بودجه ۳۰ میلیارد تومانی یزد برای مناطق تاریخی

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد گفت:  بودجه مناطق تاریخی نزدیک به ۱۴ میلیارد تومان برای سال ۹۶ بوده که امسال این بودجه در ۱۴۰۰ به ۳۰ میلیارد تومان یعنی بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ونوس عامری در یک گفت و گوی برخط اظهار کرد: بازآفرینی بناهای تاریخی در یزد یک باور همگانی بوده و همه شهروندان یزد به آن پایبند هستند. به همین دلیل بافت‌های تاریخی زیادی در یزد است و خانه‌هایی به قدمت یک‌هزار سال دارد و تمام افرادی که در این بافت زندگی کرده‌اند به باز آفرینی محلات، بازار و پس کوچه‌های آن دست زده‌اند تا امروز هم شاهد این بناها باشیم.

وی افزود: مدیریت شهری نیز برنامه‌ریزی کرده تا مرمت خانه‌های قدیمی و تاریخی جایگزین ساخت بناهای جدید و تولید نخاله‌های ساختمانی شده و کیفیت زندگی در محلات قدیمی ارتقا یابد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد تصریح کرد: مرمت و بازسازی ابنیه تاریخی در اولویت اول شورای شهر یزد قرار گرفته و همکاری یکپارچه‌ای نیز بین شهرداری شورای شهر و میراث فرهنگی و مراجع مربوط برقرار شده تا این اقدام را بهتر بیشتر توسعه دهند.

عامری تصریح کرد: این همکاری باعث شد تا برنامه‌ها همسو و رو به جلو باشد. ناحیه‌ای در شهرداری به نام منطقه تاریخی داریم که تمام بافت تاریخی از قسمت بافت تاریخی که به ثبت جهانی یونسکو رسیده و چه بافت پیرامونی همه آن در این مرکز جمع شده که مدیریت شهری و شهرداری برای باز آفرینی و مرمت این بافت‌ها دغدغه ویژه‌ای را دارند.

وی تاکید کرد: تخفیف ویژه‌ای برای مرمت خانه‌های تاریخی در نظر گرفته‌ایم و برای هر نوع کیفیت بخشی در بافت درآمد را از مناطق دیگر شهرداری کسب می‌کنیم تا در بافت تاریخی هزینه کنیم چون این شیوه از نظر مدیریت شهری، هزینه سرمایه‌ای به حساب می‌آید.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد افزود: بودجه مناطق تاریخی نزدیک به ۱۴ میلیارد تومان برای سال ۹۶ بوده که امسال این بودجه در ۱۴۰۰ به ۳۰ میلیارد تومان یعنی بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است.

خرید تجهیزات آتش نشانی ویژه بافت تاریخی

عامری با بیان اینکه بودجه مربوط به اعتبارات بافت تاریخی از اولویت مدیریت شهری است، گفت: موضوع آتش نشانی جز اعتبارات تاریخی نیست اما مدرن ترین تجهیزات آتش نشانی ویژه بافت تاریخی را خریداری کردیم، یعنی اولویت اول حفظ و ارتقا کیفیت بافت تاریخی است.

وی افزود: علاوه بر آن نزدیک به ۴۰ هکتار از بافت تاریخی با بدنه سازی فاخر و حرفه‌ای مرمت و کف سازی شده و در بافت تاریخی فرهنگسرا را بنا کردیم چون باید طبقه روشن فکر و فرهیخته جامعه در این ناحیه رفت و آمد کنند و به مرکز فرهنگ و اندیشه شهری تبدیل شود.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد تصریح کرد: برای این فرهنگسرا که چهار سوقی ها نام دارد، یک خانه ۷۰۰ ساله را مرمت کردیم این بافت تاریخی در حال فروریزی بود و اگر باز آفرینی نمی‌شد شاید چند ماه دیگر تخریب کامل می‌شد.

عامری گفت: رویکرد حفاظت محور بر پایه باز آفرینی ابنیه برای بافت تاریخی و فرسوده در این دوره از شورا به اولویت گرفته شده است اما شاهد نوعی عقیده مدیریت در گذشته بوده‌ایم که در باورشان این بوده که باید بافت تاریخی را تخریب کنند و از آن خیابان‌های بزرگ و ساختمان‌های بلند احداث

ایجاد کمیسیون میراث فرهنگی و گردشگری

وی افزود: برای اینکه جلوی این حرکت گرفته شود، کمیسیون میراث فرهنگی و گردشگری را برای اولین بار در شورای شهر ایجاد کردیم وظیفه تخصصی این کمیسیون بررسی و حفظ میراث فرهنگی در کنار گردشگری است.

عامری تصریح کرد: در قانون اساسی شوراها بسیار قدرتمند دیده شده‌اند و این پارلمان‌های محلی هستند که شهر را در مسیری که اولویت دارد هدایت می‌کنند اما قوانینی که در مجلس تصویب می‌شود شوراها را تهدید کرده و حدود اختیاراتشان را هرروز کاهش می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر شوراها تنها به یک نهاد نظارتی تبدیل شده که وظایف بسیار محدودی دارند و از نظر بودجه وابسته به شهرداری هستند که یک نقطه ضعف بزرگ برای آنها به حساب می‌آید، همچنین این بودجه محدود نمی‌گذارد تا شوراها پویا شوند و از کارشناسان خبره در امر توسعه شهری استفاده کنند.

نمود میراث فرهنگی در جشنواره‌های هنری یزد

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد گفت: یکی از افتخارات شورا برگزاری رویدادهای فرهنگی است که در ابعاد مختلف اجرا می‌شود، جشنواره تئاتر «چتر زندگی» و جشنواره موسیقی «کویر نشین‌ها» برگزار شده است که دستاورد این رویدادها انگیزه‌ای برای جشنواره فیلم ساباط شد.

عامری با بیان اینکه تمام داشته‌های یزد برگرفته از بافت تاریخی است، گفت: برای اینکه بتوانیم این ارزش را از نگاه هنرمندان و سینماگران به جهان نشان دهیم تصمیم بر این شد تا یک جشنواره فیلم در یزد برگزار شود و برای اولین بار در همان سال اول در کمیسیون فرهنگی شورا پیشنهاد شد تا مهم‌ترین هویت یزد یعنی میراث فرهنگی هسته و موضوع اصلی جشنواره باشد.

وی با بیان اینکه این جشنواره ملی در تقویم وزارت ارشاد با همکاری اداره کل ارشاد به ثبت رسیده و در بهار ۱۴۰۰ اجرا می‌شود، خاطر نشان کرد: چشم‌انداز مدیریت شهری برای این جشنواره بین‌المللی بوده اما هنوز در ابتدای راهیم و باید پله اول یا سطح ملی را با موفقیت پشت سر بگذاریم تا به استانداردهای مناسب بین‌المللی دست پیدا کنیم، امیدوارم که در دوره‌های بعدی شورای شهر این اتفاق بزرگ ادامه پیدا کند چون محور این جشنواره شورا شهر و شهرداری است.

کد خبر 488174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.