برداشت‌های غاصبانه در بالادست، مانع دسترسی مالکان شرعی زاینده‌رود است

رئیس کمسیون نظارت، پایش و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: برداشت‌های غاصبانه و غیرقانونی در بالادست زاینده رود موجب شده که در این سال هیچ آبی به مالکین شرعی قانونی آن تحویل داده نشود و دستگاه‌های مسئول در مرکز به جای چاره اندیشی، صاحبان حق را تحت فشار قرار داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فتح الله معین امروز (یکشنبه) در یکصد و شصت و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: در سال آبی ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ اکثر مناطق و حوضه‌های آبریز کشورمان با کاهش چشمگیر میزان بارندگی‌ها مواجه بوده‌است و حوضه آبریز زاینده رود نیز از این امر مستثنی نبوده و ما در این حوزه نیز شاهد این کاهش هستیم و کاهش بارندگی را برخی از کارشناسان و متخصصین اقلیم شناسی در کل به تغییرات اقلیمی دنیا و گرم شدن کره زمین نسبت می‌دهند.

وی افزود: خارج از بحث‌های کارشناسی، موضوع نوسانات بارش‌ها در حوضه آبریز زاینده رود با اتکا به آمارهای سازمان هواشناسی از سوی دانشگاه آزاد خوراسگان مورد مطالعه قرار گرفت که نتیجه آن کاهش حدودی ۲۵ درصد بارش‌ها در یک افق ۲۰ ساله منتهی به سال پژوهش در محافل دانشگاهی و تخصصی مطرح و مورد بحث قرار گرفته است و دیگر تحقیقات انجام شده در این حوزه توسط سایر دستگاه‌ها نیز نتایج مشابهی رانشان می‌دهد.

رئیس کمسیون نظارت، پایش و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در گذشته و قبل از بهره برداری از تونل اول کوهرنگ، آب رودخانه زاینده رود در ورودی استان اصفهان اندازه‌گیری شده که نشانگر ورود بیش از ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب به استان در سال بوده است، تصریح کرد: این میزان آب ورودی بعد از برداشت‌های معمول در بالادست محاسبه شده است و این میزان آب به صورت حقابه‌های شرعی، قانونی و تاریخی مورد استفاده مردم استان اصفهان و رفع نیازهای ضروری شهرها در مسیر و حق آبه‌های زیست محیطی قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: مصرف این حق‌آبه و استفاده بهینه از آن اقلیمی پایدار و قابل اتکا را در این منطقه ایجاد کرده بود و این شرایط اقلیمی در کنار ویژگی‌های فرهنگی و مذهبی مردم استان اصفهان و وجود روحیه کار و تلاش متعهدانه و مراکز بزرگ دانشگاهی در آن و همچنین تعهد بر دفاع از میهن و منافع ملی باعث شده که این استان به عنوان محور ثبات و پایداری در کشور مطرح و بسیاری از طرح‌های راهبردی ملی در آن اجرا شود.

معین خاطرنشان کرد: با بی تدبیری کامل، حرکتی غیرقانونی و غیرشرعی و چشم‌پوشی از تاراج و غصب حق آبه‌های مردم در رودخانه زاینده رود در طول دولت‌های نهم و دهم و نبود اقدام جدی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به بهایی اندک، این پایداری و ثبات را متزلزل و استان اصفهان را با بحرانی روزافزون حتی در تأمین آب شرب مواجه کرده و یأس و بی اعتمادی را در بین مردم این استان تزریق کرده است.

رئیس کمسیون نظارت، پایش و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با محاسبه کاهش بارندگی‌ها بدون در نظر گرفتن مصارف شرب، بهداشت، صنعت و آب استحصالی از تونل دوم و تونل چشمه لنگان و صرفه‌جویی ناشی از احداث سد زاینده رود باید بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب در سال به استان اصفهان وارد شود.

معین با بیان اینکه در سال‌های شروع انقلاب اسلامی و روزهای بعد از پیروزی انقلاب و ایام دفاع مقدس حضور تأثیرگذار فرزندان این کشور را در عرصه‌های نبرد شاهد بودیم و شهدای تقدیمی شاهدی روشن بر این ادعا هستند، اضافه کرد: همچنین برداشت‌های غاصبانه و غیرقانونی در بالادست موجب شده که در این سال هیچ آبی به مالکین شرعی قانونی آن تحویل داده نشود و دستگاه‌های مسئول در مرکز به جای چاره اندیشی، صاحبان حق را تحت فشار قرار داده‌اند.

وی افزود: از مسئولان استان، استاندار اصفهان، رئیس کل دادگستری استان، اعضای شورای تأمین و مدیران کل آبفا و جهاد کشاورزی استان برای پیگیری مطالبات به حق قانونی مردم استان و کشاورزان مظلوم و مال باخته تشکر کرده و بار دیگر تأکید می‌کنم که هیاهوی جاری و جوسازی‌های به عمل آمده نباید مانع احقاق حق کشاورزان این استان شود.

رئیس کمسیون نظارت، پایش و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست که اقدام اساسی در برگرداندن حقوق غصب شده مظلومین در رودخانه زاینده رود به عمل نیامده و اجازه دهد با جوسازی و هیاهو و مخدوش جلوه دادن مبانی حقوقی و شرعی قانونی حق آبه‌های کشاورزان سعی در تداوم غصب این حق قانونی کند.

معین از صبوری و همراهی کشاورزان مظلوم و متعهد این استان با مسئولان استانی قدردانی کرد و ادامه داد: انتظار داریم که پاسخ این همراهی اقدام جدی برای برگرداندن حق این افراد باشد و توجه نکردن به این ضرورت موجب ایجاد بحرانی اقتصادی، اجتماعی و مردمی در کل استان خواهد بود که چاره‌جویی آن متصور نیست.

کد خبر 489194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.