ایجاد خانه مهارت‌آموزی کودک و موزه مهارت در سمنان

اقدامات حمایتی شهرداری سمنان در راستای توسعه و ترویج آموزش های مهارتی از طریق ایجاد خانه و موزه مهارت در شهر سمنان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در نشست مشترک شهردار سمنان و مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان امکان سنجی پیرامون مهارت آموزی در سنین کودکی و نیز استفاده از ظرفیت‌های شهری جهت ترویج فرهنگ مهارت آموزی، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

«سید حسین شاه چراغ» مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان در این نشست با اشاره به تأثیر مهارت آموزی از سنین پایین در پرورش خلاقیت و روحیه کارآفرینی کودکان، اظهار کرد: تغییر ذائقه کودکان به سمت کار و مهارت، امری فرهنگی ترویجی به شمار می‌آید که لازم است برای این تغییر نگرش، اقدامات اساسی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه بهترین ابزار برای تغییر نگرش و ترویج فرهنگی خاص در بین کودکان، بازی است، تصریح کرد: هدف از این کار، مهارت آموزی کودکان به منظور تغییر نگاه و رویکرد آنان است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان طرح‌های مهارت آموزی ویژه نوجوانان را تشریح کرد و گفت: طرح «ایران مهارت» ویژه دانش آموزان متوسطه اول با ۶۰ ساعت آموزش مهارت‌های پایه و طرح «هر دانش آموز، یک مهارت» ویژه دانش آموزان نظری متوسطه دوم با ارائه یک مهارت تخصصی، از جمله طرح‌های موفق سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور است که به نحوی مطلوب در استان سمنان به اجرا درآمده است.

وی بر ضرورت حمایت از مهارت‌آموزان تاکید کرد و خواستار موافقت شهرداری با تغییر کاربری بخشی از فضاهای غیر قابل استفاده این اداره کل، جهت ایجاد نمایشگاه و فروشگاه‌های دائمی محصولات مهارت آموزان شد.

شاه چراغ راه اندازی پارک مهارت‌آموزی کودک با استفاده از ظرفیت‌های شهرداری و فنی و حرفه‌ای را به عنوان اقدامی ماندگار در مدیریت شهری برشمرد و ابراز امیدواری کرد: با این اقدام، گام‌های مؤثری در ترویج و توسعه فرهنگ مهارت آموزی و تغییر ذائقه آموزشی خانواده‌ها برداشته شود.

تحقق ایده‌ها و آرمان‌ها

«سید محمد ناظم رضوی» شهردار سمنان نیز در این جلسه با بیان اینکه شهرداری‌ها فرصتی برای تحقق ایده‌ها و آرمان‌های زندگی انسان هستند، خاطرنشان کرد: از جمله این ایده‌ها، ایجاد فرصت برای مهارت آموزی کودکان است که تاکنون به شکل مطلوب به آن پرداخته نشده است و سمنان به عنوان شهر دوستدار کودک، در زمینه مهارت آموزی کودکان نیز پیشرو خواهد بود و با برنامه‌ریزی اصولی در این زمینه تبدیل به الگوی موفقی در کشور خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری سمنان در زمینه شهر دوستدار کودک، در همه ابعاد می‌خواهد زندگی بهینه برای کودکان شهر فراهم کند تا کودکان شهر را دوست داشته باشند، تصریح کرد: اقدامات زودبازده در حوزه ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی در شهر سمنان، کشش مسئولین را برای ادامه راه و اجرای طرح‌های بزرگ‌تر فراهم می‌کند.

شهردار سمنان افزود: باید به سمت نهادینه شدن ادبیات مهارت آموزی در خانواده‌های شهر سمنان برویم که این امکان را از طریق ترکیب ظرفیت عمومی شهری نظیر خانه‌های تاریخی در حال بازسازی و فرهنگسراها از یک سو و تجربه و تخصص و ظرفیت‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای از دیگر سو فراهم خواهیم کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: ضروری است تا در بخش زیرساختی و مطالعاتی برنامه جامع عملیاتی شهری، فنی و حرفه‌ای و مهارت آموزی به شکلی مطلوب و همه جانبه در چشم‌انداز شهری دیده شود.

ایجاد خانه و موزه مهارت

«مهدی دارایی» مدیر دفتر مسابقات ملی و بین المللی مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در این جلسه با بیان اینکه افراد پس از شکل گیری عقل معاش، بر اساس نیاز به آموزش فنی و حرفه‌ای برای دریافت آموزش‌های مهارتی مراجعه می‌کنند، خاطر نشان کرد: اگر این مسیر به جای سن جوانی به سنین کودکی برگردد، شاهد شکوفایی و اثربخشی بیشتری خواهیم بود.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته، مینی سیتی ها در ۲۴ کشور وجود دارند و در آن لذت و شادی کودکان توأم با یاد گرفتن مشاغل به صورت ابتدایی برنامه‌ریزی شده است.

مدیر دفتر مسابقات ملی و بین المللی مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، جامعه بیکاری که بی عاری در آن نیست را به عنوان مقصود اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بر شمرد و با ارائه پیشنهاداتی نظیر ایجاد خانه و موزه مهارت با استفاده از ظرفیت‌های موجود شهری و نیز برگزاری رویداد استعداد سنجی مهارتی کودکان و نوجوانان و تدوین پیوست مهارتی برای طرح جامع شهری، حمایت شهردار سمنان در توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را خواستار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در پایان این جلسه مقرر شد تیم کارشناسی پس از بررسی‌های لازم نسبت به فراهم آوردن مقدمات اجرای مصوبات این نشست ظرف دو هفته اقدامات لازم را به عمل آورند.

کد خبر 488204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.