بعد از تزریق واکسن کرونا بیمار می‌شویم؟ 

از آنجایی که میزان تاثیرگذاری هیچ واکسنی ۱۰۰ درصد نیست، ممکن است برخی افراد پس از دریافت واکسن کرونا باز هم به بیماری مورد نظر مبتلا شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، انتظار می‌رود که واکسن کرونا مانع بروز بیماری کووید -۱۹ شود و افراد را در برابر ابتلای این بیماری ایمن کند اما تعداد کمی از افراد در روزهای گذشته پس از دریافت واکسن به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند. این اتفاق که "عفونت دستیابی به موفقیت" (Breakthrough infection) نام دارد، زمانی رخ می‌دهد که واکسن نتواند ایمنی لازم را در برابر پاتوژن ایجاد کند.

البته این پدیده در میان افرادی که به طور کامل در برابر بیماری کووید -۱۹ واکسینه شده‌اند، بسیار نادر است. شورای تحقیقات پزشکی هند (ICMR) اعلام کرده است که کمتر از ۰.۰۵ درصد افراد در هند پس از دریافت واکسن کرونا، به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شدند.

همانطور که مشخص است هیچ واکسنی نمی‌تواند کاملاً و ۱۰۰ درصد از افراد در برابر ابتلای بیماری‌ها محافظت کند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) نیز اعلام کرده است که احتمال ابتلا به بیماری کووید -۱۹ در بین افراد واکسینه شده بسیار کم است، اما این احتمال صفر نیست.

نتایج آزمایشات بالینی نشان می‌دهد که میزان تأثیرگذاری واکسن‌های مختلف کرونا بین ۶۰ تا ۹۵ درصد است علاوه بر این میزان کارآیی آن‌ها در دنیای واقعی کمتر از میزانی است که در آزمایش‌ها اعلام شده است بنابراین جای تعجب نیست که تعدادی از افراد پس از واکسینه شدن، به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شوند.

همچنین محققان معتقد هستند که تقریباً دو هفته پس از دریافت واکسن کرونا، زمان لازم است تا سیستم ایمنی بدن آنتی بادی لازم را تولید کند و فرد در برابر ابتلای بیماری ایمن شود بنابراین ممکن است فرد در این دوره زمانی به ویروس کرونا آلوده شود.

به گفته پژوهشگران، ممکن است گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا پاسخ ایمنی بدن را سرکوب کند، در این صورت احتمال ابتلا به بیماری کووید -۱۹ حتی پس از دریافت واکسن وجود دارد. محققان باور دارند که دریافت واکسن، خطر آلوده شدن به ویروس کرونا را کاملاً از بین نمی‌برد، بلکه خطر ابتلا به نوع متوسط یا شدید بیماری و خطر بستری شدن در بیمارستان را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد بنابراین در صورتی که افراد پس از واکسینه شدن، به ویروس کرونا آلوده شوند علائم خفیف بیماری کووید -۱۹ را تجربه می‌کنند.

کد خبر 488943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.