جشنواره جهانی فیلم فجر رو در رو با چالش کرونا و انتخابات

از اردیبهشت ۹۴ که با خواست حجت‌الله ایوبی، رئیس وقت سازمان سینمایی نخستین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر به‌صورت مستقل برگزار شد تا امروز مهم‌ترین رویداد بین‌المللی سینمای ایران پنج دوره مستقل را پشت سر گذاشته است.

به گزارش ایمنا، روزنامه ایران نوشت: موافقان جدایی بخش بین‌الملل از بخش ملی، بر این باور بودند که همزمانی برگزاری این دو جشنواره باعث شده است که بخش بین‌الملل در تمام این سال‌ها زیر سایه بخش ملی قرار بگیرد و هویت مستقلی نداشته باشد. از سوی دیگر مخالفان جدایی، افزایش هزینه‌ها را مهم‌ترین عاملی می‌دانستند که ترکیب جشنواره را به حالت اول ضروری می‌کرد.

با تمام حرف و حدیث‌ها در این سال‌ها رضا میرکریمی با تکیه بر مسند دبیری جشنواره جهانی فیلم فجر گام‌هایی رو به جلو برداشت و جشنواره را سر و سامان داد. پایبندی بر استفاده از تیم ثابت، بهره گرفتن از اعتبار ستاره‌های سینما از رضا کیانیان و نگار جواهریان تا فاطمه معتمدآریا و علیرضا شجاع نوری در تیم اجرایی، نمایش نسخه‌های مرمت شده آثار کلاسیک سینمای ایران، به رخ کشیدن قدر و منزلت تاریخچه سینمای ایران با استفاده از تصاویر زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی در فیلم «گاو»، فیلم «دونده» یا عباس کیارستمی روی پوستر جشنواره، نحوه تبلیغات و اطلاع‌رسانی متفاوت در ایام برگزاری جشنواره از جمله نصب بنرهایی از دیالوگ فیلم‌های مهم ایرانی و جهانی در سطح شهر، رونمایی از تعداد قابل توجهی از آثار سینمای ایران مثل «حکایت دریا» بهمن فرمان‌آرا، «مارموز» کمال تبریزی و… در جشنواره، حضور سینماگران خارجی از جمله اولیور استون، فرانکو نرو، آی آر رحمان، پل شریدر و…، برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور چهره‌های مطرح سینمایی همچون اصغر فرهادی، مجید مجیدی، رخشان بنی‌اعتماد و… هویت و اعتباری تازه برای جشنواره جهانی فیلم فجر ایجاد کرد.

جشنواره جهانی فیلم فجر تنها رویداد سینمایی کشور است که با شیوع کرونا، یک سال به تعویق افتاد. سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با تغییر مدیریت جشنواره در انتظار اتفاقات تازه است.

محمد مهدی عسکرپور از مهرماه سال ۹۸ در حالی جایگزین میرکریمی شد که با چالش‌های تازه مواجه بود. از او که علاوه بر مدیر عاملی خانه سینما، دبیری جشنواره فیلم فجر را هم در کارنامه مدیریت فرهنگی خود دارد، انتظار می‌رود علاوه بر کرونا و محدودیت‌های آن جشنواره را از زیر سایه انتخابات ریاست جمهوری خارج کند. سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به‌صورت فیزیکی (نمایش فیلم‌ها) و مجازی (بازار و کارگاه‌های آموزشی) در تهران برگزار می‌شود.

بیش از ۳۰۰ فیلم بلند سینمایی، مستند و کوتاه ایرانی، متقاضی حضور در جشنواره هستند. بنا بر اعلام دبیرخانه جشنواره، از این تعداد؛ ۸۲ فیلم سینمایی، ۴۰ فیلم مستند بلند و ۱۹۰ فیلم کوتاه داستانی و مستند است. در دوره‌های گذشته تعداد بسیاری از فیلم‌هایی که به خاطر ممیزی یا سلیقه داوری از راهیابی به جشنواره ملی فیلم فجر بازماندند فرصت نمایش در جشنواره جهانی را یافتند. امسال نیز انتظار می‌رود این جشنواره فرصتی برای نمایش آثاری باشد که به خاطر مشکلات تولید به جشنواره فیلم فجر نرسیدند یا از گردونه قضاوت تیم داوری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حذف شدند.

کد خبر 487622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.