وعده‌های نامزدها برای بورس عوام‌گرایی است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: به طور کلی صحبت کاندیداهای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در خصوص بورس ماهیت پوپولیستی خواهد داشت زیرا بورس ایران امروز واکنش زیادی به اخبار مثبت و منفی و یا صرفاً صحبت‌های سیاسیون نشان نمی‌دهد.

محسن رضایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: به طور کلی صحبت کاندیداهای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در خصوص بورس ماهیت پوپولیستی خواهد داشت زیرا اساساً بورس به برنامه کاملاً منسجم نیاز دارد اگر از جبهه اصولگرایان کاندیدی در این حوزه معرفی شود می‌توانست به عملکرد بد دولت در خصوص بورس انتقادات زیادی وارد کند و صحبت کاندیداها در مورد بورس فقط تبلیغاتی خواهد بود که کمک زیادی به بورس نخواهد کرد زیرا بورس ایران امروز واکنش زیادی به اخبار مثبت و منفی و یا صرفاً صحبت‌های سیاسیون نشان نمی‌دهد.

وی افزود: اساساً تحلیلگران به دنبال این هستند که اتفاقات واقعی را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهند، هر چقدر به ایام انتخابات نزدیک تر می‌شویم شرایط بورس بهبود می‌یابد زیرا به جز وضعیت انتخابات و وضعیت اجتماعی که پیش رو خواهیم داشت سیگنال‌های اقتصادی و پولی به گونه است که به نظر می‌رسد از میانه‌های اردیبهشت ماه قرار است اتفاقات مثبتی را شاهد باشیم که پایدار و میان مدت خواهد بود.

دولت آینده از هرگونه قیمت گذاری دستوری جلوگیری کند

این کارشناس بازار سرمایه گفت: به طور کلی انتظار داریم دولت جدید وضعیت قیمت گذاری دستوری و یا آزاد را در خصوص همه کالاهای تولید به خصوص فولاد، سیما، دارو، قند و غذا مشخص کند و بهتر است که قیمت‌ها آزاد سازی شود تا رانت و فساد موجود در این حوزه‌ها از بین رود. همیشه از قیمت گذاری دستوری به عنوان راهکاری برای کنترل قیمت و ارائه قیمت کمتر به مصرف کننده یاد شده و این در حالی است که با این کار نه تنها از تولید کننده و حمایت کننده هیچ حمایتی نمی‌شود بلکه در این میان فقط دلال‌ها از رانت ایجاد شده بهره برده‌اند.

رضایی با بیان اینکه اگر دولت جدید عزم جدی برای بهبود اقتصاد دارد باید از هرگونه قیمت گذاری دستوری جلوگیری کند، گفت: وزن بازار بورس ایران در تأمین مالی اقتصاد مشخص است و تا حدود زیادی رشد کرده است، انتظار می‌رود دولت جدید به بورس به عنوان یک بازار بزرگ و کارا نگاه کند و از هرگونه محدودیت برای آن جلوگیری کند.

جذب سرمایه گذار خارجی لازمه رشد اقتصاد است

وی افزود: در دولت جدید اگر بتوانیم روابط بهتری با دنیا برقرار کنیم یکی از بهترین راهکارهایی که به اقتصاد و بورس ما کمک می‌کند جذب سرمایه گذاری خارجی بوده و همچنین پذیرش شرکت‌های بزرگ و قابل اعتماد کشورمان در بورس‌های جهانی که هر چقدر سریع‌تر اتفاق افتد به امنیت اقتصادی ایران کمک می‌کند زیرا زمانی که منافع کشورها در ایران قرار گیرد از آن حمایت خواهند کرد و در دادگاه‌ها و مناظره‌های جهانی، در رأی دهی، ارتباطات و منافع خود را در نظر می‌گیرند که منجر به تأمین امنیت اقتصادی و جلوگیری از تحریم‌ها خواهد شد.

استقلال بانک مرکزی و بورس از دولت موجب رشد این دو اورگان خواهد شد

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه لازمه باز شدن پای شرکت‌های بزرگ ایرانی به بورس‌های جهانی ایجاد امنیت ارتباطی با دنیا است، گفت: یکی از اتفاقات مثبتی که می‌تواند بیفتد این است که دولت عملاً شخصیت مستقلی برای بانک مرکزی و بورس قائل شده و رؤسای این دو اورگان بتوانند مستقل از دولت تصمیم‌گیری کنند این اتفاق تا کنون در ایران به وجود نیامده اما در کشورهای توسعه یافته این موضوع عرف و غیر قابل انکار است، این اتفاقاً می‌تواند باعث شود بازار بورس و پول ابزاری برای سیاسی بازی نخواهد بود. البته این کار نیازمند عزم جدی از سمت دولت است که بعید است اتفاق افتد.

رضایی افزود: استقلال بانک مرکزی و سازمان بورس از دولت منجر به تصمیمات منطقی و اورگان محور شده که می‌تواند رشد آنها را رقم بزند و هر اورگان تلاش می‌کند برای حفظ منافع و راضی نگه داشتن سرمایه دارانش بهترین عملکرد را داشته باشد. امید است در دولت جدید همچنان تب داغی برای ورود شرکت‌ها به بورس داشته باشیم هر چقدر شرکت‌های بیشتری به بورس وارد شود می‌توان به رشد پایدار آن امیدوارتر بود.

دولت جدید بدهی‌ها را با خلق ارزش پرداخت کند

وی تصریح کرد: در خصوص تورم و بدهی‌های دولت نیز امیدواریم دولت جدید به فکر خلق ارزش برای پرداخت بدهی‌های دولت فعلی باشد و پول و اوراق جدیدی منتشر نکند اگر دولت جدید بتواند با بهبود وضعیت روابط خارجی و درآمد از افزایش بدهی‌ها جلوگیری کند، انتظارات تورمی در سال‌های آینده نیز کاهش خواهد یافت و به جای رکود شاهد رونق نسبی بدون تورم خواهیم بود.

کد خبر 488154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.