علائم کرونا و آلرژی چه تفاوت‌هایی با هم دارد؟ 

علائم آلرژی و کرونا در بعضی موارد شبیه به یکدیگر است و این موضوع تفاوت قائل شدن بین ابتلای این دو بیماری را دشوار می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مبتلایان به آلرژی معمولاً هرساله در فصول مشخصی از سال علائمی مثل آبریزش بینی، سرفه و عطسه را تجربه می‌کنند و بنا بر شرایط جسمانی و شدت علائمی که دارند، درمان‌های مشخصی برای آنها در نظر گرفته می‌شود. شیوع ویروس کرونا و تاکید پزشکان به مراجعه به مراکز درمانی در صورت مشاهده کوچک‌ترین علائم، این شبهه را ایجاد می‌کند که آیا فرد در صورت مشاهده علائم شبه آلرژی باید نگران ابتلاء به کرونا باشد؟ این مسئله در حالی مطرح می‌شود که ما با پیک چهارم ویروس جهش یافته کرونا روبرو هستیم و با فراگیری وسیعی که این ویروس نسبت به هم خانواده‌های خود دارد، احتمال آن هست که در صورت بی توجهی، فرد در مراحل حاد بیماری به مراکز درمانی مراجعه کند که این خود آمار مرگ و میر را افرایش می‌دهد.

در آلرژی حال عمومی بیمار معمولاً خوب است

در همین ارتباط اسدالله اسدیان، فوق تخصص بیماری‌های ریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: چنانچه آلرژی صرفاً قسمت فوقانی دستگاه تنفس را درگیر کند، بیمار آبریزش بینی دارد و علائمی نظیر تب و درد بدنی را تجربه نمی‌کند و حال عمومی او خوب است.

وی تاکید کرد: افرادی که مبتلا به آلرژی هستند، معمولاً هر ساله این علائم را تجربه می‌کنند و در صورت بروز علائم آلرژی متوجه عود بیماری خود می‌شوند.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه با بیان اینکه آلرژی چند نوع است، گفت: در صورتی که فرد درگیر آلرژی قسمت تحتانی ریه شود، زمانی که با یک ماده حساسیت‌زا مثل گل و گیاه تماس پیدا می‌کند، بلافاصله بعد از آن دچار علائمی نظیر عطسه و آبریزش بینی (علائم آلرژی) می‌شود.

اسدیان اظهار کرد: یک نوع دیگر آلرژی تأخیری است و زمانی که فرد با ماده حساسیت‌زا مثل گل و گیاه تماس پیدا می‌کند، بعد از چندین ساعت، حتی تا ۲۴ ساعت بعد، بروز علائم را تجربه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: توأم شدن علائم بیماری کرونا و آلرژی، کار تشخیص را دشوار می‌کند. در آلرژی حال عمومی بیمار خوب است و معمولاً درد بدن، تب و کسالت عمومی وجود ندارد. با این حال افرادی که مبتلا به آلرژی هستند ممکن است به کرونا نیز مبتلا شوند، اما به طور کلی در آلرژی علائم سیستمیک وجود ندارد.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه تاکید کرد: در صورت بروز علائم، زمانی که فرد احساس کند حال عمومی او در حال بدتر شدن است، باید حتماً به یک پزشک مراجعه کند حتی اگر سابقه آلرژی داشته باشد، زیرا تشخیص کرونا بدون انجام تست‌های آزمایشگاهی ممکن نیست.

فرد مبتلا به آلرژی در صورت مشاهده علائم به پزشک مراجعه کند

در همین ارتباط رضا فدایی، مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا گفت: عطسه، سرفه، آبریزش بینی، گرفتگی بینی در هر دو بیماری کرونا و آلرژی ممکن است اتفاق بیفتد و فردی که این علائم دارد، باید حتماً به پزشک مراجعه کند تا او با استفاده از روش‌های تخصصی تفاوت بین این دو بیماری را مشخص کند.

وی افزود: پزشک بر اساس اطلاعات، تجربیات و بهره گیری از بعضی تست‌ها سعی می‌کند میان این دو بیماری تفاوت قائل شود و در نهایت نیز از تست کرونا برای تشخیص بیماری کرونا کمک می‌گیرد.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان تاکید کرد: در صورتی که فرد دچار علائم شد باید سریعاً به پزشک مراجعه کند؛ حتی اگر سابقه علائم آلرژی را داشته باشد، زیرا بیمارانی هستند که اظهار می‌‎کنند هر سال همین علائم را تجربه می‌کنند، اما در نهایت مشخص می‌شود که بیماری آنها کرونا است.

کد خبر 487943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.