۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷
کرونا در آفریقا به بن‌بست رسید

کشف گونه جدیدی از ویروس جهش یافته در آنگولا و افزایش شمار قربانیان در الجزایر در کنار کمبود شدید واکسن، آفریقا را در شرایط دشواری برای مقابله با ویروس کووید – ۱۹ و برنامه ایمن سازی قرار داده است.

به گزارش ایمنا، در آفریقا از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بیش از چهار میلیون و ۴۵۹ هزار نفر به کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد نزدیک به ۱۱۸ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که از مجموع جمعیت ۱.۳ میلیارد نفری قاره آفریقا تاکنون تنها ۱۴ میلیون نفر واکسینه شده‌اند.

به تازگی گونه جدیدی از ویروس کرونا در میان مسافران فرودگاه آنگولا کشف شده که دارای ۳۴ جهش است. با کشف این گونه، شرایط برای آفریقایی‌ها سخت‌تر از پیش شده است؛ این گونه با نام موقت A.VOI.V۲ در گردشگرانی که از تانزانیا وارد آنگولا شده بودند، شناسایی شده است.

«جان نکنگاسونگ»، رئیس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا می‌گوید این قاره از نظر تهیه واکسن کووید ۱۹ در بن‌بست قرار دارد که این مساله می‌تواند بر فعالیت‌های واکسیناسیون در برخی کشورهای قاره تاثیر بگذارد.

 بن‌بست کرونا در آفریقا

به نوشته روزنامه کانادایی «ژورنال دو مونترال»، بسیاری از کشورهای آفریقایی به تحویل واکسن آسترازنکا که در هند تولید شده و تحت برنامه واکسیناسیون کواکس با هدف دسترسی عادلانه میان فقیرترین کشورها توزیع می‌شود، وابسته‌اند؛ این در حالی است که هند در پایان ماه مارس گذشته اعلام کرد که صادرات خود را برای مقابله با موج جدید بیماری را به تعویق می‌اندازد.

جان نکنگاسونگ در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته که دسترسی به واکسن‌ها برای ما به عنوان یک قاره، محدود شده و این بر نحوه اجرای برنامه ایمن‌سازی در این قاره تاثیر می‌گذارد. با تشدید کرونا در آفریقا، مغرب به دلیل شمار بالای مبتلایان در تونس، از ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) تا اطلاع بعدی تمام پروازها به مقصد تونس را لغو کرد.

آنچه شرایط را در قاره آفریقا حادتر کرده است آنکه بر اساس نتایج تحقیقات، واکسن فایزر در برابر نوع ویروس آفریقای جنوبی تاثیرگذاری کمتری دارد و همین امر تا حدودی میزان مصونیت واکسن را بی اثر می‌کند.

 بن‌بست کرونا در آفریقا

آفریقا در شرایطی با بن‌بست واکسن کرونا روبه‌روست که بر اساس اعلام اخیر نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر (IFRC) بیش از یکصدمیلیون نفر در این قاره با کمبود غذایی «فاجعه بار» روبرو هستند؛ سودان جنوبی، سومالی، منطقه تیگری اتیوپی، چاد، بورکینافاسو، مالی و مرز نیجر بیشترین بحران غذایی را تجربه می‌کنند.

از سوی دیگر، مصر روز شنبه خواستار حمایت از کشورهای در حال توسعه برای تولید واکسن کرونا شد و در عین حال بر اهمیت تلاش‌های هماهنگ بین‌المللی برای مقابله با بیماری بویژه در خصوص تامین واکسن تاکید کرد. در حالی که به نوشته الشرق‌الاوسط، وزارت بهداشت مصر اعلام کرده هیچ عارضه جانبی در استفاده از واکسن مشاهده نشده است.

وزارت بهداشت مصر همچنین از شهروندان این کشور خواست پس از واکسیناسیون اقدام‌های احتیاطی لازم را انحام دهند. دولت الجزایر یک هفته پیش، گزارش‌های هشدار دهنده خود در مورد موج سوم احتمالی شیوع کرونا در این کشور را تشدید کرد؛ کرونا از ماه مارس گذشته تاکنون بیش از سه هزار نفر را در الجزایر قربانی خود کرده است. روند ابتلاها به کرونا از زمانی تشدید پیدا کرد که الجزایری‌ها اقدام‌های پیشگیرانه را کنار گذاشتند.

 بن‌بست کرونا در آفریقا

«ریاض مهداوی»، عضو کمیته علمی پیگیری ویروس کرونا د ر وزارت بهداشت الجزایر روز شنبه در گفت و گویی رادیویی، آخرین آمار مربوط به مبتلایان در این کشور را واقعاً نگران کننده خواند و گفت: سرعت واکسیناسیون علیه ویروس در الجزایر در مقایسه با اروپا بسیار کند است.

در قاره افریقا، آفریقای جنوبی بیشترین میزان ابتلا و مرگ ناشی از این همه‌گیری را به خود اختصاص داده است؛ یک میلیون و ۵۶۰ هزار و ۶۸۰ مبتلا و ۵۳ هزار و ۷۱۱ فوتی، آماری است که از سوی مراجع رسمی در این قاره ثبت شده است.

بعد از آفریقای جنوبی بیشترین میزان ابتلا به کرونا در این قاره، در مراکش، تونس، اتیوپی، مصر و لیبی ثبت شده و بیشترین میزان فوتی‌ها نیز مربوط به آفریقای جنوبی و مصر است.

منبع: شفقنا

کد خبر 487740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.