همه در کنار هم قدرت احیای خانه‌مان "زمین" را داریم

روز زمین، رویدادی سالانه و جهانی برای تصدیق بحران آب‌وهوایی و برجسته‌سازی اهمیت حفاظت از زمین در برابر تمامی اقدامات مخرب انسانی است که به اهمیت وظیفه‌شناسی بیشتر انسان‌ها برای پرداختن به اقدامات دوستدار محیط زیست هم‌چون بازیافت، استفاده از سوخت‌های تجدیدپذیر و صرفه‌جویی در مصرف آب می‌پردازد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به دلیل فعالیت‌ها، دخالت‌ها و عملکرد نادرست انسانی، حال زمین خوب نیست در واقع زمین شرایطی بحرانی دارد. لایه ازون در حال تخریب، اکوسیستم‌ها در حال از بین رفتن، خطر بی‌آبی در کمین و احتمال نابودی بشر و سایر گونه‌های حیات بر اثر تشنگی و گرسنگی بالا است. گونه‌های در معرض خطر به سرعت نایاب می‌شوند، آب، هوا و خاک به‌طور فزاینده‌ای در حال آلوده شدن هستند، گرمایش جهانی به شدت افزایش می‌یابد و بیماری‌های گوناگونی بشر را تهدید می‌کند. این تصویر ترسناک در واقع ترسیم‌ کننده جهانی است که در آن زندگی می‌کنیم. با این حال راهکارهایی برای پیشگیری از وقوع حوادث مرگبار بیشتر در آینده و نجات زمین وجود دارد. به عبارت دیگر، می‌توان کاری کرد.

روز زمین یکی از اولین اقدامات جهانی برای حفاظت از زمین محسوب می‌شود؛ رویدادی سالانه که در مقیاس جهانی برای ایجاد تغییرات مثبت در راستای بهبود وضعیت زمین تلاش می‌کند و هدف آن الهام بخشیدن به انسان‌ها، جوامع، مشاغل و دولت‌های سراسر جهان برای اقدام در جهت کمک به حفظ کره زمین است. در این روز تلاش می‌شود وضعیت محیط زیست از طریق تعامل، فعالیت‌های عملی، آموزش، تغییر سیاست‌ها و اعتراضات مسالمت‌آمیز بهبود یابد.

رویدادی به نام روز زمین

روز زمین به‌عنوان بزرگترین جنبش زیست‌محیطی جهان و پرشکوه‌ترین مناسبت دنیوی و مدنی، با بیش از یک‌میلیارد نفر مشارکت‌ کننده و ۷۸ هزار همکار در تقریباً ۲۰۰ کشور، سالانه در بیست‌ودوم ماه آوریل برگزار می‌شود. ایده این رویداد که هر سال کارآمدتر از سال قبل جلوه می‌کند، در سال ۱۹۶۹ و پس از مشاهده نشت نفت در سانتا باربارا، همچنین با الهام از قدرت جنبش ضدجنگ دانشجویی ۱۹۶۸ و با توجه به محوریت این موضوع که "فرآیند انرژی در حال تبدیل شدن به یک معضل آلودگی آب‌وهوایی است" شکل گرفت.

پس از آن اولین رویداد روز زمین در حالی که تصور می‌شد فقط یک رویداد آموزشی است، در ۲۲ آوریل ۱۹۷۰ و با مشارکت جمع کثیری از دانشجویان برگزار شد. مسئولان شکل‌گیری رویداد مذکور توانستند پیام آن را از طریق رسانه‌های ملی در سراسر ایالات‌ متحده‌ آمریکا اشاعه دهند. به همین مناسبت بیش از ۲۰ میلیون آمریکایی به خیابان‌ها آمدند و به‌عنوان موفقیتی چشمگیر در راستای حمایت از ارزش‌های مشترکی که با جریانات زیست‌محیطی داشتند روز زمین را جشن گرفتند.

اولین روز زمین کمک کرد تا حفاظت از محیط زیست در دستور کار امور سیاسی قرار گیرد و تغییرات بزرگی در این زمینه ایجاد شود. در همان سال آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات‌ متحده تأسیس شد و بلافاصله قوانین مختلفی از جمله قانون هوای پاک، آب تمیز و حفاظت از گونه‌های در معرض خطر (ESA) را به تصویب رساند که هدف آن جلوگیری از انقراض، بازیابی حیات گیاهان، احیای نسل حیوانات در معرض نابودی و محافظت از اکوسیستم‌های وابسته به آن‌ها بود.

همه در کنار هم قدرت احیای خانه‌مان "زمین" را داریم

روز جهانی زمین رویدادی جهانی

روز زمین در سال ۱۹۹۰ یک رویداد جهانی شد و پیامش را به گوش ۲۰۰ میلیون نفر در بیش از ۱۴۰ کشور دنیا رساند. در سال ۲۰۱۶ این روز بسیار ویژه و خاص بود چرا که در این سال تصویب توافق‌نامه پاریس توسط سازمان ملل اعلام شد؛ معاهده‌ای بین‌المللی که توسط ۱۷۵ کشور امضا شد و اهداف قانونی لازم را برای مقابله با شرایط اضطراری اقلیمی تعیین کرد تا اطمینان حاصل کند امکان همکاری بسیاری از کشورها برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از گرم شدن کره زمین با یکدیگر وجود دارد.

این روز حیاتی به مردم در مورد عواقب رفتارشان در طبیعت و اکوسیستم‌هایی که در آن زندگی می‌کنند آموزش می‌دهد، رفتارهایی که تأثیرات مخرب آن نه تنها محیط زیست بلکه سلامتی انسان و سایر جانداران، دسترسی به غذا و آب، ایمنی و معیشت را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

برنامه‌های روز زمین هر سال روی موضوعات مختلفی از جمله تغییرات اقلیمی، کاشت درختان و احیای جنگل‌ها، آب تمیز، برابری‌های زیست‌محیطی، فن‌آوری‌های احیای آب‌وهوا، کشاورزی احیا کننده، پاکسازی زمین، دانش شهروندی و محیط زیستی سالم برای کودکان متمرکز می‌شود و در طول آن چندین سازمان مختلف میزبان رویدادهایی هستند که همگی اهمیت مراقبت از محیط زیست را به نمایش می‌گذارند. در این مناسبت حتی ناسا نیز با پخش تصاویر مستقیم زمین برای عموم مردم به برجسته کردن اهمیت تلاش برای بهبود وضعیت زمین می‌پردازد.

رویداد مذکور در سال ۲۰۲۰ با وجود فراگیر شدن کووید -۱۹ و لزوم رعایت فاصله اجتماعی و قرنطینه‌های بهداشتی، پنجاهمین سالگرد برگزاری‌اش را به صورت کاملاً دیجیتالی، در سراسر پنج قاره و به ده‌ها زبان مختلف جشن گرفت.

همه در کنار هم قدرت احیای خانه‌مان "زمین" را داریم

روز زمین در سال ۲۰۲۱

مسائل بسیار زیادی وجود دارد که بروز آن‌ها باعث می‌شود معضل بسیار عظیم گرمایش جهانی و تغییرات آب‌وهوایی به دست فراموشی سپرده شود، مسئله مهمی که در وضعیتی هشداردهنده قرار دارد و نیازمند رسیدگی فوری است.

در سال جاری موضوع روز زمین عبارت است از "احیای زمین‌مان". این مضمون که روی "فرایندهای طبیعی، فن‌آوری‌های در حال ظهور دوستدار محیط‌زیست و تفکرات مبتکرانه و نوآورانه‌ای که می‌تواند اکوسیستم‌های جهان را احیا کند" متمرکز خواهد شد و نشان می‌دهد که ما باید اقدامات لازم برای بازیابی کره زمین و تمرکز بر بازسازی اکوسیستم‌های جهان را آغاز کنیم.

احیای زمین بر عهده انسان‌هاست، نه تنها به این دلیل که طبیعت اهمیت دارد بلکه به دلیل این که زمین خانه ما است؛ خانه انسان و سایر جانداران. همه انسان‌ها برای حمایت از مشاغل، معیشت، سلامتی، بقا و خوشبختی خود به زمینی سالم نیاز دارند. سلامت یک سیاره یک گزینه انتخابی نیست، برعکس ضرورتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

روز زمین ۲۰۲۱، رأس ساعت ۱۲ ظهر، در روز پنجشنبه ۲۲ آوریل، مصادف با دوم اردیبهشت ۱۴۰۰ به‌عنوان دومین رویداد دیجیتالی روز زمین (در پی گسترش روزافزون کووید -۱۹) به صورت اجلاس زنده چندزبانه برای چندین منطقه زبانی در سراسر پنج قاره، در وب‌سایت اتحادیه جهانی آموزش بین‌المللی (EI) برگزار می‌شود و رهبران آب‌وهوایی جهان، فعالان مردمی، مبتکران غیرانتفاعی، رهبران صنایع جهانی، هنرمندان، موسیقی‌دانان، تأثیرگذاران و رهبران آینده جهانی با مشارکت در این رویداد تلاش می‌کنند تا جهان را به سمت داشتن آینده‌ای بهتر سوق دهند.

کد خبر 488398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    0 0
    عالی*****:):):):):)