واکسینه شدن تنها یک درصد مردم/روند واکسیناسیون در کشور کند است

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به روند کُند واکسیناسیون در کشور و استان، گفت: حدود یک درصد جمعیت کشور واکسینه شده‌اند که این میزان نشان‌دهنده روند کند واکسیناسیون است؛ البته به گفته مسئولان محموله‌های جدید واکسن خریداری شده است تا روند واکسیناسیون شتاب گیرد.

رضا فدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه واکسیناسیون کرونا بر اساس دسته‌بندی و اولویت جمعیتی انجام می‌شود، اظهار کرد: کادر درمان در اولویت نخست قرار دارند و سپس، گروه بهداشت و کارکنانی که با بیماران کرونایی ارتباط دارند، سالمندان مقیم در خانه‌های سالمندان، بیماران آسایشگاه‌های جانبازان، دیگر سالمندان جامعه و افراد مبتلا به بیماری‌های خاص باید واکسینه شوند؛ لذا به مقادیر بیشتری واکسن احتیاج داریم تا بتوانیم گروه‌های دارای اولویت را واکسینه کنیم و بعد از آن واکسیناسیون عمومی را آغاز کنیم.

وی ادامه داد: حدود یک درصد جمعیت کشور واکسینه شده‌اند که این میزان نشان‌دهنده روند کند واکسیناسیون است؛ البته به گفته مسئولان محموله‌های جدید واکسن خریداری شده است تا روند واکسیناسیون شتاب گیرد.

روند واکسیناسیون ایده‌آل نیست

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر با شرایط ایده‌آل تزریق واکسن کرونا فاصله داریم، چراکه روند واکسیناسیون بسیار کند است؛ محدودیت‌هایی که در کشورها در زمینه تأمین واکسن کرونا وجود دارد نیز به مشکلات موجود افزوده است؛ برای مثال هند که یکی از منابع اصلی تأمین واکسن دنیا است، برای واکسینه کردن مردم خودش هم مشکل دارد. از سوی دیگر بین کشورها برای جابه‌جایی واکسن مناقشه وجود دارد، اما با وجود این مشکلات تلاش مسئولان کشور این است که روند واردات و به دنبال آن تزریق واکسن کرونا افزایش یابد.

وی گفت: واردات واکسن کرونا با محدودیت ارزی از جمله بسته بودن مسیرهای انتقال پول و همچنین محدودیت‌هایی که در فرودگاه‌ها برای حمل و نقل کالا به مقصد ایران وجود دارد، روبه‌رو است.

فدایی با بیان اینکه واکسیناسیون با شرایط موجود سخت است، تصریح کرد: تاکنون روند واکسینه کردن نتوانسته بر اپیدمی اثر بگذارد، اما اگر روند وارد کردن واکسن افزایش یابد، احتمالاً می‌توانیم این کمبود را جبران کنیم. این مشکلات اصلاح خواهد شد، البته برای واکسینه کردن همه جمعیت تا پایان امسال زمان لازم است.

کشورهای پیشرو در انجام واکسیناسیون

وی با اشاره به کشورهای پیشرو در واکسیناسیون جمعیت، ادامه داد: کشورهای با جمعیت کم سریع‌تر به اهداف خود در واکسیناسیون رسیدند، به طور مثال در بریتانیا نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت واکسینه و اپیدمی تقریباً کنترل شده است؛ همچنین در کشورهای آسیایی مانند امارات، بحرین و سنگاپور که کم جمعیت و ثروتمند هستند و محدودیتی برای خرید و حمل و وارد کردن وجود ندارد، جمعیت زیادی واکسینه شدند، اما وضعیت در ایران با وجود این محدودیت‌ها شبیه کشورهای دیگر نیست.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان افزود: باید بهداشت فردی را رعایت کنیم و حتی بعد از واکسیناسیون هم ماسک بزنیم و مواردی مانند ضدعفونی کردن دست‌ها و عدم حضور در جمعیت‌ها را رعایت کنیم، افرادی که علائم بیماری دارند وقت را تلف نکنند و سریع به پزشک مراجعه کنند، چراکه بیشترین اثر درمان همان ابتدای زمان ابتلاء است. 

کد خبر 487529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.