بورس امروز شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۱۵.۲۰۹ میلیارد ریال بود و حجم معاملات برابر ۱.۵ میلیارد برگه سهم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _شنبه ۲۸ فروردین ماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند: نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با ثبت کاهش ۹.۶۳۴ واحدی به سطح ۱.۲۳۳.۷۲۳ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش ۱.۱۲۱ واحدی در سطح ۴۳۴.۴۳۳ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار کاهش ۰.۷۷ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۰.۲۶ درصدی را تجربه کردند. ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۱۵.۲۰۹ میلیارد ریال بود و حجم معاملات برابر ۱.۵ میلیارد برگه سهم بود. شاخص کل فرابورس با کاهش ۷۰ واحدی به سطح ۱۷.۸۸۰ واحد رسید. ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۱۰۵.۵۶۶ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر ۴۱۲ میلیون برگه سهم بود.

به نظر می‌رسد به اندازه کافی توضیحات لازم درباره شرایط بنیادی شرکت‌ها و ارزندگی آنها گفته شده است، حتی انتشار اخبار مثبت از وضعیت شرکت‌ها، روند صعودی قیمت کامودیتی‌ها و در پی آن افزایش نرخ فروش شرکت‌ها نیز تأثیری در روند نزولی بازار نداشته است.

نقد شوندگی بلای جان این روزهای بازار سرمایه است، سهم‌های بزرگ بازار نیز این روزها قابلیت نقد شدن نداشته بنابراین نمی‌توان انتظاری از سهم‌های کوچک داشت، در چنین شرایطی و با وجود شیوع ویروس کرونا و تأثیرات آن در رکود اقتصادی هر یک از سرمایه گذاران اگر به سرمایه خود نیاز داشته باشند، هیچ راهکاری برای نقد کردن آن نخواهند داشت.

یکی از ویژگی‌های بارز بورس که همواره از آن به عنوان برگ برنده یاد می‌شده نقد شوندگی آن بوده است، اما اکنون نبود همین ویژگی به کابوسی برای سرمایه گذاران تبدیل شده است به طوری که مردم هر روز صف فروش می‌نشینند و نمی‌توانند سهام خود را به فروش برسانند، در راین بین از بازار گردان‌ها نیز خبری نیست و حتی برخی روزها که بازار کمی رشد می‌کند سهامدارانی همچون حقوقی‌های فولاد مبارکه نفس بازار را می‌گیرند.

البته که تا کنون برای بهبود این شرایط وعده‌هایی نیز از طرف مسئولان داده شده است اما خبری از تحقق این وعده‌ها از جمله تأمین هلدینگ‌های مالی نیست. فقط خبری مبنی بر انتشار حدود هزار میلیارد تومان اوراق توسط هلدینگ سرمایه گذاری صبا تأمین منتشر شد که آن هم بر خلاف گفته‌های پیش از انتشار برای حمایت از فملی به کار گرفته نشد.

شاید اگر بورس سیاسی نمی‌شد و هر کسی نمی‌توانست در زمان‌های صعود و ریزش شاخص اظهار نظر کند، بازار به وضعیتی که اکنون در آن قرار دارد دچار نمی‌شد. البته هنوز پتانسیل رشد در این بازار وجود داشته و ممکن است با کوچک‌ترین تحریک مثبتی بتواند روند رو به رشد خود را بازیابد.

رئیس سازمان بورس در کلاب هاوس

رئیس سازمان بورس در جلسه کلاب هاوس جمعه شب گفت: نرخ سود شبکه بانکی یکی از فاکتورهای جریان نقدینگی را تنظیم می‌کند. اگر نرخ یک ساله ۱۶ درصد باشد نمی‌توان انتظار داشت بین بانکی برود بالای ۲۰ درصد لذا اقداماتی که ما انجام دادیم منجر شد به آن بخشنامه من شخصاً اعتقاد دارم محدود کردن دامنه نوسان برای بلند مدت امکان پذیر نیست و دنبال چنین کاری نیستیم. اگر کسی به دلیل ظن دستکاری کدش بسته باشد نباید تا زمانی که قطعی نشده کد متوقف بماند. کدها نباید به مدت زیادی بسته بماند و قطعاً باید اصلاح شود.

وی گفته است: در شرایط کنونی در حال طراحی یک مدلی هستیم تا EPS شرکت‌ها به نحو بسیار خوب و شفاف در اختیار سهامداران قرار بگیرد ناگفته نماند که در این مدل جدید، سناریوهای مختلفی در اختیار مالکان سهم قرار خواهد گرفت. شرکت‌های موجود در بازار سرمایه از بنگاه‌های برتر اقتصادی فعال در کشور هستند و باید شرایط مناسب برای رشد این بازارها و افزایش تولید ایجاد شود. ایجاد کانون سهامداران خرد از جمله برنامه‌های من بوده و به شورای عالی بورس ارائه شده است.

رئیس سازمان بورس اظهار کرد: اعتقاد دارم سهامداران حقیقی احتیاج به تریبون رسمی دارند. اقدامات اولیه را انجام دادند و نیاز به قانون جدید هم نیست. از معاونت حقوقی سازمان خواستم یک هیئت امنا و مؤسس ایجاد کنیم. انتظار ما از دولت مسئولیت پذیری در قبال بازار سرمایه است. کمک سال قبل بازار سرمایه بی نظیر بوده است. بازار سرمایه کشور را از یک تورم سنگین نجات داد.

بر همین اساس حمایت از این بازار انتظار به جا و به حقی است. البته این خواست و اراده هم وجود دارد. زمانی که مصوبه صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت کمک شود این یک اثر مثبت داشت اما زمانی که قولی که داده شده انجام نشد بیش از آن که اثر مثبت داشته باشد تأثیر منفی داشت. قول‌هایی که داده می‌شود حتماً باید انجام شود، در همین راستا جلساتی داشته‌ایم و قول‌های خوبی داده شده است. معتقدم بانک مرکزی هم باید کمک کند.

بازار فولاد جهانی (تأثیر گذار بر نرخ‌های ایران)

قیمت بیلت جنوب شرق آسیا که مقصد اصلی صادرات ایران است در حالی در ۴ سال گذشته به طور متوسط ۵۰۰ دلار بوده که آخرین نرخ اعلامی آن ۶۴۵ دلار ثبت شده است. متوسط قیمت این محصول در یکسال گذشته ۴۸۰ دلار بوده و در شش ماه گذشته شاهد رشد ۴۵ درصدی این محصول هستیم و قیمت ورق گرم در یک جهش روزانه به ۹۵۰ دلار در CIS رسیده است، انجمن جهانی فولاد WSA انتظار دارد به رغم تأثیر مداوم اقتصادی بیماری همه گیر کرونا، تقاضای فولاد با ۵.۸ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۱.۸۷۴ میلیارد تن در سال ۲۰۲۱ برسد.

فعالان بازار قراضه می‌گویند که چینی‌ها وارد طرف تقاضای این بازار شده‌اند و قیمت را به شدت تقویت کرده‌اند. ترکیه و روسیه به عنوان کشورهای تأثیر گذار از قراضه بهره می‌برند. حضور چین در طرف تقاضا می‌تواند قیمت شمش فولاد را بالاتر از این ببرد.

بازار متانول، تأثیر پذیری زاگرس، شفن و شخارک

در آخرین روز معاملاتی هفته اخیر، بازار متانول آسیا شاهد رونق فعالیت‌های تجاری و بحث و گفتگو بود. در چین هم در پی کاهش موجودی انبار و تقاضای مناسب پایین دستی قیمت متانول داخلی افزایش یافت. همچنین انتظار می‌رود صادرات چین به اندونزی که در دو ماه اخیر بالا بوده در این ماه به دلیل شروع ماه رمضان و کاهش فعالیت در اندونزی کاهش یابد.

اقتصاد جهانی

اقتصاد چین در روند بازیابی پس از رکود ناشی از کرونا، به رکوردی جدید دست یافت اقتصاد چین در چهارماهه اول سال میلادی جاری در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، به رشد ۱۹ درصدی دست یافته که از سال ۱۹۹۲ تاکنون بی سابقه است رشد اقتصادی چین در سال میلادی جاری ۸.۶ درصد پیش بینی می‌شود که در مقایسه با هدف ۶ درصد برنامه، ۲.۶ درصد فزون‌تر خواهد بود. این موضوع می‌تواند سطح تقاضای کامودیتی ها را در کل دنیا افزایش دهد و تأثیرات مختلفی بر روی شرکت‌های ما بگذارد.

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

نقشه بازار

بورس امروز شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

کد خبر 487457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.