تحصن تاریخی مردم اصفهان در ۵ رمضان، نقطه عطف مبارزات پیش از انقلاب بود

رئیس کمسیون نظارت، پایش و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: حرکت مردم شهر اصفهان در پنجم رمضان سال ۱۳۵۷ را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ مبارزاتی مردم ایران دانست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فتح الله معین امروز (یکشنبه) در یکصد و شصت و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، با بیان اینکه شهر اصفهان از قدیم و در طول تاریخ از مراکز بزرگ و تأثیر گذار در جغرافیای سیاسی ایران و همواره به عنوان محور ثبات و پایداری و حفظ تمامیت ارضی کشور مطرح بوده است، اظهار کرد: سابقه علمی و فرهنگی این شهر در مقاطعی از تاریخ ایران به عنوان بزرگترین و مهمترین مرکز علمی کشور مطرح بوده و همچنان این جایگاه را حفظ کرده است.

وی با بیان اینکه شهر اصفهان در بسیاری از دوره‌ها به عنوان پایتخت انتخاب شده است، ادامه داد: شهروندان این شهر به دانستن تجربیات تاریخی و تیزهوشی و پایبندی به اخلاق و فرهنگ اسلامی در کشور مشهور هستند و این خصوصیات موجب شده که اصفهان همواره در رژیم گذشته با یک چالش مداوم با حکومت و دستگاه امنیتی آن قرار داشته باشد.

رئیس کمسیون نظارت، پایش و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: وجود تشکل‌های فرهنگی مذهبی و بهره‌گیری از اندیشمندان فرهنگی، اجتماعی و مذهبی و طرح دیدگاه‌های روشن‌بینانه و روزآمد و تحلیل شرایط روز موجب شد که اصفهان از سال ۱۳۵۶ پیشگام حرکت‌های جدید در مراکز دانشگاهی، مساجد و حوزه‌های علمیه اصفهان در کشور مطرح شود.

وی افزود: وجود جمع کثیری از دانشجویان اصفهانی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اصفهان همچنین روحانیون مبارز و اندیشمند و عظیم مردم متدین و معتقد خصوصاً مبارز این شهر یعنی مرحوم آیت الله طاهری با رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران و همچنین حضور جمع زیادی از دیگر روحانیون شهر در این جمع و وجود گروه‌های مبارز و جهادگر مسلمان در اصفهان موجب بالا گرفتن سریع حرکت‌های وسیع مردمی و سرایت آن به آحاد مردم شده است.

معین اضافه کرد: همین شرایط سبب شد که رژیم به منظور کنترل این شرایط اقدام به دستگیری شبانه مرحوم آیت الله طاهری و جمعی از مبارزان شهر و شرکت کنندگان در تظاهرات مردمی اقدام کند و این عملیات ناشیانه نه تنها باعث فروکش کردن اعتراضات و تظاهرات نشد بلکه محبوبیت آیت الله طاهری نیز افرایش پیدا کرد.

رئیس کمسیون نظارت، پایش و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: مردم اصفهان در اعتراض به شرایط ایجاد شده و دستگیری آیت الله طاهری به شکل جمعی به منزل مرحوم آیت الله خادمی، روحانی سرشناس شهر و رئیس حوزه علمیه اصفهان از پیروان رهبر انقلاب مراجعه و در آن محل اقدام به تحصن کرده و شخصاً خواستار آزادی آیت الله طاهری و دیگر بازداشت شدگان و کاهش اقدامات سختگیرانه شدند.

معین خاطرنشان کرد: رژیم در این خصوص نیز مانند همه حکومت‌های خودخواه به جای توجه به خواسته مردم در آن زمان بیت مرحوم خادمی را تبدیل به مرکزی جهت روشنگری بیشتر و حضور سخنرانان مختلف و تجمع و همبستگی اقشار مختلف کرده بود؛ همچنین اقدام به اعلام حکومت نظامی در اصفهان، نجف آباد و خمینی شهر کرد که این کار عجولانه موجب ورود نهضت اسلامی مردم به فضای جدیدی از مبارزه و ایجاد حساسیت میان مردم سایر شهرهای کشور و پیوستگی آنها به انقلاب اسلامی شد.

وی با بیان اینکه این حرکت مردم شهر اصفهان در پنجم رمضان سال ۱۳۵۷ بود و در همین ماه اعلام حکومت نظامی شد، گفت: این روز را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ مبارزاتی مردم ایران دانست و به جرأت می‌توان گفت این اقدام مردم اصفهان و عکس‌العمل حکومت وقت ایران و اعلان حکومت نظامی حامل پیام روشن و آشکار پایان یافتن دوره زمامداری حاکمان بود. به دنبال این تجمعات، اعتصابات گسترده و فراگیر اصناف و بازاریان منجر به شهادت چند تن از جوانان این شهر شد که می‌توان آنها را اولین شهدا انقلاب اسلامی محسوب کرد.

معین اضافه کرد: تقدیم شهدا در این شهر و تا پایان روزهای دفاع مقدس ادامه داشته است؛ هرچند که از سوی دولت‌های جمهوری اسلامی ایران قدردانی در شأن مردم این شهر به عمل نیامده است و حتی جلوی غصب آب متعلق به آنان در زاینده رود نیز گرفته نشد با این حال جا دارد که همواره این روز بزرگ در تاریخ کشورمان که نشانگر شخصیت آیت الله طاهری است تجلیل شود.

کد خبر 487723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.