خدمات غیرحضوری مراکز بهداشت را بشناسیم

مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان، گفت: با توجه به اپیدمی کرونا برای مصون ماندن از خطر ابتلا به این ویروس امکان برگزاری آموزش‌های حضوری مراقبت‌های بهداشتی برای مردم وجود ندارد، باید از راه شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها تلاش شود تا آگاهی‌های بهداشتی و خودمراقبتی مردم دچار افت نشود.

رضا فدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص هفته سلامت امسال با شعار «ساخت جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر» و اهمیت مراقبت‌های بهداشتی اولیه، اظهار کرد: چهارمین روز هفته سلامت با عنوان «اهمیت ارتقای نظام شبکه بهداشتی درمانی و مراقبت‌های بهداشتی اولیه» نامگذاری شده است و باید بدانیم در گذشته پوشش خدمات بهداشتی در مناطق دورافتاده که دسترسی به آن سخت بود به شکل سیار وجود داشت، اما در حال حاضر با وجود خانه‌های بهداشت در روستاها و پایگاه‌های بهداشتی در شهرها همه افراد جامعه به خدمات ثابت دسترسی دارند.

وی افزود: نیازهای انسان به مرور زمان متفاوت شده است، در حال حاضر و با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا و وضعیت اپیدمی واضح است انسان از خطر ابتلا به بیماری‌های واگیردار رها نشده است و پرداختن به بیماری‌های واگیردار و غیر واگیردار برای ارتقای خدمات بهداشتی به طور همزمان و به شکل تفکیک شده لازم است، در غیر این صورت افراد جامعه لطمه می‌خورند.

این متخصص بیماری‌های عفونی، تصریح کرد: از یک سو شیوه زندگی افراد به گونه‌ای است که کم تحرکی، استرس و تغذیه ناسالم در بین مردم شایع است و وجود این نوع سبک زندگی زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر است، از سوی دیگر عوامل افزایش بیماری‌های واگیردار هم به کار خود ادامه می‌دهند و مشاهده می‌شود که بشر در مقابله با این بیماری‌ها بسیار ضعیف است.

وی تاکید کرد: بنابراین برای ارتقای خدمات نظام شبکه بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های بهداشتی اولیه، لازم است که همه این جنبه‌ها با هم دیده شود و از هیچ کدام غافل نشویم. بیماری‌های واگیردار با سرعت زیاد به انسان لطمه می‌زند و بیماری‌های غیر واگیردار هم در طول سال‌ها سلامتی افراد را تهدید می‌کند، لازم است به هر دو موضوع با همدیگر توجه شود.

مراقبت‌های بهداشتی اصولی و خدمات حضوری و غیرحضوری

مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان، گفت: در حال حاضر با توجه به این که در وضعیت شیوع کرونا قرار داریم، مراقبت‌های بهداشتی اصولی و ارائه خدمات به دو شیوه حضوری و غیرحضوری انجام می‌شود؛ مراقبان سلامت تلاش می‌کنند تا حد امکان برای اموری که نیازمند مراجعه حضوری افراد نیست از طریق تماس تلفنی با بیماران ارتباط برقرار کرده و به آنها خدمات بهداشتی را ارائه دهند.

فدایی، خاطرنشان کرد: در مواقعی که نمی‌توان به بیمار خدمات بهداشتی غیرحضوری ارائه داد نیز سعی شده است تا بیمار حداقل مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی را داشته باشد و به مواردی مانند واکسیناسیون، نمونه‌گیری کف پای نوزادان، مراقبت‌های مادر باردار اکتفا شده است و تنها در این موارد ارائه خدمات حضوری انجام می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی، اظهار کرد: بیش از یک سال از همه‌گیری ویروس کرونا می‌گذرد و در وضعیت کرونایی و برنامه‌ریزی‌های جدید ممکن است ارائه برخی مراقبت‌های بهداشتی برای افراد سخت‌تر باشد، باید شرایط جدید خدمات غیرحضوری را شهروندان بپذیرند.

وی تصریح کرد: با توجه به فوریت اپیدمی کرونا چاره‌ای نداریم و برای مصون ماندن از خطر ابتلا به این ویروس امکان برگزاری آموزش‌های حضوری مراقبت‌های بهداشتی برای مردم وجود ندارد، بنابراین بهتر است از راه شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها تلاش شود تا آگاهی‌های مردم افت پیدا نکند و همچنان روی جنبه‌های مختلف سلامت بدن خود حساس باشند.

مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان، اظهار کرد: شهروندان برای دریافت آموزش‌های غیرحضوری در پاندمی کرونا از طریق فضای مجازی هم می‌توانند تا حدود زیادی این آموزش‌ها را کسب کنند و خودمراقبتی‌های لازم را انجام دهند، سیستم شبکه بهداشتی هم مانند مدارس سعی کرده که ارائه آموزش‌های غیرحضوری را از طریق فضای مجازی داشته باشد.
 

کد خبر 488564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.