در سال جاری دو مورد از آنها به بهره برداری می‌رسد؛ در حوزه اختیارات شهرداری و در چارچوب‌های قانونی یکی از بهترین اقدامات استفاده کمتر از آب خام و استفاده بیشتر از پساب است.

وی گفت: استفاده از گونه‌های کم نیاز آبی در برنامه اصفهان ۱۴۰۵ تعریف شده، اما شهرداری به تنهایی از انجام این اقدامات مهم برنمی آید و باید تمام نهادهای درگیر از جمله شرکت آب منطقه‌ای، شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، اداره کل حفاظت محیط زیست و سایر نهادهای حاکمیتی از جمله استانداری کمک کنند تا بتوانیم از وضعیت به وجود آمده که می‌تواند خطر جدی برای اصفهان باشد جلوگیری کرده و اجازه بدتر شدن شرایط را ندهیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان تأکید کرد: برای حفظ فضای سبز در اختیار شهرداری چاره‌ای جز کاهش مصرف آب‌های خام و افزایش حداکثری استفاده از آب‌های خاکستری و تصفیه پساب نداریم؛ البته اگر آب خلیج فارس به فلات مرکزی برسد شهرداری برای آبیاری فضای سبز از آن آب تصفیه شده انتقال یافته سهم خود را بهره برداری خواهد کرد.

تعدیل نیرو به معنای کاهش نیرو نیست

وی با اشاره به وضعیت استخدامی کارکنان شهرداری گفت: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه ۱۰ درصد از پست‌های سازمانی می‌تواند مربوط به کارکنان با قرارداد کار معین باشد که تا سقف ۶۰ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز برای استخدام مربوط به «سابقه کار»، ۲۰ امتیاز مدرک تحصیلی و ۲۰ امتیاز مصاحبه کتبی دارد.

صادقیان با بیان اینکه در شهرداری بر اساس چارت سازمانی مصوب تعدیل نیرو به معنای کاهش نیرو نداریم، گفت: گاهی تعدیل نیرو به افزایش تعداد نیروها هم منجر می‌شود چرا که تعدیل به معنای عدالت است و افزایش سرعت خدمات رسانی، کیفیت خدمات رسانی و شفافیت را به دنبال خواهد داشت.

وی اظهار کرد: تلاش ما افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها در شهرداری است، از این رو برای کاهش هزینه‌ها از ابزارهای مختلف همچون هوشمندسازی استفاده کردیم به طوری که در حال حاضر میز خدمت الکترونیک شهرداری با امکان ارائه بیش از ۱۰۰ خدمت در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با ابراز خرسندی از راه اندازی سامانه‌های AVL و AFC برای هوشمندسازی اتوبوسرانی اصفهان اظهار کرد: افزایش استفاده از فیبرنوری، اجرای پارک حاشیه‌ای هوشمند و توسعه دوربین‌های نظارت تصویری و ثبت تخلف در شهر، در راستای هوشمندسازی انجام شده و در آینده نیز شاهد آبیاری هوشمند فضای سبز، نورپردازی هوشمند گذرها و معابر شهر و هوشمندسازی ناوگان تاکسیرانی خواهیم بود.

پیش‌بینی تحقق ۷۰ درصدی برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵

وی تأکید کرد: شهر اصفهان در زمینه هوشمندسازی در بین سایر کلانشهرهای کشور حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

صادقیان با ابراز خرسندی از اینکه بیش از ۸۳ درصد بودجه اصلاحی سال گذشته شهرداری اصفهان محقق شده است، خاطرنشان کرد: پیش بینی شده تا پایان سال ۱۴۰۵ تا ۷۰ درصد پروژه‌ها و برنامه‌های در نظر گرفته شده برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ محقق شود.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی لازم برای ایجاد درآمدهای پایدار در برنامه اصفهان ۱۴۰۵ انجام شده تا وابستگی شهرداری به منابعی همچون فروش تراکم و پروانه ساختمانی به حداقل برسد، تصریح کرد: یکی از محل‌های درآمدی در نظر گرفته شده افزایش استفاده از مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی، درآمد حاصل از فعالیت گردشگری و جذب توریست است، همچنین برنامه‌هایی که برای دریافت عوارض در نظر گرفته شده بسیار تأثیرگذار است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان گفت: در سه سال گذشته از محل ایجاد زمینه‌های درآمدی برنامه‌هایی تدوین شده تا میزان درآمدها افزایش یابد و این اقدام باعث شده که به عنوان مثال وابستگی سازمان آتش نشانی به بودجه شهرداری به حداقل برسد.

کد خبر 489671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.