خواص زعفران برای مغز و فواید مصرف آن

خواص زعفران برای مغز به تازگی و در کنار دیگر خواص زعفران برای بدن انسان مورد توجه بیشتری قرار گرفته و تعداد زیادی از محققان در رابطه با تأثیرات زعفران به عنوان یک گیاه دارویی ناب ایرانی بر روی مغز و اعصاب و اختلالات آن تحقیق می‌کنند.

مطالعات و کارآزمایی‌های بالینی نشان می‌دهد که انواع و اقسام زعفران می‌تواند در بهبود اختلالاتی همچون آلزایمر، افسردگی‌های خفیف، بیماری‌های اعصاب و روان، جنبه‌های سیستمیک مغز و کاهش عوارض داروهای شیمیایی اعصاب و روان تأثیر به سزایی داشته باشد.

البته برخی از خواص زعفران برای مغز نیز وجود دارند که می‌توانند منجر به افزایش کیفیت زندگی در زمینه‌هایی همچون خواب، سرزندگی و نشاط و دیگر جنبه‌های مثبت مغزی شوند که تأثیرات غیر مستقیم زعفران بر روی مغز به حساب می‌آیند. در این مقاله قصد داریم تا به خواص زعفران برای مغز با تکیه بر درمان اختلالات و با استناد بر مطالعات علمی بپردازیم.

خواص زعفران برای مغز و فواید مصرف آن

خواص زعفران برای مغز

ما در این مقاله سعی کردیم تا برخی از خواص زعفران برای مغز را برای شما شرح دهیم تا هنگام خرید زعفران درجه یک بدانید که زعفران تنها یک ادویه فوق‌العاده برای غذاهای اصیل ایرانی نیست و می‌تواند به عنوان یک گیاه دارویی ناب نقش به سزایی در تأمین سلامت روحی و جسمی ما داشته باشد.

نقش دارویی گیاه زعفران یک یافته جدید نیست و بارها و بارها در متون طب سنتی و طب اسلامی به خواص معجزه‌آسای آن اشاره شده است و با انجام مطالعات و کارآزمایی‌هایی بالینی در دانشگاه‌های ایران و جهان به طور جدی به طب پزشکی نوین نیز راه یافته است و در تولید داروهای مختلفی از آن استفاده می‌شود.

تأثیر زعفران در درمان آلزایمر

اولین خواص زعفران برای مغز که قصد بررسی آن را داریم آلزایمر می‌باشد. آلزایمر یکی از شایع‌ترین اختلالات زوال عقل در ایران و جهان می‌باشد که مشکلات و هزینه‌های زیادی را برای فرد، خانواده و جامعه ایجاد می‌کند.

همچنین مطالعات انجام شده بر روی افراد آلزایمری نشان داد که این افراد در معرض خطر بیشتری برای ابتلاء به افسردگی قرار دارند. در یک مطالعه بالینی که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و به مدت یک سال و نیم و بر روی پنج گروه از افراد سالمند انجام شد تأثیر زعفران بر میزان ابتلاء و بهبود علائم آلزایمر و به تبع آن افسردگی بررسی شد.

در بخش یافته‌های این مطالعه آمده است که زعفران می‌تواند منجر به کاهش قابل توجه شیوع و بروز آلزایمر در افراد سالمند شود. همچنین ثابت شد که زعفران با دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی می‌تواند منجر به کاهش و خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد تخریب‌کننده مغز شود.

خواص زعفران برای درمان افسردگی

زعفران در طب سنتی ایران به عنوان یک داروی مؤثر در درمان افسردگی شناخته شده است و همین موضوع نیز بود که محققان را واداشت تا به مطالعه پیرامون این موضوع بپردازند. در یک مطالعه بالینی ۶ هفته‌ای و با محوریت دانشگاه علوم پزشکی تهران تأثیرات کلاله زعفران بر روی افراد دارای افسردگی خفیف تا متوسط بررسی شد.

افراد حاضر در این مطالعه به دو گروه تقسیم شدند. همه این افراد از نظر یک شاخص افسردگی معتبر دارای حداقل نمره ۱۸ بودند و لازم به ذکر است که هر چه این معیار پایین‌تر باشد نشان از وخیم بودن اوضاع افسردگی در فرد است.

یکی از این دو گروه از افراد به مدت ۶ هفته در هر روز ۳۰ میلی‌گرم کپسول زعفران را در دو نوبت مصرف کردند و گروه دیگر هیچ زعفرانی را مصرف نکردند. در نهایت و پس از ۶ هفته شاخص تعیین میزان افسردگی در گروه اول که زعفران مصرف کرده بودند به ۱۸/۸۹ افزایش یافت و در گروه دوم تغییری مشاهده نشد.

پس می‌توانیم نتیجه بگیریم که یکی از مهم‌ترین خواص زعفران برای مغز خاصیت ضد افسردگی آن است و مصرف دوره‌ای و البته متعادل آن می‌تواند از پیشگیری در بروز افسردگی و یا حتی کمک به درمان و بهبود علائم آن کمک‌کننده باشد.

عمده‌ی داروهایی که برای درمان افسردگی تجویز می‌شوند بر پایه افزایش کیفیت و کمیت انتقال‌دهنده‌های عصبی (مانند سروتونین) در پایانه‌های عصبی تجویز می‌شوند و جالب این جاست که زعفران نیز با همین مکانسیم و البته با شدت کمتری منجر به بهبود علائم افسردگی می‌شود.

زعفران و بیماری‌های اعصاب و روان

زعفران به‌واسطه دارا بودن بیش از ۱۵۰ ماده شیمیایی مؤثر از قبیل کروسین، پیکروکروسین و سافرانال می‌تواند نقش به سزایی در بهبود و کنترل بیماری‌های اعصاب و روان داشته باشد.

در یک مطالعه مروری که در دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه و بر روی تحقیقات علمی پایگاه داده‌ای SID ، pumped و google scholar انجام شد نشان داده شد که مصرف عصاره زعفران باعث افزایش حافظه، رفع افسردگی و کاهش وابستگی به مورفین و بهبود عملکرد سیستم عصبی می‌شود.

همچنین برحسب تجربه و به کرات شاهد این بوده‌ایم که با مصرف یک ماده غذایی با پایه زعفران مانند چای زعفران آرامشی قابل توجه در وجود ما حاکم می‌شود و به خوبی می‌توانیم تأثیرات خواص زعفران بر روی مغزمان را حس کنیم.

خواص زعفران برای مغز از نگاه سیستمیک

تا کنون بر روی خواص زعفران برای مغز با مکانیسم کنترل افسردگی، بیماری‌های اعصاب و روان و آلزایمر پرداختیم و اکنون قصد داریم تا با یک نگاه کلی‌تر به ساختار بدن‌مان تأثیرات زعفران در بعد سیستمیک آن بررسی کنیم.

زعفران دارای ترکیبات متعددی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد و این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند منجر به خنثی شدن رادیکال‌های آزاد موجود در سرتاسر بدن و به خصوص مغز شوند. رادیکال‌های آزاد تأثیرات مستقیمی در تخریب بافت مغزی و کاهش عملکرد آن‌ها دارند.

خواص زعفران برای مغز و فواید مصرف آن

زعفران و کاهش عوارض داروهای اعصاب

بیماری‌ها و مشکلات اعصاب می‌توانند تأثیرات منفی شدیدی بر روی کیفیت زندگی و طول عمر یک فرد داشته باشند. درصد قابل ملاحظه‌ای از افرادی که به این بیماری‌ها دچار می‌شوند حتی ممکن است به هیچ وجه بهبود نیابند و اگر هم بهبود پیدا کنند باید با عوارض جدی داروهای افسردگی و اعصاب و روان دست و پنجه نرم کنند.

مصرف زعفران علی‌رغم اینکه می‌تواند از بیماری‌های اعصاب و روان و افسردگی پیشگیری کند می‌تواند منجر به کاهش عوارض جانبی ناشی از این بیماری‌ها شود. یکی از عوارض جدی مهم داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین ایجاد اختلالات جنسی پس از پایان دوره‌ی درمان می‌باشد که می‌تواند تأثیرات روحی بسیار بدی بر روی فرد درمان شده داشته باشد.

یکی از خواص زعفران برای مغز این است که می‌تواند عوارض ناشی از داروهای اعصاب و روان بر روی بدن را کنترل و در بسیاری از موارد این عوارض را به طور کامل بهبود ببخشد. هم‌اکنون نیز برخی از متخصصین روان‌پزشکی به بیماران خود توصیه می‌کنند تا مصرف زعفران را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

کد خبر 488265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زعفران گلپران IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    6 0
    بسیار مطلب کامل و عالی بود، ممنون