فراز و نشیب‌های پرداخت تسهیلات به فرهنگیان

به تازگی طرح پرداخت تسهیلات جدید و ارائه کارت اعتباری به فرهنگیان مطرح شده است که بر اساس آن همه کارکنان زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش می‌توانند از تسهیلات ویژه‌ای استفاده کنند اما فرهنگیان شرایط دریافت این وام‌ها و تسهیلات را چندان ویژه و آسان نمی‌دانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طرح پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی در بانک دی برای فرهنگیان آغاز شده و به ازای هر ۲۵ میلیون تومان یک ضامن کسر از حقوق نیاز است، وام‌ گیرنده باید از جامعه فرهنگی باشد و چک برگشتی و بدهی معوق نداشته باشد. اقساط این وام ماهانه ۱٫۸ میلیون تومان و کل سود این وام ۵۰ میلیونی ۱۸ درصد، معادل ۱۵ میلیون تومان است، وام‌ گیرنده ۳۶ ماه فرصت بازپرداخت اقساط را دارد.

۳۴۰ میلیون وام برای فرهنگیان در سال ۱۴۰۰

اما شرایطی هم برای دریافت وام ۳۴۰ میلیونی فرهنگیان در سال ۱۴۰۰ ارائه شده است، در حقیقت فرهنگیان می‌توانند از دو وام ۲۰۰ میلیون تومانی کمک خرید مسکن و ۶۰ میلیون تومانی خرید کالا در سال جدید استفاده کنند همچنین وام فوری تا سقف ۸۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد، این وام‌ها بدون سپرده و وثیقه ملکی به فرهنگیان پرداخت می‌شود، فرهنگیان زن سرپرست خانوار، زوج‌های فرهنگی و فرهنگیان بالای ۲۰ سال سابقه و بازنشستگان در اولویت پرداخت این وام‌ها قرار دارند.

فراز و نشیب‌های پرداخت تسهیلات به فرهنگیان

جزئیات کارت اعتباری معلمان

در روزهای پایانی اسفندماه سال ۹۹ مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان نیز درباره برخی تسهیلات در نظر گرفته شده برای اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان گفته بود که در حال فراهم کردن امکان دریافت کارت اعتباری تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای اعضای صندوق هستیم.

مهدی نیک‌دل درباره برخی تسهیلات در نظر گرفته شده برای اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان گفته بود: "در حال فراهم کردن امکان دریافت کارت اعتباری تا سقف ۵۰ میلیون تومان هستیم که این طرح در استان سمنان پایلوت اجرا شده است، قبلاً فرهنگیان از طریق لیزینگ، خودرو می‌گرفتند اما اخیراً تعدادی از معلم‌ها از طریق لیزینگ لوازم خانگی، موبایل و تبلت خریداری کردند، طرح سفرهای اقساطی تفریحی و زیارتی هم مانند گذشته ادامه دارد.

بانک دی نیز اعلام کرده است: تمام اعضای جامعه فرهنگیان کشور، اعم از کادر اداری، معلمان، نیروهای خدماتی مدارس دولتی، نیمه دولتی، خصوصی همچنین کارکنان شاغل در وزارت و ادارات تابعه آموزش و پرورش سراسر کشور می‌توانند در دو قالب «کارت اعتباری» یا «تسهیلات رفع نیاز» تا سقف مبلغ ۵۰ میلیون تومان از تسهیلات ویژه فرهنگیان استفاده کنند.

اعطای وام مرابحه ۴۰ میلیون تومانی به زوجین فرهنگی

وزیر آموزش و پرورش در تازه‌ترین توئیت خود از اعطای وام ۲۰ میلیون تومان به فرهنگیان و وام مرابحه تا سقف ۴۰ میلیون تومان به زوجین فرهنگی در راستای تفاهم نامه همکاری دو جانبه وزارت آموزش و پرورش و بانک قرض الحسنه مهر ایران خبر داده و گفته بود: " پوشش حداکثری جامعه فرهنگیان در افزایش قدرت خرید و اعطای تسهیلات قرض الحسنه و کم بهره، از سیاست‌های رفاهی آموزش و پرورش است، در این راستا تفاهم نامه همکاری دو جانبه وزارت آموزش و پرورش و بانک قرض الحسنه مهر ایران به امضا رسید.

واکنش‌های فرهنگیان به چالش‌های وام ۵۰ میلیون تومانی

یکی از فرهنگیان در واکنش به فراز و نشیب‌های دریافت این وام برای معلمان، می‌گوید: «شروط دریافت این وام‌ها تا حدی مشکل است برای مثال اگر یک فرهنگی دو سال قبل وام گرفته باشد که باز پرداخت ۵ ساله داشته و حالا نیمی از اقساط (برای مثال دو سال) را پرداخت کرده است این فرهنگی بدهکار در حال حاضر دوباره نمی‌تواند وام بگیرد.»

معلم باسابقه حوزه متوسطه که چند بار اقدام به دریافت وام‌های مرابحه‌ای تا سقف ۲۰ میلیون تومان را هم داشته است، درباره وام ۵۰ میلیون تومانی، اظهار می‌کند: «به نظرم پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی سه ساله با ۱۵ میلیون سود منفعت زیادی ندارد و بهتر است این وام با سود ۴ یا ۵ درصد از معلمان پس گرفته شود.»

اما یکی از بازنشستگان فرهنگی با بیش از ۳۰ سال خدمت در آموزش و پرورش که اکنون در کسوت بازنشستگی جامعه فرهنگیان است، از پرداخت نشدن این وام به بازنشسته‌ها انتقاد کرده و اظهار می‌کند: «اصلا چرا این وام شامل حال بازنشسته‌ها نمی‌شود، در شرایط فعلی دادن این وام با ۱۸ درصد سود برای معلمان هم منفعتی ندارد و به نظر می‌آید که بالاترین سود دریافت می‌شود و کمک کننده نیست.»

معلم باسابقه دوره ابتدایی که خود سرپرست خانوار هم هست، نگاه خوبی به این وام ندارد و بر این باور است همه بانک‌ها با این شرایط و داشتن ضامن معتبر و چک بانکی با بهره بالا وام را می‌دهند، باید وام فرهنگیان شرایط آسان‌تر و بهره پایین‌تری داشته باشد تا اگر یک فرهنگی اقدام به دریافت آن می‌کند برای او کمک کننده باشد.

کارت اعتباری خرید فرهنگیان با بازپرداخت سه ساله

علیرضا عابدی، رئیس اداره رفاه و پشتیبانی آموزش و پرورش اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص ارائه وام و تسهیلات به معلمان، اظهار می‌کند: تسهیلات و وام‌هایی که به فرهنگیان داده می‌شود چند نمونه است، در مرحله اول صندوق‌های وام ضروری در همه مناطق برای استفاده فرهنگیان فعال است، در اصفهان هم صندوق ضروری یک و دو برای پرداخت وام ضروری معلمان فعالیت می‌کند و همکاران فرهنگی با کسب امتیاز بر مبنای موجودی حساب خود این وام‌ها را با کارمزد یک درصد دریافت می‌کنند، وام‌هایی با سقف ۶ تا ۲۶ میلیون تومان که برای همه همکاران شاغل و بازنشسته است.

فراز و نشیب‌های پرداخت تسهیلات به فرهنگیان

وی در خصوص تسهیلات وام ۵۰ میلیون تومانی برای قشر معلمان، می‌افزاید: این تسهیلات را بانک ملی در اختیار فرهنگیان می‌گذارد و معلمان می‌توانند ۵۰ میلیون تومان وام با باز پرداخت ۶۰ ماهه با بهره ۱۸ در صد را از بانک ملی دریافت کنند، در کنار این وام، فرهنگیان یک کارت اعتباری برای خرید کالا هم می‌گیرند که سقف این کارت ۵۰ میلیون با بهره ۱۸ درصد و بازپرداخت سه ساله است.

رئیس اداره رفاه و پشتیبانی آموزش و پرورش استان اصفهان، تصریح می‌کند: علاوه بر این موارد، رایزنی‌هایی هم در اصفهان شده است تا بعضی همکاران فرهنگی که توانایی پرداخت اقساط را داشته باشند، برای همسران خود هم می‌توانند ۵۰ میلیون تومان وام بگیرند و این امکان فراهم شده هر فرهنگی تا ۱۵۰ میلیون تومان بتواند از بانک ملی با ۱۸ درصد کارمزد وام دریافت کند.

عابدی درباره انتقادهای وارد شده فرهنگیان برای ضمانت و شرایط دریافت این وام، می‌گوید: معمولاً هر بانکی برای ارائه وام دو ضامن بانکی نیاز دارد و وام ۵۰ میلیون تومانی معلمان هم از این قاعده مستثنی نیست، عده‌ای از فرهنگیان برای خرید مسکن و لوازم ساختمان درخواست وام دارند معمولاً بانک‌ها اعلام می‌کنند که این گروه از معلمان یک فاکتور کالایی برای گرفتن این وام به بانک ارائه دهند و به نظر می‌آید شرایط چندان سختی نباشد.

وی ادامه می‌دهد: شهروندان برای دریافت هر نوع وام از بانک موظف به ارائه مدارک و تامین درخواست‌های شرایط خاص بانک‌ها هستند و برای وام‌های معلمان هم این شرایط وجود دارد، مطابق رایزنی‌های شده با دو شعبه بانک ملی در اصفهان در این زمینه همکاری خوبی با فرهنگیان می‌شود.

رئیس اداره رفاه و پشتیبانی آموزش و پرورش استان اصفهان، اظهار می‌کند: کارت اعتباری فرهنگیان به شرط خرید کالا است و معمولاً تعدادی از فروشگاه‌ها برای خرید کالا به آنها معرفی می‌شوند و معلمان می‌توانند با همراه داشتن این کارت به فروشگاه‌های مورد نظر مراجعه کرده و کالا خرید کنند.

عابدی درباره این که وام ۵۰ میلیون تومانی و کارت اعتباری خرید کالا امتیاز ویژه‌ای برای معلمان محسوب می‌شود، اضافه می‌کند: با توجه به این که در آموزش و پرورش همه حساب‌های معلمان با بانک ملی انجام می‌شود، بانک ملی این تسهیلات را برای معلمان گذاشته است در حال حاضر همکاران فرهنگی هم از این نوع تسهیلات به خوبی استفاده می‌کنند.

وام مرابحه فرهنگیان بدون قرعه‌کشی است

وی تاکید می‌کند: وام مسکن هم با برخی اولویت بندی برای معلمان ارائه می‌شود و این گونه تسهیلات و اولویت‌بندی‌ها در سال یک بار اعلام می‌شود، معمولاً معلمانی مثل زنان سرپرست خانوار و همکاران شاغل بالای ۲۵ سال سابقه در اولویت دریافت این وام‌ها قرار می‌گیرند.

رئیس اداره رفاه و پشتیبانی آموزش و پرورش استان اصفهان، اظهار می‌کند: علاوه بر این موارد تسهیلات وام فرهنگیان در صندوق مهر ایران در چند سال اخیر وام‌ها را با کارمزد ۴ درصد به فرهنگیان ارائه می‌دهد، سقف این وام‌ها ۱۰ میلیون تومان با باز پرداخت دو ساله است و بانوان همکاران فرهنگی هم می‌توانند با افتتاح حسابدر این بانک و همراه داشتن نامه‌ای از آموزش و پرورش از وام‌ها و تسهیلات بانک مهر ایران استفاده کنند.

عابدی در خصوص وام مرابحه فرهنگیان، تصریح می‌کند: این وام‌ها نیز برای همکاران فرهنگی در طول سال ۵ یا ۶ نوبت اعلام می‌شود و سقف آن از ۵ میلیون تومان تا ۸ میلیون تومان با کارمزد ۱۲ درصد است، این وام‌ها به نوبت به معلمان پرداخت می‌شود تقریباً طی این سال‌ها هر معلمی که تاکنون وام نگرفته و از هیچ نوع تسهیلاتی استفاده نکرده باشد وام مرابحه فرهنگیان به او تعلق می‌گیرد.

وی تاکید می‌کند: برای پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی امتیازها و سابقه خدمت فرهنگیان مدنظر است اما برای وام‌های مرابحه این شرایط وجود ندارد و وام مرابحه فرهنگیان نیاز به قرعه کشی هم ندارد و هر فرهنگی درخواست داشته باشد بعد از مدتی این وام‌ها به او تعلق می‌گیرد.
 

کد خبر 487370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.