آیا دلار در سال ۱۴۰۰ گران می شود؟

یک کارشناس بازارهای مالی با بیان این که در ماه‌های پیش رو و حتی پس از انتخابات بیشتر شاهد ثبات بازار ارز هستیم، گفت: کاهش جدی نرخ دلار در سطح کلان به نفع اقتصاد ایران نبوده و مزیت صادراتی کالاها را از بین خواهد برد.

میثم رادپور در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در سال ۹۷ و ۹۹، بازار دلار افزایش قیمت جدی تجربه کرد، بعد از آن بازار دلار حوالی ۲۵ هزار تومان در نوسان بود و اکنون نیز کمی به دلیل امیدواری به نتیجه بخش بودن مذاکرات کاهش پیدا کرده است. انتظار کاهش جدی تر قیمت را نداریم. قیمت دلار حتی اگر به کمتر از ۲۰ هزار تومان هم برسد در آن محدوده ثابت نخواهد ماند و مجدد به بیش از ۲۰ هزار تومان می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه ظاهراً این روزها انتظار کاهش یافتن قیمت دلار جدی شده است، افزود: ماه‌های پیش رو و حتی پس از انتخابات بیشتر شاهد ثبات بازار ارز هستیم، بنابراین به نظر نمی‌رسد جا به جایی رو به پایین جدی داشته باشیم.

این کارشناس بازارهای مالی با اشاره به تأثیرات مذاکرات وین که در حال انجام است، گفت: کیفیت توافق مهم‌تر است. تجربه نشان داده در این نوع مذاکرات اساساً به توافقات جزئی دست می‌یابیم ممکن است در مسائل هسته‌ای به توافقات جزئی برسیم اما مسائل اصلی کشور ما با ایالات متحده در نهایت حل نخواهد شد.

رادپور افزود: اگر مذاکرات جاری را با برجام قبلی مقایسه کنیم خواهیم دید با وجود اینکه تصور می‌شد برجام تأثیرات زیادی داشته و مشکلات بازار ارز و نقل و انتقالات ارزی تا حد زیادی حل می‌شود، این اتفاقات نیفتاد و قیمت دلار فقط ۱۵ درصد کاهش یافت و تا چهار سال نیز با تلاش دولت در همان محدوده تثبیت شد.

وی ادامه داد: انتظار کاهش قیمت جدی تر و رسیدن قیمت دلار به کمتر از ۲۰ هزار تومان نمی‌توان داشت و اگر به این مقدار برسد مجددا فشار برای افزایش قیمت را شاهد خواهیم بود. اگر قیمت مبدا دلار را همان ۲۵ هزار تومان در نظر بگیریم نهایتاً شاهد کاهش ۱۵ درصدی قیمت دلار خواهیم بود.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: موضوع سرمایه گذاری هیچ گاه در کشور ما جدی نشده است مدت‌ها است نرخ تشکیل سرمایه ثابت در حال کاهش و اقتصاد کشور در حال کوچک شدن است علاوه بر این تولید ناخالص داخلی آسیب دیده است و کاهش قیمت دلار منجر به خروج سرمایه خواهد شد.

رادپور افزود: اگر قیمت دلار کاهش یابد افرادی که می‌خواهند سرمایه‌هایشان را از کشور خارج کنند این کار را سریع‌تر و راحت تر انجام می‌دهند و کاهش‌های جدی قیمت دلار چنین تقاضاهایی را به دنبال دارد این در شرایطی است که در سالی که گذشت شاهد تورم ۵۰ درصدی بودیم و نباید انتظار داشته باشیم دلار ارزان شود بنابراین در سطح اقتصاد کلان نیز به نفع کشور نیست که قیمت دلار کاهش یابد.

وی با بیان اینکه قیمت کالا و خدمات به شدت چسبنده است و با کاهش قیمت دلار به سادگی کاهش نخواهد یافت، تصریح کرد: تورم ناشی از افزایش قیمت دلار در قیمت کالا و خدمات تأثیر گذاشته و ضرر آن را متحمل شده‌ایم. افزایش قیمت دلار فقط می‌تواند مزیت صادراتی ایجاد کند اگر دولت قصد کاهش قیمت دلار را داشته باشد این مزیت را نیز از دست خواهیم داد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه کاهش و افزایش قیمت دلار نیز نوعی بی ثباتی است، گفت: اگر چه در ابتدا تصور می‌شود کاهش قیمت دلار به نفع اقتصاد کشور باشد اما منجر به کاهش قیمت کالا و خدمات در کشور نخواهد شد. اگر اقتصاد آرام و بدون تنش داشتیم و نقدینگی به این سرعت رشد نمی‌کرد، قیمت دلار به این میزان نمی‌رسید.

رادپور افزود: تحریم‌ها به طور مستقیم و غیر مستقیم آسیب‌های جدی بر اقتصاد ایران زده است که از جمله آن می‌توان به کسری بودجه دولت و خروج سرمایه اشاره کرد. تصمیم‌گیری‌های غلطی که در سطح کلان وجود دارد نیز با این شرایط غیر عادی و تحریمی توجیه می‌شود.

وی تصریح کرد: تا زمانی که در چنین شرایطی هستیم در بلند مدت شاهد ثبات قیمت‌ها و کنترل تورم نخواهیم بود. پس از افزایش ۷۰۰ درصدی قیمت ارز ممکن است با تغییر کیفیت مناسبات سیاسی امسال قیمت دلار در همین محدوده ثابت بماند.

کد خبر 489629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • دنیا IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
    4 1
    به نظر من نظر ایشون واقع بینانه تر از بقیه هستش
  • بی نام IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    2 0
    به رادپور بگو تا زمانی که پول ایران مثل دلار ارزش نداشته باشد مشکلات مردم بطرف نمیشود قدرت خرید مردم به ارزش پول بستگی داره پول ایران صفرهای زیاد داره ولی هیچ قدرت خرید نداره.