۲ فیلم ایرانی دیگر از جشنواره فیلم‌های کُردی لندن انصراف دادند

مستند «فرزندان شب» و انیمیشن «خورشید آسمان، خورشید کاشی» در پی طرح مسائل جدایی طلبانه در جشنواره فیلم‌های کُردی لندن، از این جشنواره خارج شدند.

به گزارش ایمنا و به نقل از ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مستند "فرزندان شب" و انیمیشن "خورشید آسمان، خورشید کاشی" محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از جشنواره فیلم‌های کردی لندن خارج شدند.

جشنواره فیلم‌های کردی لندن از سال ۲۰۰۱ آغاز به کار کرده است، در این جشنواره فیلم‌های سینمایی، کوتاه، انیمیشن و مستند که ارتباط مضمونی و محتوایی با فرهنگ کردی دارند، به نمایش در می‌آید.

به نظر می‌رسد جشنواره فیلم‌های کردی لندن با ترویج و برجسته سازی مسائل مورد مناقشه و بی پایه و مطرح کردن آنها در بستر سینما و تمایز میان موقعیت سیاسی و فرهنگی مردمان کرد در پی تثبیت بستر و الگویی است که در لایه‌های زیرین به پدیده جدایی‌طلبی می‌پردازد و قرائتی وارونه از فرهنگ و هویت کردی به عنوان کهن‌ترین قومیت ایرانی و منطقه را ارائه می‌دهد.

فیلم مستند "فرزندان شب" به کارگردانی بهروز نورانی‌پور و انیمیشن "خورشید آسمان، خورشید کاشی" ساخته زیبا ارژنگ محصول جمهوری اسلامی ایران هستند و با همین هویت به جشنواره‌های مختلف راه یافته و تحت هیچ عنوان و شناسنامه دیگری معنا پیدا نمی‌کنند. آنچه جشنواره فیلم‌های کردی لندن به عنوان کردستان شرقی (کشور سازنده این آثار) از آن یاد کرده خلاف واقع، غیرحرفه‌ای و حرکتی در جهت مخدوش کردن هویت و اصالت این آثار است.

پیش از این نیز محسن سخا، تهیه‌کننده و کارگردان مستند کارواش به همین دلیل فیلم خود را از جشنواره خارج کرده بود.

کد خبر 489498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.