در روز بزرگداشت سعدی، پیمان ادب ببندیم

رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به روز بزرگداشت سعدی گفت: این روزها و ساعات و بهانه‌های تقویم، بهترین فرصت و تلنگر برای تغییر است و بسی نیکو خواهد بود که همین امروز پیمان ببندیم "ادب داشته باشیم"

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا حیدری در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

"نخستین روز اردیبهشت و نفس عطرآگین هوایش مصادف است با سالروز بزرگداشت شاعری که گلستان جاودانش همچون هوای اردیبهشت روح‌افزاست. سعدی را می‌گویم. مردی که جان و گوشت ایرانیان با آثار و جملات قصارش عجین است و بعید است در یک محاوره نیمه بلند به مثَلی پندآموز و فارسی اشاره کنیم و پای شیخ شیراز در میان نباشد.

سعدی گنجینه‌ای است به غنای دریای مضامین بلند اخلاقی‌اش و دردمندی مستمرش در باب ادب، تواضع و انسانیت. لذا می‌توان حتی سعدی را «شاعر ادب» نامید؛ چه آنکه بسیاری‌مان گلستان را با حکایت ادب‌آموزی لقمان حکیم به یاد می‌آوریم و شعر نابی که سرنوشت بی‌ادبی را پشیمانی ابدی می‌داند.

حال که بزرگداشت این ستایشگر برجسته ادب با رمضان آمیخته شده است، ابتدا خودم و بعد همگان را به رعایت ادب، احترام و فتوت دعوت می‌کنم. این روزها و ساعات و بهانه‌های تقویم، بهترین فرصت و تلنگر برای تغییر است و بسی نیکو خواهد بود که همین امروز پیمان ببندیم "ادب داشته باشیم" و اگر قرار است در هر عرصه و میدانی پای بگذاریم، سرلوحه رفتار و کنش‌مان ادب باشد و پاسداشت کرامت انسان‌ها؛ با هر دیدگاه، نگرش، سلیقه و افتراقی.

ادب، همچنین بزرگترین باب ورود به حوزه مدارا، هم زیستی و پذیرش مخالف است. بیایید فرصت را غنیمت بشماریم و به بهانه این روز، گلستان بی خزان شیخ شیراز را تورق کنیم و در باب ادب و آداب رفتار اجتماعی درست و نیکو بخوانیم، بیاموزیم و عمل کنیم.."

کد خبر 488366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.