ایده‌های کاربردی به کمک نرم‌افزارهای متن‌باز می‌آید

صاحبان ایده‌های کاربردی با حمایت معاونت علمی و فناوری در حوزه پروژه‌های متن باز می‌توانند در مقیاس جهانی بازار خود را توسعه دهند.

به گزارش ایمنا، ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برنامه‌ای حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و خصوصی دارای پروژه‌های متن‌باز با هدف تشویق تحقیق و توسعه مشارکتی در مقیاس جهانی، بین المللی‌سازی فعالیت‌های توسعه‌ای شرکت‌های دانش‌بنیان و تسهیل ورود به بازارهای جهانی دارد.

نرم افزار متن باز یا منبع باز به نرم افزاری اطلاق می‌شود که کد منبع توسط هر کسی قابل بازبینی، بررسی، ویرایش و توسعه است. یعنی برنامه‌نویسان رایانه می‌توانند با دستکاری و ایجاد تغییر در بخشی از نرم‌افزار یا برنامه، عملکرد آن را تغییر دهند. برنامه‌نویسان رایانه که به کد منبع نرم‌افزار دسترسی دارند، می‌توانند اشکالات آن‌را رفع و یا ویژگی‌های جدیدی نیز به آن اضافه کنند تا عملکردی بهتری داشته باشد.

معمولاً پروژه‌های متن باز بین‌المللی، سطح نوآوری بالاتری دارند و عمق فناوری در آنها به نسبت سایر شرکت‌ها بیشتر است. بنابراین شرکت‌های متقاضی در این فراخوان باید حتماً پروژه‌هایی در سطح بین‌المللی و ترجیحاً به صورت مستقل داشته باشند و حمایت به میزان موفق بودن پروژه متن‌باز نسبت به سایر پروژه‌های متن‌باز بین‌المللی انجام خواهد شد.

«ایجاد و نگهداری از یک پروژه متن باز فعال در پلتفرم‌های بین‌المللی نظیر گیت‌هاب»، «مشارکت توسعه دهندگان خارج از تیم اصلی پروژه»، ارائه آخرین تغییرات حداکثر مربوط به ۶ ماه اخیر»، «تعداد ستاره‌های گیت‌هاب»، «میزان رشد جامعه از نظر تعداد ارجاعات، تعداد کل بازدید و تعداد بازدیدکنندگان» از جمله شرایطی است که برای پروژه‌های ارائه شده ضروری است.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کد خبر 487466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.