بهترین دولت پس از انقلاب، دولت اصلاحات است/عملکرد اصلاح طلبان در مدیریت شهری قابل دفاع است

علیرغم پیروزی کامل اصلاح طلبان در انتخابات دوره پنج شوراهای شهر و روستا، رد صلاحیت گسترده نیروهای اصلاح طلب اصفهان، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات این استان را با چالش های متعددی مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انتخابات ششمین دوره شوراهای شهر و روستا در ۲۸ خردادماه و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود. در حال حاضر حدود چهار سال از آغاز به کار شورای شهر پنجم اصفهان و حضور اصلاح طلبان در شهرداری اصفهان سپری شده است.

برخی اخباری که از تأیید صلاحیت افراد در هیأت‌های اجرایی انتخابات شورای شهرها به گوش می‌رسد از برخورد حذفی اعضای این هیئت با افراد ثبت نام کرده حکایت دارد تا جایی که این امر واکنش رئیس دولت اصلاحات را در پی داشت.

اصلاح طلبان پس از ۱۲ سال در انتخابات ۹۶ توانستند با پیروزی در انتخابات شورای اسلامی شهر مدیریت شهری را بر عهده بگیرند و خدمات فراوانی را در این مسیر از خود به جای بگذارند؛ اما اکنون گرچه انتخابات ۱۴۰۰ بیشتر با انتخابات ریاست جمهوری گره خورده، اما آن سوی دیگر انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز باید تکلیف کرسی‌هایشان برای ۴ سال آینده روشن شود.

در مورد برنامه اصلاح طلبان اصفهان برای پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهرها و روستاها و همچنین راهبرد اصلاح طلبان برای خروج از وضعیت فعلی با مرتضی طهرانی، نایب رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان و دبیر حزب اتحاد ملت این استان به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

اصلاح طلبان بعد از ١٢ سال روی کار آمدند؛ شما عملکرد چهار ساله آنها در سطح کشوری و مدیریت شهری را چگونه می‌بینید؟

اصلاح طلبان هر زمانی در رأس کار قرار گرفتند، کارنامه خوبی از خود به جای گذاشتند؛ به همین دلیل به عقیده بنده بهترین دولت پس از پیروزی انقلاب، دولت اصلاحات است و از این حرف خود دفاع می‌کنم.

دولت اصلاحات در مباحث اجتماعی، آزادی مطبوعات، ارتباطات بین‌المللی و مسائل اقتصادی عملکرد بسیار مناسبی داشت و بهترین خاطرات مردم مربوط به دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی است؛ بنابراین از عملکرد اصلاح طلبان در دولت ۸ ساله اصلاحات دفاع می‌کنم. دولت اصلاحات پاک دست بود و قابل قیاس با دولت‌هایی بعدی که سرشار از اختلاس و ناهنجاری اقتصادی بودند، نیست.

عملکرد اصلاح طلبان در مدیریت شهری قابل دفاع است و امروز اکثر دستاوردهای عظیم شهر اصفهان مرهون تدابیر مدیران اصلاح طلب است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی اولین شهردار اصفهان، مهندس ملک‌مدنی از نیروهای وابسته اصلاح طلبان بود که اصول صحیح مدیریت شهری را در کلانشهر اصفهان بنا نهاد و در ادامه حمیدرضا عظیمیان توانست پروژه‌های عظیمی را از خود به جای بگذارد و در ادامه نیز مهندس جوادی عملکرد مطلوبی داشت.

عملکرد شهرداری و شورای شهر اصفهان در این دوره با توجه به حضور نیروهای اصلاح طلب قابل دفاع است؛ زیرا این دوره از مدیریت شهری توانسته دستاوردهای عظیمی را در مباحث پروژه‌های عمرانی، شفافیت و مسائل فرهنگی برای شهر اصفهان کسب کند. امیدوارم استمرار مدیریت برای ادامه خدمت رسانی در اختیار این جریان قرار بگیرد.

در این ۴ سال جریان مقابل شما تا چه اندازه همراه بود؟

در این مدت اصولگرایان معتدل مزاحمتی را ایجاد نکردند، اما متأسفانه برخی افراد تندرو و ساختار شکن مزاحمت‌هایی را ایجاد کردند. انتقادات سازنده را با جان و دل می‌پذیریم، اما هنجارشکنی و کارشکنی پذیرفتنی نیست؛ هرچند پاسخ این رفتارها بر عهده دستگاه‌های مسئول و نهادهای امنیتی است.

اصلاح طلبان در مدت زمان مدیریت خود تا چه میزان به جوانان میدان دادند؟

در این دوره تا حد قابل قبولی به جوانان میدان داده شد. شهرداری اصفهان در مدیریت شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری از جوانان استفاده کرد و در این مسیر شاهد عملکرد مثبت و ایده‌های تازه از سوی آنها هستیم. امیدواریم در دوره‌های بعدی بتوانیم از جوانان به عنوان مدیر استفاده کنیم.

آیا ظرفیت بیشتری برای این امر وجود نداشت؟

شهرداری اصفهان قصد داشت از حضور جوانان در عرصه‌های مدیریتی بیشتر استفاده کند، اما متأسفانه دستگاه‌های نظارتی مانع از اجرای این امر شدند؛ زیرا برای بکارگیری نیروهای جوان در برخی از مناصب، باید آنها را استخدام کرد، اما دستگاه‌های نظارتی برای استخدام نیروهای جوان در برخی مناصب مجوزهای لازم را صادر نکردند.

در صورتی که کاندیداهای اصلاح طلبان در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری رد صلاحیت شوند، این جریان چه برنامه‌ای برای حضور در انتخابات خواهد داشت؟

انتخابات یکی از اصول دموکراسی بوده و اصلاح طلبان به این اصل اعتقاد دارند و آن را یکی از شاخصه‌های دموکراسی در کشور تلقی می‌کنند و همواره تلاش می‌کنند که این نهاد پایدار بماند. اصلاح طلبان از لحاظ سیاسی معتقد به مردم سالاری و دموکراسی هستند و از لحاظ اعتقادی انتخابات را یکی از اصول جمهوری اسلامی می‌دانند.

به گفته امام خمینی (ره)، میزان رأی ملت است و از نظر ما این جمله یک اصل تلقی می‌شود. تا زمانی که حضرت امام (ره) حضور داشتند نظارت‌های استصوابی وجود نداشت؛ البته اصلاح طلبان از تمامی ظرفیت‌های قانونی خود استفاده می‌کنند تا بتوانند تأیید صلاحیت کاندیداهای خود را در انتخابات بگیرند و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد و اصرار دارند تا کاندیدای مطلوب خود را به مردم عرضه کنند. در صورتی که کاندیداهای اصلاح طلب رد صلاحیت شوند باید نسبت به شرایط فکر و سیاستی را اتخاذ کنیم.

انتخاباتی قابل قبول اصلاح طلبان است که رقابتی باشد و برای رسیدن به انتخابات رقابتی نیاز است چندین جناح با کاندیداهای خود وارد کارزار انتخاباتی شوند. در حال حاضر تنها دو جناح صاحب نام در ایران وجود دارد و در صورتی که بین این دو جناح رقابت انتخاباتی صورت نگیرد این انتخابات قائل قبول نخواهد بود. اصلاح طلبان تمام تلاش خود را در راستای برگزاری انتخاباتی رقابتی به کار خواهند گرفت.

آیا اطلاعی از وضعیت بررسی صلاحبت‌ها دارید و برای تأیید صلاحیت کاندیداهای رد صلاحیت جریان خود، مذاکراتی را انجام داده‌اید؟

اصلاح طلبان برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر رایزنی‌هایی را با هیئت‌های نظارت انجام داده اند. البته به نظر می‌رسد برخی اصلاح طلبان بدون استناد به مراجع چهارگانه رد صلاحیت شده باشند و برخی از اوراقی که هیئت‌های اجرایی به آن استناد کرده بودند، اوراق خصوصی کاندیداها بوده است؛ در صورتی که این اقدام دخالتی فرا قانونی محسوب می‌شود که هیئت اجرایی در این حد به اسناد خصوصی کاندیداها سرکشی کند؛ بر همین اساس اصلاح طلبان در تلاش هستند تا با رایزنی با دستگاه نظارتی از وقوع چنین رفتارهایی جلوگیری کنند.

آیا شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان برای بستن لیست انتخاباتی خود با اعضا به اجماع رسیده است؟

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان تصمیم دارد کاندیداهای نهایی خود برای انتخابات شورای اسلامی شهر را پس از اعلام نتایج هیئت نظارت انتخاب و جمع بندی کند؛ البته در حال حاضر تنها هیئت‌های اجرایی اعلام نظر کرده‌اند و این نتایج باید در هیئت نظارت نیز بررسی شود.

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان سعی دارد برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر لیست واحدی را ارائه کند. اصلاح طلبان هیچگاه به تحریم انتخابات فکر نکرده‌اند و تمام تلاش خود را جهت برگزاری انتخاباتی رقابتی به کار گرفته‌اند. اگر به هر دلیلی امکان ارائه لیست کامل وجود نداشت، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان ممکن است لیست کاملی منتشر نکند.

تاکنون حدود ۵۰ درصد از کاندیداهای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان رد صلاحیت شده‌اند و حتی ۵ نفر از اعضای شورای شهر فعلی نیز صلاحیتشان احراز نشده است. شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان در تلاش است به واسطه مراجع قانونی، تأیید صلاحیت کاندیداهای خود را کسب کند.

در روزهای اخیر در میان برخی اصلاح طلبان این بحث مطرح می‌شود که اصلاح طلبان باید برای مدتی قدرت را ترک کنند تا بتوانند به نقد درون بپردازند و برخی دیگر نیز معتقدند که بدون بودن در قدرت، اصلاحاتی رخ نمی‌دهد؛ نظر شما دراین‌باره چیست؟

اصلاح طلبان همگام با فعالیت‌های خود نقد از درون را انجام می‌دهند و نیازی ندارند که ۴ سال مرخصی بگیرند و نقد درونی انجام دهند؛ زیرا می‌توانند همزمان با فعالیت اجرایی خود به نقد درونی هم بپردازند.

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان تاکنون گزینه‌ای را برای جانشینی ریاست شورای هماهنگی معرفی کرده است؟

مرحوم نکویی شخصیت اثرگذاری بود که پیدا کردن جایگزین برای وی دشوار است؛ شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان در سال ۹۲ آیت‌الله طاهری و امسال نیز مرحوم نکویی را از دست داد؛ البته این شورا انتخاب جایگزین برای ریاست شورا را در دستور کار خود قرار داده است و گزینه‌هایی نیز مطرح شده که فعلاً از بیان آنها معذورم.

چه عواملی می‌تواند بازهم مردم را به پای صندوق‌های رأی بکشاند و نقش احزاب در این راه چیست؟

وقتی که انتخابات جنبه رقابتی پیدا کرده، پرشور بوده و مردم نیز از انتخاب خود دفاع کرده‌اند. بنابراین مقدمه شکل گیری انتخاباتی پرشور، رقابتی بودن آن است.

انتخابات پرشور مزیت‌های فراوانی برای کشور دارد و می‌تواند امنیت ملی را تضمین کند و به همین دلیل نیاز است که کارگزاران نظام ارزش انتخابات را مد نظر قرار داده و مقدمات پرشور بودن آن را فراهم کنند.

انتخابات نوعی تکلیف مذهبی است و مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) نیز همواره نسبت به حضور گسترده در این مهم تاکید کرده‌اند؛ همچنین انتخابات در قانون اساسی کشور نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. مخالفان انتخابات سعی دارند این فریضه را از درون تهی کنند و دست به اقدامات حاشیه‌ای بزنند تا رأی دهندگان نسبت به نتیجه رأی خود ناامید شوند.

در صورتی که مردم احساس کنند رأی آنها تأثیرگذار نیست ممکن است از صندوق رأی روی گردان شوند. در صورتی که باید شرایطی فراهم شود تا مردم همیشه خواسته‌های خود را از صندوق رأی طلب کنند. نباید دست رد به سینه کسانی که معتقد به نظام جمهوری اسلامی هستند و در انتخابات کاندید می‌شوند زد، باید این افراد را به عنوان خادمان کشور و شهر پذیرفت.

کد خبر 489534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.